روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز / دلار ۳ هزار تومان کاهش یافت

اتفاقات اخیر و درگیری‌ها در منطقه سبب افزایش نوسانات در بازار ارز و افزایش قیمت دلار شده بود که این روند چند روزی است به مدار نزولی خود بازگشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در روزهای اخیر با وقوع تحولات ودرگیری‌هایی در منطقه شاهد افزایش چشمگیر نرخ ارز بودیم، به نوعی که فنر قیمت دلار رها شد و طی روزهای اخیر در بازار آزاد به ۵۹ هزار تومان رسید، اما با ثبات ایجاد شده در منطقه و احتمال کاهش تنش‌ها این بازار از روز گذشته به مدار نزولی بازگشت. این در حالی است که قیمت دلار در ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ در بازار آزاد ۵۸ هزار تومان معامله می‌شد و امروز به کانال ۵۵ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید:

قیمت دلار به نرخ قبلی بازمی‌گردد

در ماه پیش قیمت دلار در محدوده ۵۰ الی ۵۱ هزار تومان بود و هیچ تحلیلی مبنی بر افزایش نرخ ارز مشاهده نمی‌شد اما به‌یک‌باره نرخ دلار با افزایشی عجیب روبه‌رو شد و تا محدوده ۵۹ هزار تومان هم بالا رفت. کارشناسان معتقدند با کاهش حوادث و تنش‌های داخلی و خارجی قیمت دلار دوباره به ثبات بازخواهد گشت.

موسی آقایی - رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان - در این باره اظهار کرد: بحث هجوم هیجانی و احساسی مردم به بازار ارز و تقاضاهای خُرد از سوی آنها نیز تاثیر صددرصدی و مداوم در نوسانات بازار ارز ندارد و در نهایت این بانک مرکزی است که می تواند با تکیه بر منابع ارزی و توان خود بازار را مدیریت کند. تحلیل‌ها بر این است قیمت‌های کنونی بزودی به سطح قبلی خود بازمی‌گردد.

این فعال اقتصادی با تایید بر عدم ارزپاشی از سوی بانک مرکزی افزود: مطمئنا اگر بانک مرکزی اقدام به ارزپاشی در بازار می کرد می توانست خیلی زودتر از اینها قیمت دلار را به پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان نیز برساند، اما این چنین نکرد. در واقع سیاست‌ها و برنامه های دولت و بانک مرکزی اینطور نیست که با ارزپاشی، بازار را مدیریت کنند؛ چراکه این اتفاق می تواند به اقتصاد کشور و منابع ارزی در آینده لطمه بزرگی وارد آورد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان خاطر نشان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که با وجود اتفاقات و درگیری های داخلی و خارجی اخیر که در مجموع بحران سیاسی نظامی امنیتی محسوب می‌شوند، همین که قیمت ارز در همین محدوده دچار نوسان شده و مثل سالهای گذشته با افزایش قابل توجهی همراه نبوده، جای امیدواری است. در نتیجه اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد و این روند به سمت آرامش برود، بعید به نظر می رسد قیمت دلار تا پایان سال دوباره، جهش کند.

به گزارش ایسکانیوز، گفتنی است؛ قیمت سکه از کانال ۳۳ میلیون تومان به ۳۱ میلیون تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار که در روزهای اخیر به کانال ۳ میلیونی هم رسیده بود هم اکنون در کانال ۲.۷ میلیونی نوسان دارد.

با آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، فعالان بازار پیش بینی می کنند که در روزهای آینده نیز روند نزولی قیمت ها ادامه خواهد داشت. به گفته فعالان بازار ارز از ظهر دیروز با ادامه روند کاهشی قیمت ها، از تعداد خریداران بازار به شدت کاسته شده و اکثر مردم حاضر در بازار فروشنده هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =