آئین افتتاح دوره جامع آموزش تسهیل‌گران توسعه روستایی برگزار شد

آئین افتتاح دوره جامع آموزش تسهیل‌گران توسعه روستایی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ آئین افتتاح دوره جامع آموزش تسهیل‌گران توسعه روستایی با حضور سردار مجید بکایی، معاون وزیر کشور، محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی، حسین جوادی، خزانه دار، احمد علمشاهی، رئیس مرکز اداری مالی، محسن امینی، معاونت توسعه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، سایر مسئولین و جمعی از ساکنان فعلی و سابق روستاها، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستا، روحانیون مقیم روستاها و علاقه‌مندان حوزه توسعه روستا در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، همزمان به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و طنین‌انداز شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، آغاز شد.

دکتر محمدعلی نادی، سرپرست معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن عرض خیرمقدم و تبریک اعیاد شعبانیه به تبیین اهداف برگزاری دوره آموزش تسهیل‌گران توسعه روستایی پرداخت و بیان کرد: سیاست کلیدی کشور، تقویت روستاها است که یکی از راه‌ها، پرورش تسهیل‌گران توسعه روستایی است و هدف نهایی آن ایجاد امنیت غذایی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که از دل روستا به شهرها سرایت کند.

در ادامه مجید بکایی، معاون وزیر کشور و فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور با ایراد سخنانی، ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، افتتاح این دوره را یک حرکت علمی، تاریخ‌ساز و ماندگار دانست و اظهار کرد: دوره جامع آموزش تسهیل‌گران توسعه روستایی می‌تواند در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور، بسیار موفق عمل کند.

وی با عنوان اینکه، علیرغم سرمایه‌گذاری‌های فراوانی مانند آب، برق، گاز، جاده، تلفن و غیره در زمان جمهوری اسلامی در روستاها شده، افزود: متأسفانه در حوزه تولید آن‌گونه که شایسته بود، عمل نشده است که با این طرح به دنبال جبران این مشکل هستیم.

بکایی، آغاز تخریب بافت روستا را از زمان اصلاحات اراضی دانست و اضافه کرد: طرح آمریکایی، صهیونیستی اصلاحات اراضی که در سال ۱۳۴۱ اجرا شد موجب تخریب روستا شد و عملاً امکانات حضور روستائیان از آنان گرفته شد و سبب برهم زدن بافت جمعیتی شد تا جایی که در سال ۱۳۵۷ جمعیت شهری به ۵۰ درصد و جمعیت روستایی به ۵۰ درصد رسید و متاسفانه امروزه، بافت جمعیتی شهری ۷۵ درصد و روستایی به ۲۵ درصد رسیده است.

فرمانده قرارگاه جهادی به عنوان برخی رویه‌های غلط در مدیریت روستایی پرداخت و گفت: دوره آموزش ۱۲۰ ساعته تسهیل‌گر توسعه روستایی، اولین مرحله آن است و در ادامه در محیط اجرا و هماهنگ در دوره‌های متفاوت برای تسهیل‌گر، آنان را به کارشناسان رسمی ارتقا خواهیم داد که بتوانند راه‌های شناخت توسعه روستا را بیابند و خدمات دستگاه‌های اجرایی را اثربخش کنند.

معاون وزیر در ادامه بیان کرد: برای اجرای این طرح به زیرساخت‌هایی نیاز است‌ که‌ زیرساخت شناختی یکی از آنان است که با مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، محقق شده و بعد از زیرساخت ساختاری است که با وجود فعالان این حوزه در دسترس است و در نهایت زیرساخت، فرآیندی است که با وجود مشکلاتی در این بخش، نمایندگان مجلس می‌توانند در ایجاد و اصلاح قوانین در این محور، وارد عمل شوند.

فرمانده قرارگاه جهادی خاطرنشان کرد: امیدوارم که همکاری تنگاتنگ دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت کشور، منشأ پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور شود.

در پایان این آئین، آمار شرکت‌کنندگان در این دوره به تعداد ۳۰ هزار و ۵۱۸ نفر عنوان و استان‌های برتر به ترتیب، استان‌های فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، کرمان و خراسان رضوی اعلام شد.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1221012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =