۲ دلیل مهم انصراف آمریکا از پاسخ مستقیم به ایران

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده در پاسخ به کشته شدن نیروهای آمریکا در برج ۲۲ اردن، بیش از ۸۵ نقطه در عراق و سوریه را هدف قرار داده و به گفته هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید، حملات بیشتری در راه است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از حمله نیروهای مقاومت عراق به پایگاه نظامی آمریکا در اردن موسوم به «برج ۲۲» برخی چهره‌های سیاسی این کشور لزوم پاسخ قاطع به ایران و حتی حمله مستقیم نظامی را مطرح کردند و برخی رسانه‌ها نیز مدعی شدند که نقاطی برای حمله در ایران توسط نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا مشخص شده است. لفاظی در خصوص حمله به ایران به ویژه توسط جمهوری‌خواهان شدن گرفت.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که ایالات متحده بیش از ۸۵ نقطه در عراق و سوریه را هدف قرار داده و جان کربی -هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید- نیز گفت که حملات بیشتری در راه است. بر این اساس، گفته می‌شود که روز جمعه ایالات متحده به تلافی کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن، حملات نظامی به آنچه آنها «پایگاه‌های شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق» می‌خوانند، انجام شد. آمریکایی‌ها می‌گویند این اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه است که آمریکا حملاتی با این شدت انجام داده و یکی از اهداف آن «ارسال پیامی سخت به ایران» بوده است.

بیشتر بخوانید:

اجتناب بایدن از تشدید تنش در خاورمیانه / اعضای کنگره و جمهوری خواهان دنبال حمله به ایران

در بیانیه سنتکام آمده است: تاسیساتی که مورد اصابت قرار گرفت شامل پایگاه فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، و انبارهای وسایل نقلیه بدون سرنشین و تاسیسات زنجیره تامین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و حامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند. به گفته منابع آمریکایی، در حدود چهار ماه جنگ غزه، بیش از ۱۵۰ حمله توسط گروه‌های مقاومت منطقه به پایگاه‌ها و دارایی‌های آمریکا انجام شده است.

دانیل بایمن -عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی و استاد دانشگاه جورج تاون- در گزارش اخیر خود که توسط نشریه فارین پالسی منتشر شد، اظهار می‌کند: ایران با استفاده از چنین حملاتی قصد دارد هزینه حضور ایالات متحده در خاورمیانه را افزایش داده و در حالت ایده‌آل، این کشور را مجبور به خروج کامل از منطقه کند. از نظر وی، دولت بایدن با انجام این حمله تلافی‌جویانه قصد دارد به ایران و نیروهای نیابتی‌اش نشان دهد که از این پس برای هر حمله به دارایی‌های آمریکا و کشته شدن نیروهای آن باید هزینه سنگینی پرداخت کنند.

این کارشناس آمریکایی همچنین می‌افزاید: بایدن همچنین قصد داشت تا به آمریکایی‌ها اطمینان دهد که در برابر تهاجم خارجی ساکت نخواهد ماند. هر چند که به گفته بایمن و بسیاری دیگر از کارشناسان غربی، ایالات متحده به هیچ وجه تمایلی به تشدید تنش در خاورمیانه نداشته و از آغاز یک جنگ همه جانبه اجتناب می‌کند. از همین رو است که احتمالا برخلاف ادعاهای اولیه پس از کشته شدن نیروهای آمریکایی در اردن که برخی احتمال حمله مستقیم به ایران را مطرح کردند، دولت بایدن -همانطور که قابل پیش بینی بود- از دست زدن به چنین اقدامی خودداری کرده است.

به اعتقاد بایمن، هدف قرار دادن مستقیم ایران می‌توانست منجر به واکنش بیشتر از سوی این کشور شود که احتمال بروز یک چرخه خشونت را تشدید می‌کرد. وی با شاره به هشدار تهران مبنی بر پاسخ به هر حمله احتمالی تصریح می‌کند: گروه‌های نیابتی با توجه به شرایط موجود حملات خود را به منافع آمریکا و حتی اسرائیل محدود کردند اما اگر آمریکا مستقیم به ایران حمله می‌کرد این احتمال وجود داشت که حملات گروه‌های نیابتی نیز تشدید شود.

احتمالا منظور این کارشناس آمریکایی، عقب نشینی برخی گروه‌های مقاومت از جمله کتائب حزب الله و توقف حملات آنها به آمریکایی‌ها در منطقه باشد. کتائب حزب الله چند روز پیش با صدور بیانه‌ای اعلام کرد برای اینکه دولت عراق را در تنگنا قرار ندهیم، تمام اقدامات نظامی و امنیتی خود علیه نیروهای آمریکایی را تعلیق می‌کنیم. به نظر می‌رسد تا همین حد هم برای دولت بایدن مطلوب باشد. زیرا در طول چند ماه جنگ غزه فشار برای اخراج نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه تشدید شده و در واقع هدف حملات نیروهای مقاومت نیز افزایش هزینه حضور نظامی آمریکا در منطقه است.

به گفته احمد زارعان -عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- اقدامات اخیر گروه‌های مقاومت عراقی علیه آمریکایی‌ها در راستای اعمال فشار بر بزرگترین و اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی و با هدف توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در غزه صورت گرفته است. البته این اقدامات می‌تواند به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق یا کاهش تعداد آنها نیز منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =