نظارت کارشناسان دامپزشکی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: از امروز ۲۱ اسفند سال جاری نظارت‌های کارشناسان دامپزشکی استان در قالب طرح تشدید نظارت بهداشتی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی آغاز شد که تا ۲۱ فروردین ماه سال آتی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حمید رمضانی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همچنین نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: در استان تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در این روزهای پایانی سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.

رمضانی با اعلام اینکه اداره کل دامپزشکی استان گروه‌های ثابت نظارتی به تعداد ۱۸ نفر و گروه‌های سیار نظارتی به تعداد ۳۶ نفر از کارشناسان دامپزشکی را برای نظارت بر فرآورده‌های خام دامی که عرضه می شوند، آماده کرده است، عنوان کرد: این گروه‌ها از امروز ۲۱ اسفند ماه جاری تا ۲۱ فروردین ماه سال آتی نظارت و بازرسی مستمر بر یک هزار و ۲۰۰ واحد تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی را آغاز کرده‌اند و انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته هر روزه سامانه ۱۵۱۲ در دو شیفت کاری از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۰ عصر به صورت حضوری و یا تماس تلفنی پاسخگوی شکایات مردمی نیز است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: در استان تعداد ۵۵ واحد صنایع وابسته به دام وجود دارد که در تمامی این واحدها، مسئولان و دستیاران بهداشتی حوزه دامپزشکی مستقر بوده و بر چرخه تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی و خوراکی نظارت دارند.

وی همچنین گفت: در استان تعداد ۹ واحد کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و سه واحد کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارند که نظارت بهداشتی بر روند کشتار تعداد ۷۰۰ راس دام سبک، ۸۰ راس دام سنگین و ۸۰ هزار قطعه مرغ زنده در مراحل قبل، حین و پس از کشتار توسط ناظران بهداشتی دولتی و بخش خصوصی در کشتارگاه‌ها انجام می شوند که پس از تایید سلامت فرآورده‌ها و نشانه گذاری به مراکز عرضه ارسال می شوند.

علاوه بر این، رمضانی به نزدیک شدن به نوروز و عرضه ماهی قرمز نیز اشاره و اظهار کرد: هر ساله با برنامه ریزی‌هایی که انجام می شود بر مکان‌های عرضه ماهی قرمز که توسط شهرداری‌ها جانمایی می شوند، شرایط بهداشتی مکان همچنین سلامت ماهیان قرمز برای عرضه نیز نظارت و پایش می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال گذشته، در راستای اجرای طرح تشدید نظارت بهداشت نوروزی، تعداد 4 هزار و ۳۹۴ نوبت بازدید از واحدهای یادشده انجام و تعداد ۶۹۱ مورد فرآورده غیر بهداشتی شناسایی شدند که هفت هزار و ۱۶۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف معدوم شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در این راستا با هماهنگی مراجع قضایی، دو واحد متخلف نیز پلمپ شدند.

خبرنگار: قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1224172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =