مشارت شرکت‌های درمانی در رویداد صدرا

شرکت دانش بنیان طب هیوا با اعلام همکاری در طرح پویش با دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، علاوه بر جذب دانشجویان و آشنا سازی آن‌ها با جوانب مختلف رشته خود و آشناسازی با بازار کار، با قرار دادن یک محیط آزمایشی برای دانشجویان و اساتید به آن‌ها کمک می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی گلابی دیلمقانی و مجری طرح و مدیر یکی از هسته‌های فناور دانشگاه آزاد آذربایجان غربی و مدیرعامل شرکت زیست بنیان طب هیوا که به عنوان یکی از شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ حضور داشت، گفت: متولد ۱۳۷۵ هستم و در رشته بیوتکنولوژی سلولی و مولکولی از استان آذربایجان غربی فارغ التحصیل شده و شرکت زیست بنیان طب هیوا را با شعار "تبدیل علم به ثروت" را در سال ۱۳۹۹ تاسیس کردم.


وی در مصاحبه با خبرنگار استانی ایسکانیوز به چندین سوال در ارتباط با شرکت زیست بنیان طب هیوا و فعالیت های آن پاسخ داد.


ایسکانیوز: لطفا یک بیوگرافی کامل در ارتباط با شرکت طب هیوا و علت تاسیس این شرکت را بدهید.
مهدی گلابی دیلمقانی: شرکت طب هیوا در اواخر سال ۱۳۹۹ با هدف رسیدن به مقاطع علمی بزرگ و با شعار تبدیل علم به ثروت تاسیس شد؛ این شرکت تولید کننده کیت های تشخیصی بالینی، آب فوق خالص دیونیزه HPLC، کروماتوگرافی بافرها و لیکوئید بیس براش، داروسازی، پمادهای درمانی، پماد هپارین، اوسرین ۴۰۰ درصد، وازلین، اچ پی ال سی، پمادهای ژل ماساژ،پمادهای ضد درد و ترمیم زخم و... می‌باشد.


در سال ۱۴۰۱ شرکت طب هیوا تبدیل به یک شرکت دانش بنیان شده و در زمینه تولید کیت تشخیص اچ پی وی و سرطان دهانه رحم به روش‌های تست سریع و ایلایزا و کیت های تشخیص سرطان روده فعالیت کرده؛ که محصول سرطان روده بزرگ ثبت اختراع داخلی و خارجی شده است و مشابه خارجی ندارد، البته مشابه داخلی دارد که این محصول متفاوت و با کیفیت بالا و با هزینه کمتر است.


ایسکانیوز: به عنوان یک فردی که خود یک شرکت دانش بنیان تاسیس کرده، لطفا بفرمایید چه موانعی ای در راه تاسیس یا عملکرد درست این شرکت ها وجود دارد؟
مهدی گلابی دیلمقانی: در مرحله اول می توان گفت چون تیم تخصصی نداشتیم و هرکاری رو به تنهایی انجام می‌دادم و اخذ مجوز های لازم سخت و خیلی طولانی بود، چون در زمینه دارو سخت گیری‌ها از هر جهت وجود دارد؛ همچنین عدم همکاری صنعت و معدن و نداشتن فضای کار مناسب برای کار و آزمایش‌ها و تحصیلات از مهم‌ترین عوامل در ناکامی شرکت‌های نوپا هست.
البته مراکز رشد روند رشد و شکل گیری این شرکت‌های دانش بنیان را تسریع می‌کنند، بدین صورت که با همایت از شرکت و ایده‌های آن،به عمل درآوردن آن ایده‌ها کمک کرده و برای تشکیل تیم، شروع تولید و در اخذ مجوزها و جذب سرمایه به شرکت مد نظر همیاری می‌رسانند.
قدم بعد روبه‌رویی با بازار بزرگ، تورم و بی‌ثباتی دلار است که برای تولید کننده یک امر بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود؛ به غیر از این‌ها موانع خیلی زیاد است ولی اگر کسی مسمم بوده و ایمان کافی به کاری که می‌کند داشته باشد می‌تواند این مسیر سخت را طی کرده و به هدف‌های خود نزدیک بشود.
در هر مرحله موانع بسیار سنگینی وجود دارد که به ترتیب شامل مشکلات مالی، اخذ وام یا جذب سرمایه، تضمین‌های سنگین و درصدهای بالا و عدم تعلق وام به شرکت های نوپا است؛ وقتی می‌گوییم "تولید و سال تولید" یعنی باید از کسب‌وکارهای کوچک حمایت شود ولی متاسفانه این عمل صورت نمی‌گیرد؛وقتی یک شرکت نوپا درآمد نداشته باشد هیچ بانکی وام نداده و یا در صورت اخذ وام، بی‌ثباتی دلار باعث می‌شود نتوانیم دستگاه‌های مورد نیاز تولید را خریداری کنیم.
و مواد اولیه هر روز تغییر قیمت دارند، پس فقط دانش بنیان این نیست که یک محصول درست کنیم که استراژیک هست، بلکه نیاز است بعد از این که تولید انجام گرفت بررسی کنیم که آیا این محصول را می‌توان روانه بازار کرد یا خیر، و اینکه آیا جایی در بازارهای جهانی خواهد داشت؟
بعد همه این مشکلات وقتی یک محصول روانه بازار شد به فکر صادرات نیز باید باشیم تا دلاری بتوانیم درآمد کسب کنیم، که در این مورد مشکلات بسیاری وجود دارد؛ ما در کشورهای خارج بازار جهانی عضو نیستیم پس نمی‌توانیم‌ حواله‌ها را به دلار یا ارز آن کشور تبدیل کنیم و یا مکانی وجود ندارند که رایزنی‌ در آن انجام بدهیم تا بتوانیم با فکر آسوده صادرات بکنیم، چرا که بعد از آنکه محصول از کشور خارج شد هیچ تضمینی وجود ندارد که خریدار وجه را واریز خواهد کرد.
پس مجبوریم از صادرات و واردات های واسطه استفاده کنیم که سود اصلی را این افراد خواهند برد و ما دیگه صادر کننده نخواهیم شد. سپس مالیات، ارزش افزوده، گمرک، ترخیص کالا و... وارد میدان می‌شوند که این مسائل بسیار دشوار و سخت و شاید ناممکن هستند.
سپس اخذ ایزو ها بسیار هزینه بر و سخت بوده و همچنین بحث برند کردن محصولات بسیار پر هزینه، سخت و طولانی است که باید با تدابیری زیرکانه و هوشمند بررسی شوند تا این مسائل به آسانی انجام بپذیرد.


ایسکانیوز: روند ثبت اختراعات چطور بوده و با چه موانع یا مشکلاتی در آن مسیر مواجه گشتید؟
مهدی گلابی دیلمقانی: روند ثبت اختراع بدین صورت است که اگر محصول واقعا قابل عرضه و نوآورانه باشد آسان است و داورهایی که حضور دارند کمک شایانی می‌کنند، ولی زمان طولانی و هزینه‌های خیلی زیادی می‌طلبد، پس باید شرکت نوپا اول یک وام بلاعوض بدهند و اعتماد کنند تا جوان‌ها بتوانند ایده‌هایشان را تبدیل به محصول بکنند، و همچنین امنیت از دست رفتن ایده بسیار زیاد هست و استراتژی‌های زیادی باید داشت تا فرمول‌های اصلی فاش نشوند.


ایسکانیوز: خدمات شرکت، بخش‌های آن، تعداد پرسنل و همینطور روند اصلی فعالیت آن را شرح بدهید.
مهدی گلابی دیلمقانی: خدمات شرکت تولید کیت‌های تشخیص بالینی بیوشیمی، ایلایزا و ریل تایم پی سی آر بوده، و در بخش دارو می‌توان به تولید پماد های درمانی گیاهی و داروهای مکمل، و در بخش آب تولید آب‌های فوق خالص HPLC و بافرها و مایع نگه دارنده سلول می‌باشد.
در زمینه صادرات و واردات دارو می‌توان گفت این روند بدین صورت رخ می‌دهد که واردات داروهای کمیاب و لیست تحریم به صورت تک نسخه‌ای و فوریتی که این در اولویت شرکت هست و انشاالله از سال ۱۴۰۳ شروع خواهد شد. تعداد فعلی پرسنل ۹ نفر، متشکل از مسول فنی، مدیر عامل ریاست، نایب رئیس کارکنان، حسابداری و مالی و حقوقی می‌باشد.


ایسکانیوز: چه چیزی شرکت طب هیوا را از سایر شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر متمایز می‌کند؟
مهدی گلابی دیلمقانی: وجه تمایز شرکت ما RND مخفف (Research and Development) یا همان بخش تحقیق توسعه ما بوده که توسط افرادی خبره و محقق تشکیل شده، که این خود باعث می‌شود تک محصولی نباشیم و هر سال محصولات جدیدی را ارائه بدهیم؛ همچنین در بخش دارو و بخش تشخیص جزو شرکت‌های پیشرو محسوب می‌شویم و گروه های ما متشکل از افراد جوان، متتخصص و محقق است، جوانانی که پر از انرژی و اشتیاق به تحقیق و تبدیل علم به ثروت هستند.


ایسکانیوز: یکی از مهم‌ترین علل معروف شدن شرکت شما چه چیزی بوده؟
مهدی گلابی دیلمقانی: اولین دلیل معروف شدن شرکت، خبرگزاری‌ها بودند که با تلاش‌های شبانه روزی در جهت دیده شدن این شرکت‌ها در کشور و حتی در مرز های خارج از کشور، کوشیدند؛ دوم مستقر بودن در مراکز رشد بود که به دیده شدن و شناخته شدن شرکت طب هیوا کمک شایانی نمود و سوم شرکت در نمایشگاه ها در سطح کشور، که اخیرا یک نمایشگاه به نام صدرا در شهرستان ارومیه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که در زمینه جذب دانشجویانی که می‌خواهند از زمان دانشجویی در کنار کتاب و درس، فعالیت مستقیم با موضوع رشته‌های‌ خود داشته باشند به جذب نیرو و شناخته شدن شرکت کمک کرد.


در نهایت، این محصولات شرکت بود که باعث دیده شدن ظرفیت های آن شد؛ کیت تشخیص بیماری سرطان روده را از محصولات تولیدی این شرکت بود که با توجه به این که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان سرطان‌های روده است و در حال حاضر کیت‌هایی که برای این منظور به کار برده می‌شود، از اختصاصیت کمتری برخوردار هستند؛ از این رو با استفاده از این کیت‌ها زمانی قادر به تشخیص این بیماری هستیم که تومور تشکیل شده است.


ایسکانیوز: برنامه شما برای بهتر شدن روابط شرکت طب هیوا با دانشگاه آزاد چیست؟
مهدی گلابی دیلمقانی: اینکه بتوانیم محیطی مناسب برای تولید ایجاد کنیم تا بتوانیم تولیدات را به راحتی انجام بدهیم؛ چون همه دانشگاه‌ها به جز دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مرکز تحقیقاتی دارند ولی متاسفانه کمبود جا و دستگاه در دانشگاه آزاد موجب شده تا محیطی مختص پژوهش برای دانشجو و اساتید وجود نداشته باشد؛ پس مجبورند از طریق آزمایشگاه‌های آموزشی به کارهای تحقیقاتی خود ادامه بدهند، چون بعضی آزمایش‌ها نیاز به کیلین روم (Clean Room) داشته تا آزمایش در محیطی ایزوله انجام شود و رفت آمد دانشجو این مورد را سخت‌تر می‌کند.
دومین قدم آگاه سازی دانشجویان است تا از تحصیلات خود صرف استخدام استفاده نکنند؛ آگاه سازی دانشجوها از رشته‌های‌ تحصیلی خودشان در ارتباط با بازار کار رشته‌های‌ باید صورت بگیرد تا به این آگاهی برسند که با رشته‌های‌ خود به غیر از کارهای دولتی چه کارهای دیگری می‌توانند بکنند.


ایسکانیوز: شرکت دانش بنیان طب هیوا چه فعالیت‌هایی در جهت بهتر شدن مشکلات سطح استان و یا جامعه انجام داده است؟
مهدی گلابی دیلمقانی: اینجانب دو سال شبانه روز برای تاسیس کارخانه سرم سازی برای اولین بار در استان تلاش کردم که یک نیاز مبهم کشور و استان بود؛دومین فعالیت در این زمینه تولید کیت‌های تشخیصی بالینی، و سوم تولید داروها و پروتئین‌ها و در آینده نزدیک تولید آنزیم ها است؛ شرکت زیست بنیان طب هیوا درتلاش است با مشارکت مراکز معروف مثل انسیستو و رویان شعبه دیگری در استان افتتاح کند تا یک مرکز جامع تحقیقاتی در زمینه پزشکی دارویی باشد، تا دانجشویان بتوانند به راحتی در این محیط به تحقیق های خود بپردازند.


خبرنگار: اسرا رحیمی
پایان خبر/

کد خبر: 1224532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =