دانشگاه باید مبدا توسعه شهری باشد/ جندی شاپور از اولین شهرهای دانشگاهی جهان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: هم اکنون در کشور شهر دانشگاهی نداریم. باید دانشگاه باعث توسعه شهر شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانی ایسکانیوز، هشتمین پیش نشست چهارمین کنگره بین المللی جندی شاپور در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با حضور توحید پورررستم رئیس این دانشگاه، میثم سفید خوش دبیر علمی کنگره، سجاد محمد یارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران مرکز برگزار شد.

در این نشست دکتر پور رستم رئیس دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکزی در خصوص دانشگاه جندی شاپور و شهرهای دانشگاهی گفت: شهر دانشگاهی به شهر یا محله ای از شهر گفته میشود که چند دانشگاه در آن باشند و رسالت آن هویت بخشی به شهر از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. ما در قرن 6 و 7 چنین دانشگاهی در نزدیکی دزفول با نام جندی شاپور داشته ایم که کل دنیا به آن فخر می ورزیدند و در زمینه پزشکی سرامد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به این که هم اکنون در کشور شهر دانشگاهی نداریم گفت: باید دانشگاه باعث توسعه شهر شود و ما متاسفانه چنین چیزی را نداریم. البته دانشگاه آزاد اسلامی که در سال 61 تاسیس شد، از مراکز شهرها شروع کرد و تا شعاع چندکیلومتری شهر گسترش یافت، اما باید دید آیا این گسترش هدفمند بوده و رسالتی که باید داشته باشد را دارد یا نه.

پوررستم درباره شاخص های شهرهای دانشگاهی تشریح کرد: در خصوص ایجاد شهرهای دانشگاهی سه شاخص مورد اهمیت توسعه دانشگاهی، توسعه فرهنگی و اقتصادی و توسعه ارتباطی است که فقط فاز اول یعنی تکثیر مراکز علمی در اقصی نقاط ایران از نظر فیزیکی انجام شده اما برای این تکثیر فیزیکی ماموریتی تعریف نشده و به جای اینکه رسالت اصلی این گسترش، توسعه هنجارهای علمی باشد، صرفا نشر دانشگاه ها از نظر فضای فیزیکی بوده است.

وی افزود: برای رقم خوردن این رسالت باید دولتمردان نیز از دانشگاه حمایت کنند. یعنی باید صنعت، اقتصاد، فرهنگ از دانشگاه خط بگیرد نه اینکه برای دانشگاه نسخه بپیچند. در واقع باید گفت اگر دانشگاه ها تصمیم نگیرند برای آنها تصمیم میگیرند.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکز در پایان سخنان خود ضمن دعوت از دانشجویان جهت شرکت در کنگره بین المللی جندی شاپور که 15 و 16 اسفندماه در دزفول برگزار می شود از دانشجویان خواست با مطالعه مطالب علمی و مطالبه گری صحیح بتوانند نقش افرین باشند.

در ادامه این نشست میثم سفیدخوش دبیرعلمی کنگره، ضمن تاکید بر اهمیت دانشگاه جندی شاپور از نظر جایگاه دانشی عنوان کرد: طبق روایتی اروپایی این مرکز علمی 1750 سال پیش ثبت شده و در یونسکو 1750 امین سال تاسیس این مرکز دانشی به تصویب رسیده است. اهمیت جندی شاپور به چند دلیل است و یکی از مهم ترین ویژگی های این مرکز دانشی این است که خود را به مثابه یک شهر دانشگاهی برابر دیدگان ما میگذارد و به این انگاره را که دانش موجب خوشبختی است باور دارد.

سفیدخوش افزود: چیزی که ما را در دانشگاه گرد هم آورده این باور سه هزار ساله است که دانش موجب خوشبختی ماست

او در ادامه به نوشته های باقی مانده از متون علمی از افلاطون و پدید امدن مدرسه و آکادمی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در زمان افلاطون این باور که دانش میتواند شهر را خوشبخت کند گسترش پیدا کرد و یکی از مهمترین مراکزی که ما به نحو گسترده میبینیم بر این باور بود و شواهد خوبی در این رابطه داریم مرکز دانشی جندی شاپور است.

در پایان این نشست تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگه ازاد اسلامی تهران مرکز به بیان نظرات علمی خود پیرامون دانش شهرها و دانشگاه جندی شاپور پرداختند.

دانشگاه باید مبدا توسعه شهری باشد/ جندی شاپور از اولین شهرهای دانشگاهی جهان

دانشگاه باید مبدا توسعه شهری باشد/ جندی شاپور از اولین شهرهای دانشگاهی جهان

دانشگاه باید مبدا توسعه شهری باشد/ جندی شاپور از اولین شهرهای دانشگاهی جهان

خبرنگار: فاطمه سادات میراحمدی

کد خبر: 1221781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =