عزم خراسان شمالی بر اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های خُرد کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در استان به صورت پایلوت در هر شهرستان یک روستای هدف برای اجرای طرح تجمیع و یکپارچه سازی زمین‌های خرد کشاورزی، انتخاب و اجرای طرح در این روستاهای هدف آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حسن ایزانلو، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: خراسان شمالی ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این پهنه سرزمینی قابل کشت است.

ایزانلو افزود: در مجموع سطح زمین‌های زراعی و باغی استان با احتساب زمین‌های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

وی در ادامه با بیان اینکه هر قطعه زمین کشاورزی باید حداقل ۲.۵ هکتار مساحت داشته باشد تا فعالیت بر این قطعات کشاورزی توجیه اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد: زمین های خُرد کشاورزی در استان موجب شده‌اند که فعالیت کشاورزی در این استان همچنان به صورت سنتی و معیشتی جریان داشته باشد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با اشاره به این مطلب که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از سهم تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است، تصریح کرد: متاسفانه برخی از قطعات زمین‌های کشاورزی استان به حدی خُرد و کوچک هستند که مانع فعالیت ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتورها شده‌اند.

وی علاوه بر این، گفت: در استان کوچک شدن قطعات زمین‌های کشاورزی فعالیت کشاورزی را از توجیه اقتصادی خارج کرده به گونه‌ای که هزینه‌های آماده سازی کاشت، داشت و برداشت از فروش محصول پیشی گرفته‌اند.

ایزانلو افزود: حتی مکانیزه کردن زمین‌های کشاورزی با قطعات خُرد در زمینه بهره برداری از سامانه آبیاری نوین نیز فراهم نیست.

وی تصریح کرد: تداوم این وضعیت، تهدیدی بر تامین امنیت غذایی کشور است که ضرورت دارد بر این مسئله توجه جدی شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه بر لزوم تجمیع و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی استان تاکید و اعلام کرد: خوشبختانه در استان، کشاورزان نیز متوجه پیامدهای منفی خُرده مالکی در بخش کشاورزی شده‌اند.

وی گفت: آنان با توجه به لمس اثرات منفی خُرده مالکی از جمله کاهش بهره وری در تولید محصول و بالا بودن هزینه‌های تولید به اجرای تجمیع و یکپارچه سازی زمین‌های خُرد کشاورزی گرایش یافته و استقبال کرده‌اند.

ایزانلو اعلام کرد: در سال جاری به صورت پایلوت در هر شهرستان یک روستای هدف برای اجرای طرح تجمیع و یکپارچه سازی زمین‌های خرد کشاورزی، انتخاب و اجرای طرح در این روستاهای هدف آغاز شده است.

وی افزود: در این راستا، یک کشاورز از روستای عزیزآباد شهرستان سملقان ۱۴ قطعه زمین کشاورزی پراکنده را در سه قطعه تجمیع کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشاورزان استان می توانند از طریق جابجایی زمین‌های کوچک و پراکنده و یا خرید زمین‌های کشاورزی، سطوح زراعی و باغی خود را افزایش دهند تا این رویه موجب شود که فعالیت کشاورزی به توجیه اقتصادی برسد.

خبرنگار: قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1224173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =