پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات برای روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در محدوده 3 هزار و 600 میلیارد تومان بود تا برای بازار این موضوع در تاریخ ثبت شود که بازار بورس اوراق بهادار تهران در نیمه دوم سال 1402 بازاری سرد و یخ زده بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در محدوده ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت و شاخص کل نیز با افت ۱۵۰۰ واحدی به کار خود پایان داد. در این روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ ارزش معاملات نشان می‌دهد که خریداری برای خرید پا پیش نمی‌گذارد و این موضوع ممکن است برای روزهای آینده نیز تکرار شود.

بیشتر بخوانید:

تداوم روند ریزشی بورس / شاخص کل ۱۶۰۰ واحد کاهش یافت


نمادهای فارس، شپنا و شستا طوری مورد معامله قرار گرفتند که به شاخص کل اجازه افت بیشتر را ندهد و برای روزهای پایانی سال جاری شاخص کل آبرو داری کرده باشد و بازار از سقف تاریخی سال ۹۹ کمتر نشود.

چند روزی است که در بازار قیمت بیت کوین با بازار سرمایه مقایسه می‌شود و افرادی که در سال ۹۹ و در اوج اقدام به خرید بیت کوین کرده بودند تا امروز بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی را برای خود رقم می‌زدند البته این موضوع تنها برای بیت کوین صدق نمی‌کند و بازارهای موازی با بازار سرمایه نیز این بازدهی را ثبت کرده اند، اما بورس تهران تنها سهام‌داران خود را نقره داغ کرد تا دیگر حتی برای بازدهی بلند مدت (بیش از ۳ و نیم سال از سقف تاریخی ۹۹) در بازار سرمایه گذاری نکنند؛ و این برای کارنامه دولتی که با شعار بورس اولویت اول است بر سر کار آمد، یک نمره منفی است.

ارزش معاملات گروه‌های بازار سرمایه به ارقام کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گروه خودرویی که بیشترین ارزش معاملاتی را در روزهای پیشین برای خود ثبت کرده بود در روز جاری به زحمت به عدد ۱۹۹ میلیارد تومان رسید. گروه انبوه‌سازی هم حوالی ۱۸۴ میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفتند تا در بازار بیشترین ارزش معاملاتی به ترتیب متعلق به این دو گروه باشد.

گفته می‌شود که دلار نیما بالاتر از ۳۹ هزار و ۷۰۰ تومان مورد معامله قرار می‌گیرد، اما بازار به این موضوع که روزی به عنوان چاشنی مثبت شدن تلقی می‌شد واکنش خاصی را نشان نداد.

چند روز پیش سخنگوی دولت عنوان کرده بود که سیاست اعطای نرخ سود ۳۰ درصد به اوراق گواهی سپرده‌های خاص، یک سیاست موقت است و ادامه‌دار نخواهد بود. به گفته وزیر اقتصاد این طرح کمک کرده است که نقدینگی به جای سفته‌بازی به بخش تولید منتقل و تورم هم تا حدی مهار شود.

اما در روز جاری بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شده که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد و باید انتظار انتشار گواهی سپرده خاص طرح‌‎های پیشران را داشته باشیم.

موضوع دیگری که امروز مطرح شد واکنش خاندوزی به اظهارات معاون وزیر صمت در خصوص کاهش نیافتن قیمت خودروها در سال جدید بود و سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده است که به تعادل رساندن بازار خودرو از طریق افزایش عرضه تولید داخلی و رفع نیازهای وارداتی در کنار و نظام‌مند کردن قیمت‌گذاری در دستور کار دولت و وزارت صمت است. وزیر صمت وعده داد به زودی مصاحبه مفصلی در این رابطه خواهد داشت. فصل الخطاب این موضوع، به جای مصاحبه مقامات آن چیزی است که در دستور کار دولت است و وزارت صمت اعلام می‌کند.

خبری که در بازار امروز دست به دست می‌شد خبر وزارت نفت بود که اعلام کرده است در حال مذاکره برای حذف هاب اروپا از فرمول نرخ خوراک هستیم؛ مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان داشته که براساس آخرین مصوبه دولت در شهریور ماه امسال از قیمت گذاری ثابت به فرمول برگشتیم. در مقطعی به دلیل جنگ اوکراین در این فرمول مشکلی ایجاد شد و بخشی که وابسته به اروپا بود موجب افزایش قیمت شد. اگرچه این فرمول خیلی خوب است و قابلیت پیش بینی دارد، ولی مطالباتی هم از سوی بخش خصوصی وجود دارد که هاب اروپا را از فرمول حذف کنیم که در حال مذاکره هستند.

بررسی تکنیالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

اما شاخص کل همچنان در بی رمقی کار را ادامه می‌دهد بازار تمایل دارد به اعداد و ارقام بالاتری برسد، اما این انتظار برای رسیدن خبر خوب بیشتر بازار را زجر می‌دهد. رونق تولید، رفع موانع تولید، اشتغال زایی، کنترل تورم و توسعه کشور را می‌شود در تب سنج اقتصادی کشور که شاخص کل بورس تهران (با همه ایرادات و ظن دستکاری) است دید و این نماگر حال خوبی برای اقتصاد کشور مخابره نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =