حجاب به معنای ماندن در راه ولایت و شهادت است و در بحث نهاد سازی نشان‌دهنده یک تفکر می‌باشد. همچنین این یک انگیزه در درون فرد ایجاد می‌کند که برای آن باید پاسخی به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین، سعید عزیزی مشاور خانواده و تربیتی بیان کرد: حجاب به معنای ماندن در راه ولایت و شهادت است و در بحث نهادسازی نشان‌دهنده یک تفکر می‌باشد. همچنین این یک انگیزه در درون فرد ایجاد می‌کند که برای آن باید پاسخی به همراه داشته باشد.

سعید عزیزی در همایش ریحانه های تمدن ساز ۳ در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز دانشگاه آزاد قزوین در خصوص انگیزه دختران برای حجاب اظهار کرد: مسئله حجاب از چند جنبه قابل بررسی است‌. یکی از جنبه‌های حجاب، اعتقادی است. برای مثال اینکه ما مسلمان هستیم و پوشش ما بر طبق اعتقاد ما شکل می‌گیرد. یکی دیگر از جنبه‌های آن، مربوط به قانون است. به این منظور که پوشش ما بر اساس قانون کشورمان تعیین می‌شود. همچنین در بحث نهاد سازی نیز حجاب نشان دهنده یک تفکر است.

وی ادامه داد: حجاب به معنای ماندن در راه ولایت و شهادت است. همچنین باعث ایجاد یک انگیزه در درون فرد می‌شود ک باید جواب منطقی و کاملی برای آن داشته باشد. در متون فقهی و حدیثی، برای اشاره به معنای پوشش، به جای واژه حجاب، از واژه «سِتر» استفاده می‌شده است و به کار رفتن کلمه حجاب برای پوشش زنان، اصطلاحی است که بیشتر در عصر حاضر پیدا شده است.

عزیزی در ارتباط با ریشه تاریخی حجاب در ادیان الهی بیان کرد: پوشش و حجاب یک امر فطری است که از دیرباز در بین بشر وجود داشته است. در تاریخ بشر و در تمدن‌های مختلف نیز، همیشه این پوشش بوده و در ادیان هم به رسمیت شناخته شده است. در ادیان الهی برای پوشش، حدودی مشخص کردند که این حدود در دین مسیحیت تقریباً مثل حدود اسلام است. در جمهوری اسلامی، از همان اول انقلاب، حضرت امام (ره) فرمودند ما می‌خواهیم به اسلام ناب رجوع کنیم و یکی از لوازم اسلام ناب، پوشش و حجاب به شکل اسلامی بود.

عزیزی در ارتباط با تاکید بیشتر حجاب برای دختران افزود: حجاب در کنارعفاف در معنای خاصش ویژه زنان است اما درمعنای عامش مردان راهم شامل میشود و اصلا یکی از معانی حجاب، حجب، حیاء وعفت است چون در یک جامعه اسلامی مردان مسلمان هم حق ندارند بدون پوشش صحیح در انظار عموم ظاهر شوند. اما اینکه بیشتر روی حجاب زنان تاکید شده برای آن است که زنان بیشتر در معرض آسیب اند و لطافت روحی و جسمی آنها نیز بیشتر از مردان است.

وی در پایان در خصوص تفاوت حجاب در کشور های مختلف تاکید کرد و گفت: پوشاندن موهای سر و بدن که با عنوان حجاب شناخته می‌شود در کشورهای اسلامی رایج است. شکل و نوع این پوشش تحت‌تأثیر فرهنگ، سنت‌ها و مسائل متنوع دیگر هم قرار دارد. برای همین است که شکل حجاب در کشورهای اسلامی مختلف شبیه به یکدیگر نیست.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1220131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =