بورل: ناوگان دریایی اروپا علیه یمنی‌ها مشارکت نمی‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که ناوگان دریایی اروپایی‌ها در هیچ اقدامی علیه یمنی‌ها مشارکت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ارشد اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه گفت این اتحادیه قصد راه‌اندازی یک گروه دریایی در دریای سرخ ظرف سه هفته آینده را دارد.

بیثشتر بخوانید:

یمن ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ را مورد هدف قرار داد

جوزپ بورل خاطرنشان کرد او خواستار این است که ناوگان مذکور تا ۱۷ فوریه آغاز به کار کند. ۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای مشارکت در این گروه اعلام آمادگی‌ کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که این گروه قصد مشارکت در «هیچ اقدامی» علیه یمنی‌ها را ندارد. وی گفت: «هدف این است: محافظت از کشتی‌ها.»

وی اضافه کرد: «هدف ما جلوگیری از حملات علیه کشتی‌ها است. در هیچ اقدامی علیه حوثی‌ها (انصارالله یمن) مشارکت نخواهیم کرد و تنها از حملات آنها جلوگیری خواهیم کرد.»

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا قرار است امروز چهارشنبه در خصوص اینکه کدام کشور عضو اتحادیه اروپا بایستی رهبری این گروه دریایی را بر عهده بگیرد و دفتر مرکزی آن باید در کدام کشور ایجاد شود تصمیم‌گیری کنند.

شبکه خبری بلومبرگ چند روز پیش در گزارشی هشدار داد که به دلیل ادامه اختلال در حرکت کشتی‌ها و شناورها در کانال سوئز و دریای سرخ در پی حملات یمن، هزینه حمل سوخت از طریق دریا در برخی موارد به بیش از ۱۰۰ هزار دلار در روز افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های بورس بالتیک لندن، قیمت حمل و نقل نفت و فرآورده‌های پالایش‌شده از خاورمیانه به ژاپن تنها در روز پنجشنبه ۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۱ هزار دلار در روز رسید که بالاترین هزینه برای این مسیر خاص از سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

همین روند برای کشتی‌های حامل سوخت از خاورمیانه به اروپا نیز مشاهده شده است. هزینه نفت کش در این مسیر بسته به اندازه کشتی بین ۹۷۰۰۰ تا ۱۱۷۰۰۰ دلار در روز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، نیروهای یمن در اقدامی که نشان دهنده همبستگی آن‌ها با فلسطین است، چندین بار به کشتی‌هایی که برای اسرائیل منافع تجاری داشته است، در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

علیرغم اینکه آمریکا و متحدانش یک گروه از نیروهای دریایی خود را برای محافظت از کشتی‌های خود به این منطقه اعزام کرده‌اند، بسیاری از شرکت‌های باربری سفر از طریق این آبراه را متوقف کرده‌اند و در عوض سفر طولانی‌تر و گران‌تر را در اطراف دماغه امید نیک در آفریقا انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش اخیر وال استریت ژورنال که با استناد به داده‌های شرکت مشاوره‌ای کشتیرانی دروری Drewry در لندن منتشر شده است، متوسط هزینه جهانی حمل و نقل یک کانتینر ۴۰ فوتی در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه ۲۳ درصد افزایش یافت و به ۳۷۷۷ دلار رسید که بیش از دو برابر هزینه یک ماه قبل از آن است.

اکنون بسیاری از تحلیلگران هشدار می دهند که بحران کشتیرانی در دریای سرخ ممکن است افزایش تورم جهانی را نیز در پی داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1218267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =