آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان از طریق بازی

بازی فرصتی است که کودکان احساسات و تفکرات خود را بیان کنند ، البته سرگرم هم شوند ؛ همچنین می‌توان گفت کودکان از طریق بازی با بسیاری از ارزش های اخلاقی مانند درستی ، نادرستی ، خوبی ، بدی ، راستگویی و دروغ آشنا می‌شوند .

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بازی فعالیتی است که کودکان برای سرگرمی و تفریح در زمان فراغت خود انجام می دهند؛ همچنین می‌توان گفت بازی سبب شادی و لذت کودکان می‌شود. بازی هم می‌تواند فردی انجام شود هم به صورت گروهی و دسته جمعی.

بیشتر بخوانید:

دلایلی که می‌گویند هر شب برای فرزندتان کتاب قصه بخوانید

کودکان هنگام بازی کردن نیاز ها و احساسات خود را برطرف می‌کنند، همچنین هنگام بازی کردن متوجه اطراف خود می‌شوند و در واقع به کشف محیط اطراف خود می‌پردازند. کودکان از طریق بازی کردن روابط اجتماعی پیدا می‌کنند و همچنین می‌توان گفت بازی کردن در رشد روانی ، اخلاقی ، جسمی و حرکتی کودکان نقش بسیار زیادی دارد.

کودکان در بازی ، مفهوم گروهی بودن را حس می‌کنند و همچنین متوجه این می‌شوند که رفتار آن بر دیگران و رفتار دیگران بر آن‌ها می‌تواند مهم و تاثیر گذار باشد .همچنین کودکان هنگام بازی کردن می‌توانند پذیرش افراد در گروه را بدست آورند و درک می‌کنند چه توانایی‌هایی در گروه لازم است و همچنین به این موضوع که می‌توانند از توانایی‌های دیگران نیز استفاده کنند ، آگاه می‌شوند .

کودکان نمی‌توانند ابراز احساسات کنند و همچنین احساسات خود را پنهان می‌کنند زیرا آن‌ها هنوز توانایی تفکر ذهنی ندارند در نتیجه از طریق بازی کردن تفکرات خود را نشان می دهند . بازی فرصتی است که کودکان احساسات و تفکرات خود را بیان کنند ، البته سرگرم هم شوند ؛ همچنین می‌توان گفت کودکان از طریق بازی با بسیاری از ارزش های اخلاقی مانند درستی ، نادرستی ، خوبی ، بدی ، راستگویی و دروغ آشنا می‌شوند .

در کل می‌توان گفت بازی برای کودکان در حال رشد ، اهمیت زیادی دارد اما برخی والدین بازی را اتلاف وقت می دانند و از کودک می خواهند به فعالیت های دیگر بپردازد ، این والدین کودکان خود را از موقعیت های یادگیری بسیاری که برای رشد شخصیت لازم است محروم می‌کنند؛ فعالیت هایی که کودک به عنوان بازی انجام می دهد در تربیت و پرورش نیروی بدنی و حواس او تاثیر زیادی دارد برای مثال کودک می دود ، لی لی می‌کند ، طناب بازی می‌کند و ... در تمام این فعالیت ها عضلات و اندام های مختلف به کار می روند و تقویت می‌شوند؛ همچنین در هنگام بازی نیروهای روحی و جسمی‌کودک مانند چالاکی ، حافظه ، دقت ، نظم و ترتیب و ... رشد می‌کند ، بازی انگیزه ای برای کسب تجارب اجتماعی است و وسیله ای برای بیان خود است . کودک از طریق بازی بسیاری از مهارت و مفاهیم تربیتی را یاد می‌گیرد به همین دلیل یکی از نقش های بازی برای کودکان ، نقش آموزش و تربیت است .

انتهای پیام/

کد خبر: 1221672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =