طهرانچی: تربیت مبتنی بر روایت تاریخ، بخشی از رسالت نظام تعلیم و تربیت است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تربیت مبتنی بر روایت تاریخ، بخشی از رسالت نظام تعلیم و تربیت است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، اولین محفل خاطره‌گویی انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی و جمعی از پیشکسوتان انقلاب اسلامی و خانواده معظم شهدا در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

دکتر طهرانچی در این مراسم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف در تاریخ جهان معاصر است، گفت: اکنون مانند همیشه در موقعیت حساسی قرار داریم. نگهبان هر قلعه‌ای اگر لحظه‌ای غفلت کند، دشمن از آن استفاده می‌کند. سؤال این است که چرا باید هشیار بود و نسبت به آنچه می‌گذرد، تحلیل داشت.

وی ادامه داد: ایام مبارک دهه فجر را پشت سر گذاشتیم و وارد ماه معظم شعبان شدیم. رخدادهای این ایام را باید مورد تأمل قرار دهیم. آنچه در شبانگاه و در آسمان پرستاره می‌بینیم، خبر از گذشته دارد، چرا که هریک از ستاره‌ها میلیون‌ها سال پیش اتفاقی را رقم زده‌اند و ما امروز شاهد آن هستیم و می‌توانیم از طریق ستاره‌ها، جهت حرکت را مشخص کنیم؛ همانطور که خداوند متعال در آیه 16 سوره نحل (1) می‌فرماید «و نشانه‌هایی در زمین مقرر داشت و آنان به ستارگان هدایت یابند.» این واقعه طبیعی که هر شب تکرار می‌شود، یادآور نکته‌ای پرتأمل است که هدایت به لحظه نیست. اتفاق قوی و انفجاری که در گذشته اتفاق افتاده، آسمانی را به وجود آورده که پس از میلیون‌ها سال، موجب هدایت است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه امام (ره) می‌فرماید «انقلاب ما انفجار نور بود»، یک سخن حکیمانه است که نشان می‌دهد امروز بعد از گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این واقعه می‌تواند راهبر ما باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه رخداد گذشته می‌تواند منشأ هدایت حال باشد، تصریح کرد: این موضوع یک امر طبیعی است و به قدرت رخداد بستگی دارد؛ مانند قیام امام حسین (ع) در سال 61 هجری که امروز دستگیر و هدایت‌کننده مردم است. بنابراین اتفاقات بزرگ در تاریخ مؤثرند؛ همانطور که انقلاب اسلامی ایران نیز این تأثیر را دارد و شهدا هم این جهت‌دهی را دارند.

وی با اشاره به آیات 99 تا 101 سوره طه (2) گفت: خداوند در این آیات یادآوری می‌کند که داستان گذشتگانی را که برای شما می‌گوییم، برای شما ذکر است. هرکسی گوش فراندهد و تأمل نکند و درس نگیرد، آینده را خراب می‌کند و این موضوع منشأ خطا و اشتباه می‌شود. پس این روایت را می‌گوییم که چراغ راه آینده باشد. همانگونه که ستاره‌ها از گذشته هستند، اما چراغ هدایت امروز می‌شوند، داستان‌ها و وقایع نیز بیان گذشته است اما چراغ راه آینده خواهد شد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: همانطور که خداوند تأکید دارد، ما نیز باید در نظام تربیتی دانشگاه به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه داشته باشیم. در قرآن کریم بارها روایت تاریخی برای هدایت انسان بیان شده است، تربیت مبتنی بر روایت تاریخ نیز بخشی از رسالت نظام تعلیم و تربیت است. خداوند در آیه 9 سوره روم (3) اشاره می‌فرماید که روایت تاریخ، هدف دارد و صرفاً روایت نیست، بلکه عاقبت عمر را باید دید. واقعیت این است که درک گذشته تابع درک آینده است و آینده نیز به گذشته پیوسته است. بنابراین باید به گذشته تکیه داشته باشیم تا بتوانیم آینده را بسازیم. در موضوع اصحاب کهف قرآن روایت را تذکر می‌دهد و ما نباید در جزئیات روایت تاریخ متوقف شویم، بلکه باید به اصل و موضوع واقعه توجه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با طرح این سؤال که آیا صرفاً رهبران در قرآن کریم مهم هستند یا گروه‌ها هم در کنار آن اهمیت دارد؟ به آیه 88 سوره توبه (4) اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «اما رسول و مؤمنان اصحابش به مال و جانشان در راه خدا جهاد کردند و آنهایند که همه خیرات و نیکویی‌ها (ی دو عالم) مخصوص آنهاست و هم آنان سعادتمندان عالمند.» همچنین در آیه 64 سوره اعراف (5) و آیه 94 سوره هود (6) که اشاره به داستان حضرت نوح و شعیب دارد، تأکید شده که همراهان و یاران انقلاب هم مهم هستند و باید به آنها رجوع شود.

وی با بیان اینکه وقتی به بیان رخدادهای انقلاب اسلامی می‌پردازیم، بنیانگذار انقلاب، رهبر انقلاب، همراهان و مکتب فکری قرار دارد، اظهار کرد: اینکه دانشگاه آزاد اسلامی درس وصایای امام (ره)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ارائه می‌کند، بخشی از رسالت دانشگاه در آشنا کردن جوانان با رخداد بزرگی است که انفجار نور بوده است. یعنی یک مکتب فکری است که همراهی در آن وجود دارد، به همین دلیل همه کسانی که همراه انقلاب بودند، از اهمیت خاصی برخوردارند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با علم حضوری و علم حصولی می‌توان شناخت، گفت: در دسته اول افرادی قرار دارند که انقلاب اسلامی را درک کرده و در وقایع آن حضور داشتند و دسته دوم جوانانی هستند که می‌خواهند نسبت به انقلاب اسلامی، علم حصولی پیدا کنند. از آنجایی که برای ما بدیهی بود که رژیم سلطنت پهلوی باطل است، نیامدیم بیندیشیم که چگونه این علم حضوری را به جوانان که می‌خواهند علم حصولی پیدا کنند، منتقل کنیم و این غفلت تاریخی ما بود.

وی ادامه داد: نسل ما که رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی را درک کرده، این درک، علم حضوری بود، اما در بیان روایت این مسأله به فرزندانمان غفلت کردیم. ما که در متن بودیم، چون علم حضوری داشتیم، تصور می‌کردیم که این علم حضوری به فرزندان منتقل می‌شود در حالی که علم حضوری به صورت ارثی منتقل نمی‌شود. واقعیتی که وجود دارد این است که ما نسبت به تبدیل علم حضوری به علم حصولی در دانشگاه کم گذاشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید برای این تفاوت که نسل ما بطلان رژیم شاهنشاهی را بدیهی می‌دانست، درمقابل نسلی که آن رژیم را درک نکرده، علم حصولی ایجاد کنیم. این تفاوت، یک تفاوت بدیهی است که آنچه برای ما واقعه در دسترس است، برای نسل بعد از انقلاب یک واقعه تاریخی است. ما از منظر انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی نگاه می‌کنیم اما نسل بعد از انقلاب از منظر جمهوری اسلامی به جمهوری اسلامی نگاه می‌کند. به همین دلیل است که نسل ما امیدوار و محکم بر صراط خود ایستاده است. البته جوانانی مانند شهید حججی و شهید صدرزاده نیز هستند که این علم حضوری به آنها منتقل شده و آنها هم به این بدیهی واقعه رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه فضای مقاومت و فضای دفاع از حرم، جوانانی ساخت که دوباره نسبت به انقلاب اسلامی علم حضوری پیدا کردند، گفت: نظامی که در آن پیشرفت، یک اصل بدیهی است و همه تلاش آن برای پیشرفت است و با وجود حمله نظام بداخلاق و خلاف انسانیت غرب، در حال پیشرفت است، زمانی که به دانشگاه مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که برخی جوانان این احساس را ندارند. البته این موضوع امر جدیدی نیست و خداوند در آیه 151 سوره انعام و 31 سوره اسراء نیز بدان اشاره کرده که فرزندان خود را از تنگدستی یا از ترس تنگدستی نکشید چرا که «نَحنُ نَرزُقُکُم وَ إِیّاهُم».

دکتر طهرانچی تأکید کرد: اگر فضای انقلاب را که فضای امید و ساختن است، به نسل جدید منتقل کنیم، می‌توانیم فضای ناامیدی را از بین ببریم. لازمه پیشرفت، خدامحوری و خودباوری است و بعد از آن امید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این مراسم راویان انقلاب خواهند گفت که مردم ایران درمقابل دژخیم زمان ایستادند و امیدوار بودند و این امیدواری، آنها را ساخت. بنابراین باید پای روایت انقلابیون نشست. امیدوارم این جلسه یک نشست مفید برای راه بزرگی که ملت ایران در پیش گرفته، باشد. نگاه غزه و رفح به انقلاب اسلامی و آثاری که تصمیمات این انقلاب و رهبر عزیزمان در کنترل منطقه داشته‌اند، است. دنیا نشان داده در کشتن زنان، کودکان و مردم بی‌دفاع هیچ تعارفی ندارد و دست دژخیمان را به راحتی باز می‌گذارد. نه سازمان ملل و نه شورای امنیت هیچکدام نمی‌توانند دستگیر مردم باشند جز اتکا به خدا و بزرگانی مانند رهبر معظم انقلاب و یاران ایشان در ایران اسلامی و جبهه مقاومت.

در ادامه این مراسم تعدادی از پیشکسوتان انقلاب اسلامی و جانبازان دفاع مقدس به ذکر خاطرات خود پرداختند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم، از خانواده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/
1- وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ
2- کَذَلِکَ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَیْنَاکَ مِنْ لَدُنَّا ذِکْرًا. مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ یَحْمِلُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وِزْرًا. خَالِدِینَ فِیهِ وَسَاءَ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حِمْلا.
3- أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ فَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِنْ کَانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
4ـ لَکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَأُولَئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
5ـ فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنَاهُ وَالَّذِینَ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا عَمِینَ
6ـ وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّیْنَا شُعَیْبًا وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِینَ ظَلَمُوا الصَّیْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دِیَارِهِمْ جَاثِمِینَ

کد خبر: 1220095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =