وزیر نیرو: تأمین آب از سمت هیرمند و افغانستان حق ملت ایران است

وزیر نیرو متذکر شد: تأمین آب از سمت هیرمند و افغانستان حق ملت ایران است و بر اساس پروتکل‌های بین المللی حتما این حقابه باید تأمین شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در خصوص طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان برای توسعه نیاز به تامین آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت دارد. از مهمترین برنامه‌های دولت مردمی تأمین آب برای نقاط مختلف این استان است که طرح‌های قابل توجهی یا اجرا شده یا در مراحل پایانی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

توضیحات وزیر نیرو درباره سرنوشت حقابه ایران از هیرمند

او افزود: مدتی قبل شاهد افتتاح سد کهیر بودیم که آب منطقه کنارک را تامین می‌کرد و در حال حاضر کل روستاهای این منطقه از این سد آبگیری می‌شوند. سد ماشکید علیا را داریم که آبرسانی به منطقه مرکزی بلوچستان را برعهده دارد. سد شهری‌کور را داریم که با حضور رییس جمهور آبگیری و افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین سد ماشکید سفلی را داریم که در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد. مهمترین مشکل ما تأمین آب منطقه زاهدان و منطقه سیستان است که شامل ۵ شهرستان و تعداد قابل توجه روستاها است. با توجه به محدودیت‌های تأمین آب از سمت هیرمند و افغانستان ۳ طرح عظیم برای منطقه در حال اجراست .

محرابیان متذکر شد: تأمین آب از سمت هیرمند و افغانستان حق ملت ایران است و بر اساس پروتکل‌های بین المللی حتما این حقابه باید تأمین شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح انتقال آب دریا به سرعت در حال اجراست گفت: طی یک سال گذشته این طرح پیشرفت ۱۲ درصدی داشته و بخش قابل توجهی از طرح انتقال آبخوان شرقی هم اجرا شده است و به زودی آب را به زاهدان می رساند. مهمترین طرح‌ها تأمین آب برای سیستان است که با حفر ۱۲۰ حلقه چاه در استان در حال اجرا است.

او افزود: بزرگترین آب شیرین کن خشکی جهان در حال احداث است که با اینکه تنها ۶ ماه از آغاز احداث آن می گذرد، اما سرعت خوبی داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =