لزوم تعیین دستمزد کارگران طبق نرخ واقعی تورم / لایحه بودجه ۱۴۰۳ اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را اصلاح کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید:

اجرای همترازی حقوق بازنشستگان از سال ۱۴۰۳

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (اعاده شده از شورای نگهبان)

ادامه بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی (اعاده شده از شورای نگهبان)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

گزارش کمیسیون حقوقی ‌و قضایی درباره اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

لایحه بودجه سال آینده اصلاح شد

 نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را اصلاح و تصویب کردند.
براین اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۵ حذف شد.

همچنین متن زیر به عنوان بند الحاقی ۷ به تبصره ۱۵ الحاق می‌شود:

بند الحاقی ۷ – به دولت اجازه داده می‌شود ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت این احکام نسبت به وصول

منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام نماید.

با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دولت مکلف است از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ براساس قانون مزبور اعمال حساب نماید.

رشیدی: مردم تا کی آرزوی سوار شدن یک خودروی خوب را داشته باشند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که تکلیف واردات خودرو چه شد؟ گفت: کجای دنیا خودروی بی‌کیفیت را با این قیمت بالا به مردم می‌دهند. مردم تا کی آرزوی سوار شدن یک خودروی خوب را داشته باشند؟

محمد رشیدی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری به وزیر صمت گفت: تکلیف واردات خودرو چه شد؟ کجای دنیا خودروی بی‌کیفیت را با این قیمت بالا به مردم می‌دهند. مردم تا چه زمانی آرزوی سوار شدن یک خودروی خوب را داشته باشند.

وی در تذکر دیگری به وزیر ارتباطات گفت: تا چه زمانی باید پول مردم به جیب توزیع‌کنندگان فیلترشکن رود؟ جوانان با استفاده از فیلترشکن به سایت‌های غیراخلاقی وارد می‌شوند؛ به مردم و مجلس پاسخ دهید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: شورای قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به کشاورزان تشکیل شد اما تعیین نرخ خرید تضمینی ۱۷۵۰۰ تومان به کشاورزان خسارت می‌زند لذا شورای قیمت گذاری این نرخ را اصلاح کند.

ساعت کار معلمان مدارس غیر دولتی «۳۰ ساعت در هفته» شد 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۱ اسفند ماه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۱۴ این طرح را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

ماده ۱۴- در ماده ۲۵ قانون قبل از کلمه «کارکنان» کلمه «معلمان و» در تمامی موارد اضافه و تبصره ۲ آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- مؤسسان و کارفرمایان مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مکلفند با رعایت ضوابط قانونی تأمین اجتماعی فهرست اسامی و حق بیمه ماهانه مربیان، کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت در تبصره ماده ۲۶ این قانون به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت نمایند.

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تدبیری اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشند.

همچنین در ادامه جلسه، یک تبصره به ماده ۲۶ این قانون به شرح زیر الحاق شد:

تبصره- ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس در ۳۰ ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

مجوز مجلس به دولت برای برداشت علی‌الحساب از منابع بودجه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ایرادات شورای نگهبان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را رفع و تصویب کردند.

براین اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۵ حذف شد.

همچنین متن زیر به عنوان بند الحاقی ۷ به تبصره ۱۵ الحاق می‌شود:

بند الحاقی ۷ – به دولت اجازه داده می‌شود ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام نماید.

با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دولت مکلف است از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ براساس قانون مزبور اعمال حساب نماید.

قالیباف: بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ تا چهارشنبه قطعی می‌شود

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز در پاسخ به دو تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی و علیرضا سلیمی درباره تعیین تکلیف بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: ماده ۱۸۲ آیین‌نامه روند رسیدگی به لایحه بودجه را تعیین کرده است ما در مرحله اول تمامی احکام به اضافه منابع و مصارف را براساس پیشنهاد دولت بررسی و تصویب می‌کنیم سپس مصوبات به شورای نگهبان ارائه می‌شود که این پروسه ۴۵ روز طول می‌کشد.

وی اضافه کرد: ما اکنون در مرحله بررسی شورای نگهبان هستیم که بعد از تایید شورا بخش اول لایحه بودجه به قانون تبدیل شده و آن را به دولت می‌دهیم سپس دولت جداول تفصیلی یعنی همان مرحله دوم لایحه بودجه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند آن وقت نوبت به بررسی بخش دوم یعنی بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی می‌رسد که آن هم حدودا ۴۰ روز زمان لازم دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحیه ما درباره ایراد شورای نگهبان و دادن مجوز به دولت برای برداشت از منابع به معنای بودجه دو دوازدهم نیست، چون ما بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف را تصویب کردیم که این یعنی جدول یک تا چهار تصویب شده است اما جداول مربوط به دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرای طرح‌ها تصویب نشده است.

قالیباف بیان کرد: هنوز در شورای نگهبان بودجه نهایی نشده است البته تا چهارشنبه هفته جاری براساس اصلاحات امروز مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه بودجه قطعی خواهد شد بعد از آن دولت ۱۰ روز وقت قانونی برای ارائه بخش دوم بودجه را دارد حتی با فرض این‌که دولت در مدت زمان یک روز هم جداول را به مجلس شورای اسلامی بفرستد امکان بررسی جداول در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براین اساس با توجه به این‌که بخش اول لایحه بودجه به زودی تبدیل به قانون می‌شود و آن را به دولت ابلاغ می‌کنیم ما در اینجا مجوزی به دولت دادیم تا دولت معطل بخش دوم بودجه نماند دولت می‌تواند دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را به صورت علی‌الحساب انجام دهد ما بعد از عید جداول تفصیلی را بررسی می‌کنیم. سال‌های قبل هم یعنی تا پیش از اصلاح آیین‌نامه داخلی(تغییر در شیوه بررسی بودجه) جداول تا اردیبهشت‌ماه به دولت ابلاغ می‌شد.

وی در پایان گفت که این موضوع به خاطر آن رخ داده که در ابتدا باید دولت بخش اول لایحه بودجه را در اول آبان‌ماه به مجلس شورای اسلامی می‌داد که این کار با تاخیر صورت گرفت همچنین مسیر رسیدگی به مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت هم زمان‌بر شد؛ در نهایت با توجه به جمیع این موارد جمع‌بندی بر این شد که دولت علی‌الحساب دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را بتواند در سال جدید انجام دهد.

علی‌رضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۱۸۲ در تذکرش اظهار کرد: سوال این است که آیا این متن جایگزین برای رفع ایراد شورای نگهبان به معنای بودجه دو دوازدهم است یا این‌که پرداختی‌ها براساس بودجه سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود؟

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در تذکری گفت: در حال حاضر احکام سه بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته و نهایی نشده است؛ ۸ روز دیگر تا پایان سال فرصت داریم و جداول نیز توسط دولت ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه دولت مکلف به ارائه جداول تفصیلی بودجه به مجلس است، گفت:  ممکن است در سال جدید شرایط دیگری پیش ‌آید؛ به هر حال متن جایگزین جدید برای رفع ایراد شورای نگهبان خلاف آیین‌نامه است.

طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی (اعاده شده از شورای نگهبان) ماده ۱۴ این طرح را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

«ماده ۱۴- در ماده ۲۵ قانون قبل از کلمه «کارکنان» کلمه «معلمان و» در تمامی موارد اضافه و تبصره ۲ آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- موسسان کارفرمایان مهدهای کودک، پیش دبستانی ها، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مکلفند با رعایت ضوابط قانونی تامین اجتماعی فهرست اسامی و حق بیمه ماهانه مربیان، کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت در تبصره ماده ۲۶ این قانون به سازمان تامین اجتماعی ارسال و پرداخت نمایند.

سازمان تأمین‌ اجتماعی مکلف است ظرف ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تدبیری اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه‌ی مشارکت‌های مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشند.

همچنین با تصمیم نمایندگان مجلس یک تبصره به ماده ۲۶ قانون به شرح زیر الحاق شد:

تبصره- ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس در ۳۰ ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.»

اعلام وصول طرح اصلاح برخی از احکام قانونی مرتبط با فرآیند رسیدگی در دیوان عالی کشور

طرح اصلاح برخی از احکام قانونی مرتبط با فرآیند رسیدگی در دیوان عالی کشور اعلام وصول شد.

محمد رشیدی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه یک مورد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- طرح اصلاح برخی از احکام قانونی مرتبط با فرآیند رسیدگی در دیوان عالی کشور

شروط مجلس برای تشکیل اتحادیه‌های صنفی در شهرستان‌ها

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، ماده ۳ طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، صدر ماده ۲۱ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود.

ماده ۲۱- در هر شهرستان که واحدهای صنفی با فعالیت‌های شغلی مشابه یا همگن وجود داشته باشد کمیسیون نظارت با رعایت این قانون مبادرت به تشکیل اتحادیه‌ می‌کند.

۲- تبصره (۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲- همسان‌سازی عناوین و فهرست اتحادیه‌ها و رسته‌ها و اتحادیه‌های صنفی در سراسر کشور، حدنصاب تشکیل اتحادیه‌ها و نحوه ادغام و تقسیم اتحادیه‌های موجود جهت همسان‌سازی عناوین اتحادیه‌ها و رسته‌ها و همچنین تعیین تکلیف اموال، دارایی‌ها، حقوق و تعهدات اتحادیه‌های فعلی به موجب دستورالعملی است که حداکثر ظرف مدت ۳ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد اتاق اصناف ایران تهیه و پس از تأیید به دبیرخانه هیأت عالی نظارت و تصویب هیأت عالی نظارت می‌رسد.

۳- تبصره(۳) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۳- چنانچه تعداد واحدهای صنفی در هر شهرستان جهت تشکیل اتحادیه به حد نصاب مقرر در این ماده نرسند، کمیسیون نظارت موظف است بر اساس نظام مندرج در تبصره (۲) این ماده نسبت به تشکیل اتحادیه تجمیع اقدام کند.

۴- تبصره‌های (۴)، (۵) و (۶)  حذف می‌شود.

۵- تبصره (۷) به شرح زیر اصلاح می‌شود.

تبصره ۷- چنانچه ماهیت فعالیت نوع برخی مشاغل ایجاب کند با پیشنهاد اتاق اصناف و تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه از واحدهای صنفی در سطح استان یا کشور تشکیل می‌شود.

۶- دو تبصره به عنوان تبصره‌های ۸، ۹ و ۱۰ به شرح زیر به انتهای ماده الحاق می‌شود:

تبصره ۸- فهرست فعالیت‌های صنفی مشابه و یا همگن و اتحادیه مربوطه توسط اتاق اصناف ایران تهیه می‌شود و به تأیید هیأت عالی نظارت می‌رسد.

تبصره ۹- کمیسیون نظارت موظف است پیگیری و اقدام لازم جهت واگذاری اموال، دارایی‌ها، حقوق و تعهدهای اتحادیه‌های قبلی را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از زمان ادغام و همسان‌سازی عناوین اتحادیه‌ها و رسته‌ها و اتحادیه‌های صنفی مطابق فهرست تبصره ۲ این ماده به اتحادیه جدید به عمل آورد. هرگونه اقدام یا عدم همکاری جهت جلوگیری از اجرای این حکم به منزله تصرف غیرقانونی در اموال عمومی و مشمول مجازات‌ مربوطه در قانون مجازات اسلامی خواهد شد.

تبصره ۱۰ این ماده نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

نوروزی: اصلاح قانون مهریه ۳۵ هزار زندانی را نجات می‌دهد /طرح در دستور کار قرار گیرد

حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در تذکری خطاب به رئیس مجلس با بیان اینکه «شما به من وعده دادید که طرح مهریه بعد از ۴ سال بعد از انتخابات در دستور کار قرار می‌گیرد»، اظهار کرد: هم طرح مهریه و هم موضوع ماده ۴۸ مربوط به فرزندان ایثارگر ۴ سال است که در حبس قرار دارند.

نماینده مردم رباط کریم با تاکید بر اینکه طرح مربوط به اصلاح قانون مهریه ۳۵ هزار زندانی را نجات می‌دهد، گفت: از رئیس مجلس می‌خواهم که طرح اصلاح قانون مهریه و موضوع مربوط به فرزندان ایثارگران هرچه زودتر در صحن مجلس مطرح و تعیین تکلیف شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: طرح‌ها بر اساس روالی که آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید، دنبال می‌شود و موضوع مربوط به ایثارگران و همچنین موضوع مربوط به مهریه در مجلس دنبال خواهد شد.

حاجی‌دلیگانی: دستمزد کارگران طبق نرخ واقعی تورم تعیین شود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: در حالی جلسات شورای عالی کار برای تعیین میزان حقوق کارگران در سال آینده تشکیل می‌شود که باید میزان حقوق طبق نرخ تورم باشد.

وی توضیح داد: باید در تعیین میزان حقوق کارگران سبد نیاز آنها اعم از مسکن، پوشاک و خوراک طبق تورم در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار می‌رود شورای عالی کار به خصوص نمایندگان کارگران بر روی این موضوعات ایستادگی کرده و دستمزدها را طبق نرخ واقعی تورم تعیین کنند.

انتهای پیام

محمدیاری: وزیر اقتصاد به توقف پرداخت وام‌های خرد ورود کند

حسن محمدیاری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۲۱ اسفند صحن مجلس در تذکری با تاکید بر اینکه خدمت صادقانه منشأ اثر خیر در جامعه خواهد بود، گفت: امروز معیشت امور مهمه مردم است و وزیر کار متولی اموری است که بیشتر آحاد مردم در سطوح میان دست و پایین دست با آن دست به گریبان هستند.

وی همچنین با انتقاد از توقف پرداخت وام‌های خرد از سوی بانک‌ها اظهار کرد: متاسفانه امروز بانک‌ها نمک بر زخم مردم می‌پاشند؛ چگونه می‌شود که بانک مرکزی امروز جلوی پرداخت وام‌های خرد را گرفته است؟ مردمی که با ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان می‌توانند زندگی خود را متحول کنند مورد بی‌مهری بانک‌ها قرار گرفته‌اند؛ وزیر اقتصاد و دارایی باید به این موضوع ورود کند و بانک مرکزی را مکلف کند که تسهیلات خرد را باز کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه به موضوع خود اشتغالی در کشور عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید به رئیس سازمان جنگل‌ها تکلیف کند که در مناطق شمالی به ویژه مناطق گردشگری موضوع خوداشتغالی را مورد حمایت قرار دهد.

متفکر آزاد: دولت به کارگران توجه جدی کند

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در وضعیت فعلی کشور نیازمند توجه ویژه هستند»، خواستار توجه جدی دولت به این قشر شد.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی جلسه روز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ صحن مجلس از حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند تشکر کرد و در تذکری به دولت تاکید کرد: در صورت امکان به کارگران توجه جدی شود تا حقوق‌شان بر اساس تورم باشد، این درخواست جدی است و کارگران در این وضعیت فعلی کشور نیازمند توجه ویژه هستند و اگر این اتفاق نیفتد با مشکل جدی معیشتی مواجه خواهند شد.

جوکار: حقوق معلمان حق التدریس و خرید خدمات پرداخت شود

محمدصالح جوکار در جلسه علنی امروز در تذکری به وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: ۶ ماه از سال تحصیلی می گذرد و حقوق معلمان حق التدریس و خرید خدمات پرداخت نشده است، علت این موضوع چیست؟ برخورد این چنینی با معلمان درست نیست.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: آیا افزایش قیمت ارز و گرانی کالاها در آستانه ماه مبارک رمضان، پاداش مردم برای مشارکت در انتخابات بود؟

جوکار در پایان گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شأن مردم در طرح فجرانه کالابرگ را مورد توجه قرار دهد لذا اول زیرساخت ها را آماده کنید بعد نسبت به اجرای کالابرگ اقدام کنید.

کد خبر: 1223993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =