وضعیت بحرانی دانشگاه‌های آرژانتین/ تورم در سرزمین نقره به ۲۵۰ درصد رسیده است

رؤسای دانشگاه‌های آرژانتین با توجه به افزایش دستمزد کارکنان و مؤسسات خواهان افزایش بودجه بوده و اعلام کردند در صورت ادامه دار شدن افزایش هزینه‌ها، قادر به فعالیت نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های دولتی آرژانتین هشدار داده‌اند که با «وضعیت بحرانی» مواجه هستند و به زودی نمی‌توانند بدون افزایش بودجه‌ به فعالیت خود ادامه دهند؛ زیرا تورم سالانه به بالاترین سطح ۳۰ سال گذشته یعنی ۲۵۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از بحران گرسنگی با کشاورزی هوشمند

دولت راست‌گرای جدید آرژانتین، بودجه‌های دانشگاه‌ها را در سال ۲۰۲۳ با وجود افزایش نجومی هزینه‌ها مسدود کرده است. روسای تمام دانشگاه‌های دولتی این کشور متاثر از این موضوع، مجبور به صدور بیانیه‌ای از طریق شورای ملی بین دانشگاهی Consejo Interuniversitario Nacional) CIN) شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که در حال حاضر یک «وضعیت حساس» در کشور آرژانتین وجود دارد و مسئولان دانشگاه‌ها نگرانی‌های خود را با ما به اشتراک گذاشته‌اند، در مقابل مقامات ذیصلاح اقدامات لازم را برای دفاع از دانشگاهیان انجام ندادند، در نتیجه تلاش جمعی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آرژانتین تضمین کرده‌اند که در شرایط بسیار سخت، فعالیت‌های خود را در راستای ماموریت‌هایشان پیش می‌برند.

در ادامه این بیانیه آورده شده است با توجه به شدت شرایط بحرانی تورم و تحمیل آن بر مردم، زمان آن فرا رسیده است که هشدار دهیم که بدون اقدامات اصلاحی، عملکرد کامل مؤسسات دانشگاهی دولتی به طور جدی تحت تأثیر افزایش تورم قرار خواهد گرفت.

روسای دانشگاه در این بیانیه خواستار افزایش هزینه‌های عملیاتی دانشگاه به صورت ماهانه شده و از دولت درخواست کردند هزینه‌های این نهادها، بر اساس نرخ تورم فعلی محاسبه شود تا بتوانند فعالیت‌های خود را تداوم ببخشند و حقوق کارکنان آموزشی و سایر پرسنل غیرآموزشی را نیز افزایش دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بودجه دانشگاه‌ها باید در زمینه تامین زیرساخت‌ها، تجهیزات و بورسیه‌ها افزایش پیدا کند. همچنین سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه تحقیقات در حوزه علم و فناوری نیز صورت گیرد.

خاویر مایلی رئیس جمهور آرژانتین نوعی شوک درمانی اقتصادی را در این کشور ایجاد کرده است. به گفته وی، پس از سال‌ها سوءمدیریت، شوک اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.

دانشگاه‌ها هم تحت تاثیر اعتصابات اخیر برخی از مردم آرژانتین در مخالفت با سیاست‌های دولت قرار گرفته‌اند. این اعتراضات تقریبا از ۷۰ روز گذشته آغاز شده است. حتی در هفته گذشته نیز هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند.

بر همین اساس رئیس جمهور این کشور، اصلاح نظام آموزش عالی را در اولویت خود قرار داده و تلاش می‌کند وضعیت شهریه برای دانشجویان بین‌المللی بهبود پیدا کند.با این حال اقدامات وی پس از شکست قانون گسترده «Omnibus» درگذشته متوقف شد. (لازم به ذکر است دولت آرژانتین، به ریاست خاویر مایلی، لایحه omnibus را به کنگره ملی آرژانتین (قوه مقننه) ارائه کرده است.)

گمان می‌رود که مایلی می‌تواند برای بازگرداندن مصوبات این لایحه تلاش کند. همچنین وی قول داده که بودجه تحقیقات غیر ضروری را کاهش دهد و شورای ملی تحقیقات علمی و فنی را خصوصی کند.

اقدامات رئیس جمهور آرژانتین، محکومیت رهبران سایر نقاط آمریکای جنوبی را به همراه داشته است. رودریگو آریم، رئیس دانشگاه جمهوری کشور همسایه اروگوئه، بیانیه‌ای در حمایت از روسای آرژانتینی صادر کرده و در پاسخ به «مشکلاتی که با آن‌ها مواجه شده‌اند» متعهد شده است «یکپارچگی منطقه‌ را عمیق‌تر کند».

بیانیه شورای ملی بین دانشگاهی از آموزش عالی و نقش آن در آرژانتین دفاع کرده و جزئیاتی از آن را در مدت سقوط دیکتاتوری نظامی در سال ۱۹۸۳، به نمایش گذاشته است. در این بیانیه آمده است: «در این ۴۰ سال دموکراسی، دانشگاه‌های دولتی نمونه بارز نهادگرایی، برتری حرفه‌ای برجسته، تولید دانش بر اساس مسائل مهم ملی و احترام به حقوق بشر بوده‌اند».

دانشگاه‌ها از همه بخش‌هایی که با تحقیق و دانش سر و کار دارند، پشتیبانی می‌کنند؛ به این معنی که آنها بخشی از زندگی روزانه ۴۷ میلیون آرژانتینی هستند. در پایان این بیانیه آورده شده است: حفظ ارزش راهبردی آموزش دانشگاهی، به ویژه برای کشوری که مشکلات ساختاری بسیاری را تجربه می‌کند، مسئولیت همه شهروندان است. همه مشکلاتی که دولت‌ پیش رو دارد، با آموزش و سرمایه‌گذاری بیشتر و بهتر در آموزش دانشگاهی و علوم ملی حل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =