ماجرای گودال‌هایی که یکباره زیرپای تهرانی‌ها را خالی می‌کنند / احتمال فرونشست‌ در کدام مناطق بیشتر است؟

فرونشست‌ها هر چند وقت یکبار در نقاط مختلف تهران ایجاد می‌شوند و عمده دلیل آن‌ها فرسودگی لوله‌ها و نشتی آب و برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی عنوان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تصور کنید در حال قدم زدن هستید و یک‌باره زیر پای شما خالی می‌شود و در گودال بزرگی گرفتار می‌شوید. این تصویر بیشتر شبیه بخشی از جلوه‌های ویژه یک فیلم سینمایی است اما همین دیروز در جایی دور نه، در همین حوالی و درست در مرکز شهر تهران، گودال بزرگی ایجاد شد و تنها نقطه امیدوارکننده این بود که کسی آسیب ندید.

بیشتر بخوانید

آب پنهان؛ آبی که ناخواسته هدر می‌دهیم / ۹ میلیارد مترمکعب آب در سال در بخش کشاورزی هدر می‌رود

فرسودگی لوله‌های آب بلای جان پایتخت‌نشین‌ها

مجید رسولی، دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه۱۱ دلیل ایجاد گودال خیابان کارگر بالاتر از میدان قزوین که حدود ۳متر عمق داشت را آب‌شستگی ناشی از نشتی و خروج آب از لوله مرکز توزیع و آبرسانی جنوب تهران اعلام کرد و گفت: این آب‌شستگی ماه‌ها زیر زمین ادامه داشته و باعث شست‌وشوی خاک و لای شده که در نتیجه آن در خیابان کارگر، بالاتر از میدان قزوین فرونشست اتفاق افتاد.

بنا به گفته این مقام مسئول دلیل اصلی ایجاد این مشکل فرسوده بودن لوله‌های آبرسانی جنوب تهران است و به‌دلیل قدمت بالای زیرساختی که در لوله‌های فاضلاب وجود دارد، مشکلاتی از قبیل نشتی، ترکیدگی و شکستگی در این لوله‌ها وجود دارد.

البته این تنها گودالی نیست که زیر پای تهرانی‌ها سبز شده و تابستان امسال هم گودالی در بزرگراه آزادگان ایجاد شد که مهدی چمران رئیس شورای شهر درباره این حادثه گفت: فرونشست این بزرگراه با دیگر فرونشست‌ها متفاوت است چرا که فرونشست‌های دیگر به خاطر استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی است اما فرونشست بزرگراه آزادگان به خاطر سرقت لوله آب انجام شده است.

کدام مناطق بیشتر در معرض فرونشست هستند؟

حجت الاسلام محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران می‌گوید: اگر کاری نکنیم فرونشست آنقدر ادامه می‌یابد که زیرساخت‌های شهری را درگیر می‌کند و این در حالی است که در شهرداری تهران هیچ نهادی متولی مسئله فرونشست نیست. هر چند که مدیران شهری ادعا می‌کنند که سازمان مدیریت بحران متولی این مسئله است، اما تا کنون اقدام موثری از این سازمان ندیدیم.

بنا به گفته وی در حال حاضر فرونشست زمین، مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ را درگیر کرده است به گونه‌ای که عمده خسارت‌ها را در قالب فروریزش می‌بینیم.

برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی

مشکل فرونشست‌ها در پایتخت تنها محدود به فرسودگی لوله‌های آب و سرقت نمی‌شود بلکه بیش از همه این‌ها باید نگران برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی باشیم.

بنا بر آمارهای شرکت منابع آب ایران، در حال حاضر ۵۵ درصد از ۹۸ میلیارد مترمکعب آبی که به صورت سالانه در کشور به مصرف می‌رسد، از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و از نظر نوع طبقه‌بندی نیز ۸۷ درصد از مصارف سالانه کشور به کشاورزی، ۹ درصد به شرب و بهداشت و ۳ درصد به صنایع اختصاص پیدا می‌کند. در استان‌هایی مانند استان‌های مرکزی، قم، سمنان، زنجان، قزوین، اصفهان، گلستان، سیستان و بلوچستان، تهران، کرمانشاه و لرستان بیش از نیمی از آب مصرفی سالانه از طریق چاه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران هم می‌گوید: متأسفانه در استفاده از وسایل کاهنده مصرف آب توجه کافی صورت نگرفته و از سویی دیگر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی منجر به افزایش فرونشست‌ها شده است.

برخی کارشناسان هم انگشت اتهام را به سمت کشاورزی غیراصولی می‌گیرند. بهمن ایزدی کویرشناس و فعال محیط زیست در این باره به ایسکانیوز گفت: اگر امروز در استان‌های مختلف کشور از تهران گرفته تا جنوب کشور با پدیده فرونشست و ایجاد فروچاله‌های متعدد رو به رو هستیم، به دلیل مصرف بی‌رویه آب و کشاورزی غیراصولی است. متاسفانه ملاحظات محیط‌زیستی در برنامه‌های کشاورزی لحاظ نشده است.

فریبرز ناطق‌الهی استاد مهندسی زلزله هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تبعات فرونشست توضیح داد: فرونشست زمانی رخ می‌دهد که آب‌زیرزمینی، نفت و معادن طبیعی از زیر زمین به بیرون کشیده می‌شوند. متاسفانه در ایران به دلیل کمبود آب و سو مدیریت در سال‌های طولانی آب‌های زیرزمینی را بدون هیچ اصولی خالی کردیم و این باعث شده که پهنه‌های ما دچار فرونشست شوند.

وی افزود: فرونشست بدترین اتفاقی است که در شهرها رخ می‌دهد چراکه زیر ساختمان‌ها را خالی می‌کند و فونداسیون‌ها دچار مشکل می‌شوند. البته در سال‌های اخیر اعداد مربوط به فرونشست بسیار بالاتر اعلام می‌شود که شاید هدفشان جلب توجه مردم و مسئولان باشد اما به هر حال درصورت وقوع زلزله فرونشست باعث افزایش تخریب زلزله خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، فرسودگی لوله‌های آب، نبود رسیدگی کافی و نشتی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی همه باعث شده تا احتمال وقوع فرونشست‌های متعدد در تهران وجود داشته باشد. در حقیقت ما با مدیریت اشتباه و مصرف بی‌رویه هر روز بیش از قبل حیات خود را تحت تاثیر قرار می‌دهیم و شرایطی ایجاد می‌کنیم که احتمال وقوع حوادث ناگوار افزایش پیدا کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1217492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =