چرا محصولات کشاورزی خراسان شمالی از گمرک استان صادر نمی شود

مدیرکل گمرک خراسان شمالی با اشاره به فعالیت گمرکی استان در شمال شرق کشور، درباره چرایی انجام صادرات محصولات کشاورزی تولید شده استان از سایر گمرکات کشور را توضیح داد.

عباس باقری مدیرکل گمرک خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان‌شمالی اظهار کرد: طی ۱۰ ماهه امسال از گمرک خراسان شمالی به وزن ۱۹۹ هزار و ۹۸۳ تن به ارزش ۷۷ میلیون و ۱۹ هزار و ۷۲۳ دلار کالا از خراسان شمالی به بازارهای هدف صادر شد.

وی گفت: طی ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته به لحاظ وزنی تا ۱۹ درصد افزایش میزان صادرات و به لحاظ ارزشی نیز به علت کاهش قیمت جهانی کود اوره تا ۳۴ درصد کاهش سود حاصل از صادرات داشتیم.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی با بیان اینکه عمده کالای صادراتی از گمرک خراسان شمالی محصول تولیدی کود اوره مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان بوده است، بیان کرد: کالاهای صادراتی از گمرک استان به ۱۸ کشور از جمله روسیه، چین، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، عراق، امارات، پاکستان، ارمنستان، آلمان، ایتالیا ارسال شده اند.

وی در ادامه درباره واردات کالا از گمرک خراسان شمالی به کشور نیز بیان کرد: طی ۱۰ ماهه امسال در گمرک خراسان شمالی برای ۱۴۲ فقره اظهارنامه واردات کالا به وزن ۱۴۴ هزار و ۴۹۱ تن به ارزش ۵۵ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۳۸۷ دلار تشریفات گمرکی انجام شد.

باقری گفت: طی ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته در گمرک استان، تعداد اظهار نامه ارائه شده برای انجام واردات کالا ۲۷ درصد کاهش، به لحاظ تناژ کالای وارداتی به این گمرک ۴۴۸ درصد افزایش و به لحاظ ارزش کالای وارداتی نیز هشت درصد افزایش داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی کالاهای وارداتی به گمرک استان شامل ماشین آلات خطوط تولیدی و مواد اولیه بوده اند.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: طی ۱۰ ماهه امسال از محل صادرات و واردات انجام شده ۱۹۷ میلیارد و ۹۶۹ میلیون تومان حقوق گمرکی وصول شد که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۴۵ درصد افزایش وصول حقوق گمرکی داشته ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به ارزش ۶۵ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان نیز حقوق گمرکی در قالب ضمانت نامه وصول شد که بیشتر این ضمانت نامه ها بابت واردات ماشین آلات خطوط تولیدی و معدنی بوده اند.

باقری در پاسخ به این سوال که چرا تجار خراسان شمالی در زمینه انجام صادرات محصولات کشاورزی استان به بازارهای هدف از محل گمرک خراسان شمالی اقدام نمی کنند، اظهار کرد: مسائلی از جمله پیمان سپاری ارزی و پرداخت مالیات عملکرد حاصل از انجام صادرات همچنین ریسک بالا در انجام صادرات محصولات کشاورزی موجب شده است که تجار خراسان شمالی، محصولات کشاورزی صادراتی را از طریق تجار دیگر استان ها و از دیگر گمرکات کشور به بازارهای صادراتی ارسال کنند.

وی درباره بازگشایی مرز پرسه سو نیز تصریح کرد: تا به کنون کشور ترکمنستان تمایلی به بازگشایی این مرز میان استان خراسان شمالی با کشور خود را نداشته است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی در خاتمه با بیان اینکه ارزش گذاری کالاهای قاچاق دارای اسناد مثبته و یا فاقد اسناد مثبته با گمرک است، اعلام کرد: طی ۱۰ ماهه امسال گمرک خراسان شمالی ۱۳۴ پرونده قاچاق را به ارزش ۸۴ میلیارد ریال ارزش گذاری کرد.

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال گذشته گمرک استان ۱۴۹ پرونده قاچاق را ارزش گذاری کرد.

باقری خاطرنشان کرد: در سال جاری کالاهای قاچاق کشف شده توسط نیروی انتظامی استان که ارزش گذاری شدند شامل برنج خوراکی، خوراک دام و طیور، لوازم آرایشی، لوازم خانگی و سیگار بوده اند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1218342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =