برکات وجود امام جواد(ع) برای شیعه / امامی که مذهب تشیع را از مسیر انحراف نجات داد

کارشناس مسائل مذهبی گفت: اگر امام جواد علیه‌السلام نبودند جریان شیعه از بین می‌رفت؛ به همین دلیل وجود امام جواد علیه‌السلام موجب تداوم امامت شد و شیعه را از مسیر انحراف نجات داد.

حجت‌الاسلام رضا محمدی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به ابعاد زندگی پیشوای نهم شیعیان اظهار کرد: امام جواد علیه السلام اولین امامی است که در دوران کودکی به امامت رسیدند و همین مسئله موجب شد تا این سوال برای برخی مطرح شود که چطور یک نفر می‌تواند قبل از سن بلوغ به امامت برسد، به همین دلیل بحث‌های عمیقی در این خصوص به وجود آمد.

بیشتر بخوانید:

اعمال شب و روز دهم ماه رجب

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: اهل بیت علیهم السلام برای رسیدن به امامت نیازی به درس خواندن و دوره دیدن ندارد و تنها نیاز به علم لدنی بود و در واقع امامت، منصبی است که خداوند به اقتضاء علم و حکمت، آن را اعطا می‌کند و امام برمی‌گزیند.

وی ادامه داد: در آن دوران امام رضا با استناد به قرآن و آیات سعی می‌کرد تا مسئله را برای مردم روشن کنند مثلا در سوره مریم که در مورد سخن گفتن عیسی در گهواره می فرماید «ففَأَشارَتْ إِلَیْهِ قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا، قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنی‏ نَبِیًّا» همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.

وی افزود: موضوع علم هم از طرف اهل تشیع و هم از طرف اهل تسنن در دوران امام جواد بسیار مهم بوده و جلسات مناظره زیادی برگزار می‌شده تا سطح علمی امام جواد علیه السلام را بسنجند و یقین حاصل کنند که ایشان به طور حتم امام هستند، چرا که برای برخی شبهه ایجاد شده بود که چه طور یک نوجوان با این سن کم به امامت رسیده است.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: نکته دیگر اینکه برخی فرقه‌ها و گروه‌ها وجود داشتند که اقدام به انجام کارهایی می‌کردند که باعث زیر سوال رفتن شیعه می‌شد و دروغ‌هایی به امام نسبت می‌دادند که نه با عقل سازگار بود و نه با مواردی که در قرآن آمده مطابقت داشت و این گونه سعی داشتند تا شیعه را زیر سوال ببرند اما امام هم به شدت با این دسته افراد برخورد می‌کردند و به شبهات ایشان پاسخ می‌گفتند.

محمدی همچنین با بیان اینکه امام رضا می‌فرمایند در اسلام مولودی پربرکت‌تر از جوادالائمه برای شیعه نیامده است، گفت: این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی اینکه اگر امام جواد نبودند جریان شیعه از بین می‌رفت؛ چرا که خداوند تا سن ٤۷ سالگی فرزندی به امام رضا علیه السلام عطا نکرد و برخی در مقابل ایشان جبهه می‌گرفتند و عنوان می‌کردند چگونه می‌توان امامت تو را قبول کرد در حالی که هیچ فرزند نداری؟ به همین دلیل وجود امام جواد علیه‌السلام موجب تداوم امامت شد و شیعه را از مسیر انحراف نجات داد.

وی گفت: نکته بعد اینکه آثاری که از امام جواد علیه‌السلام باقی مانده، یک برکت برای شیعه محسوب می‌شود تا جایی که ایشان در طول حیات خود در بیش از سی هزار جلسه علمی شرکت کردند و شاگردان بسیاری هم تربیت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مادر IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 0
      یا جوادالائمه ادرکنا