معامله برد-برد صنعت و دانشگاه/ دانشجویان خواستار حضور گسترده‌تر صنایع در دانشگاه شدند

مدیر روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه گفت: معتقدم رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی، یک دستاورد برد- برد برای دو بخش صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین رویداد صدرای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، پنجم و ششم خردادماه جاری با حضور بیش از ۲۰ شرکت و همکاری بالغ بر ۶۵ شرکت در دانشکده فنی و مهندسی این واحد برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

قطار «صدرا» در ایستگاه سلامت/دانشجویان علوم پزشکی آزاد تهران میزبان ۴۷ شرکت‌ دانش‌بنیان شدند

رویداد صدرا علاوه بر فراهم آوردن فرصت اشتغال برای دانشجویان، امکان ارتباط چهره به چهره آنان با صاحبان صنایع و شرکت‌ها را فراهم می‌کند و در مقابل صنعت هم می‌تواند از توانمندی‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه برای رفع نیازهای خود بهره بگیرد. بنابراین به نظر می‌رسد علی رغم اینکه شکاف نسبی میان دو بخش صنعت و دانشگاه همچنان پابرجاست اما ایده های بکری همچون رویداد صدرا از سوی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند «عرصه» راهگشایی برای نزدیکی و آشتی هر چه بیشتر این دو بخش باشد.

بر این اساس، رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد ارتباط نزدیک بین دانشگاه و صنعت و جامعه و پاسخگویی به مسائل روز کشور و نیازهای جامعه از طریق پژوهش اثربخش و فناوری ارزش‌آفرین است؛ چراکه دانشگاه در منویات رهبر معظم انقلاب قوه عاقله کشور شناخته شده است.

۲۵۰ دانشجو واحد تهران غرب جذب صنایع شدند/ ظرفیت ۳۰۰ نفری در رویداد دوم صدرا

پیام مهدی‌پور؛ مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون جزئیات برگزاری این رویداد، اظهار کرد: دومین رویداد صدرا واحد تهران غرب طی روزهای ۵و ۶ خردادماه جاری در دانشکده فنی و مهندسی این واحد برگزار شد.

وی ادامه داد: اولین رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در آبان ماه سال گذشته و با همکاری بیش از ۵۰ شرکت از جمله تویوتا و رایتل در مجتمع پیامبر اکرم(ص) و در دانشکده علوم انسانی این واحد برگزار شد که ۱۵ شرکت حضور فیزیکی داشتند.

مهدی‌پور خاطرنشان کرد: با برگزاری اولین رویداد صدرا ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در قالب طرح پویش و به صورت های مختلف کارآموزی و کارورزی جذب این صنایع و شرکت ها شدند و ثبت نام خود را انجام دادند.

وی افزود: در رویداد دوم نیز ۲۰ شرکت از جمله نیلپر، رفاه و صاایران به صورت حضوری با ما همکاری داشتند البته بالغ بر ۶۵ شرکت مختلف در برگزاری این دوره از رویداد صدرا و طرح پویش اعلام آمادگی کردند و این رویداد بیشتر مختص رشته های فنی و مهندسی است و به همین دلیل در دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد.

مهدی پور اضافه کرد: در این رویداد دو روزه از ۲۰ شرکت حاضر هر یک بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ نفر ثبت نام داشته اند و پیش بینی میشود در این دوره از رویداد هم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دانشجو جذب صنایع و شرکت‌ها شوند.

وی تصریح کرد: رویداد صدرا با هدف جذب دانشجویان در طرح پویش برگزار میشود که امکان گفت و گوی رودررو دانشجویان با بخش صنعت برای فراهم آمدن فرصت اشتغال همزمان با تحصیل مهیا می‌شود و تا ۴ ترم نیز این فرآیند ادامه پیدا خواهد کرد و در صورت رضایت طرفین امکان همکاری تمام وقت و استخدام قطعی دانشجویان نیز وجود دارد.

مهدی‌پور خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهایی همچون صدرا برای دانشجویان این امکان را فراهم میکند که در کنار تحصیل یک مهارت اغلب مرتبط با رشته خودرا نیز فرا بگیرند و همچنین فرصت اشتغال پس از فارغ التحصیلی نیز مهیا میشود و این ویژگی نسل جدید دانشگاه هاست و از طرف دیگر هم صنعت میتواند نیروهای مورد نیاز خود را از دانشگاه تأمین کند و در نهایت شاهد تقویت بیش از پیش ارتباط صنعت و دانشگاه باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص خالی بودن تعدادی از غرفه‌ها و عدم حضور برخی شرکتها نیز اظهار کرد: تعدادی از شرکتها با توجه به اینکه دارای مالکیت خصوصی هستند و ما به ازای هر ساعت کار هزینه پرداخت میکنند، تنها ساعت های محدودی و در پیک حضور دانشجویان در رویداد حضور پیدا کردند و دانشجویان در صورتی که تمایل داشته باشند این امکان برای آنها فراهم شده است که به صورت آنلاین با این شرکتها ارتباط برقرار کنند و درخواست خود را ثبت کنند.

مهدی‌پور در خصوص اظهار بی اطلاعی برخی دانشجویان از برگزاری دومین رویداد صدرا نیز گفت: اطلاع رسانی های لازم از طریق سایت دانشگاه و نصب بنر در فضای دانشگاه صورت گرفته است و تراکت هایی نیز بین دانشجویان توزیع شد اما متاسفانه گویا فضایی بین دانشجویان حاکم شده است که تمایلی نسبت به توجه به رویدادها و برنامه های دانشگاه ندارند اگر نه به عقیده بنده به میزان کافی اطلاع رسانی صورت گرفته است.

به دنبال جذب نیروهای جوان و با انگیزه دانشگاهی هستیم

علوی مدیرعامل شرکت آراد سرمایه پیشرو با اشاره به اینکه شرکت ما برای اولین بار است که در طرح صدرای دانشگاه آزاد اسلامی شرکت میکند، گفت: شرکت آراد سرمایه پیشرو با نام تجاری گروه مالی آرادفین در زمینه توسعه و توزیع نرم افزارهای کامپیوتری و زمینه های مالی و مدیریت ریسک فعالیت میکند.

وی ادامه داد: در مدیریت منابع انسانی زمانی که بحث آموزش پیش می‌آید بسیار بهتر است که ما به سراغ نیروهای جوان برویم که اشتیاق فراوانی دارند گرچه ممکن است تخصص آنها هنوز شکل نگرفته باشد و برگزاری رویدادهایی همچون صدرا به شرکتها این فرصت را میدهد که نیروی انسانی جوان، باانگیزه و پر اشتیاق خود را از فضای آکادمیک و از دل دانشگاه ها تأمین کنند.

علوی خاطرنشان کرد: ما پیش از برگزاری رویداد صدرا احساس نیاز به نیروی دانشگاهی و جوان را داشتیم و به همین دلیل هم به محض اطلاع از برگزاری رویداد صدرا از طریق مرکز رشد از حضور در این رویداد استقبال کردیم تا بتوانیم نیروهای موردنظر و کارآموزان خود را جذب کنیم. به عنوان اولین دوره ای که در این رویداد حاضر میشویم تصمیم داریم بین ۶ تا ۸ دانشجو را جذب کنیم و اگر شرایط مهیا بودیم افتخار همکاری تمام وقت با این دانشجویان را هم داشته باشیم. تولید محتوای وبسایت، گرافیک، برنامه نویس هوش مصنوعی و کارشناس شبکه های اجتماعی از جمله فرصت های شغلی است که در این دوره از رویداد برای دانشجویان باز کرده ایم.

وی افزود: اینکه رویداد صدرا به نیازهای صنایع و شرکتها توجه میکند بسیار ارزشمند است البته این فرصت کاملا دوطرفه است و در عین حال به نیازهای شغلی و مالی دانشجویان هم توجه میکند و آموزش های رایگان در اختیار آنان قرار میگیرد. اساتید دانشگاه در ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه و رونق فعالیت های پژوهشی نقش محوری دارند و میتوانند علاوه بر کمک به دانشگاه به پیشرفت اکوسیستم شرکت های نوپا هم کمک کنند.

محدودیتی در جذب نیروهای دارای صلاحیت و شایستگی نداریم

سعید ستایش‌خواه؛ مدیر روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات فروشگاه های زنجیره ای رفاه هم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به قدمت دیرینه این شرکت در صنعت خرده فروشی اظهار کرد: حدود سه دهه از تاریخ تأسیس این فروشگاه زنجیره ای میگذرد و این شرکت بالغ بر ۷۰۰ فروشگاه نیز در سراسر برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه همواره تلاش میکنیم با بهره مندی از دانش روز تجربه خرید متمایزی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاوریم، بر ضرورت ارتباط با دانشگاه و تقویت این ارتباط تأکید و ادامه داد: پیشتر نیز پشتیبان همایش های مختلفی در دانشگاه های کشور از جمله واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بودیم و بسیار خرسندیم که این دوره نیز در رویداد صدرای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب حضور داریم و میتوانیم به سهم خودمان ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم.

ستایش‌خواه افزود: با گذشت سه دهه از راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای رفاه اغلب کارکنان قدیمی ما به افتخار بازنشستگی نائل آمده اند و در چشم انداز منابع انسانی شرکت بر اعتماد به نیروی جوان و با انگیزه تأکید شده است به گونه ای که تنها در واحدی که بنده مدیریت آن را به عهده دارم قریب به ۷۰ درصد نیروها از دهه های هفتاد و حتی هشتاد هستند و به طور متوسط متولدین ۷۴ تا ۸۴ را شامل میشوند که بسیار به این موضوع می بالیم.

وی طرح صدرا دانشگاه آزاد اسلامی را طرحی فاخر و موثر دانست که به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه منجر میشود و گفت: در این رویدادها استعدادهای برتر نیز شناسایی میشوند و ما فرصت اتکا به آنها را پیدا میکنیم تا از این نیروهای جوان و زبده بهره برداری کنیم و در مقابل آنها نیز دانش آکادمیک خودشان را در اختیار ما بگذارند و در محیط تجاری کسب تجربه بکنند بنابراین عقیده دارم رویداد صدرا یک دستاورد برد- برد برای دو بخش صنعت و دانشگاه محسوب میشود.

ستایش‌خواه با اشاره به اینکه امکان جذب هم به صورت کارآموز و هم به صورت استخدام قطعی و تمام وقت در این شرکت فراهم است، افزود: با توجه به رزومه هایی که دریافت میکنیم محدودیتی در جذب نداریم و اگر به این جمع بندی برسیم که افراد صلاحیت لازم را دارند و توانمند هستند امکان همکاری با تمام این دانشجویان وجود دارد و چندان اعتقادی به مدرک گرایی هم نداریم.

تقویم رویدادهای دانشگاهی در فاصله زمانی مناسب در اختیار صنایع قرار بگیرد

وی خاطرنشان کرد: بسیار بهتر است که رویدادهای دانشگاهی در یک فاصله زمانی مناسب و در قالب یک تقویم محتوایی در اختیار صنایع و شرکتها قرار بگیرد تا صنایع بتوانند فرصت کافی برای برنامه ریزی و حضور در این رویدادها به منظور تقویت هر چه بیشتر ارتباط صنعت و دانشگاه داشته باشند و در واقع شاهد انسجام بیشتری در برگزاری برنامه ها باشیم تا امکان حضور با قدرت بیشتر هم فراهم شود.

رویداد صدرا با حضور شرکت های بیشتر ادامه پیدا کند

رادمهر یکی از دانشجویان بازدیدکننده با اشاره به اینکه اسفند سال گذشته نیز نمایشگاه کار جاب ویژن در دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تفاوت رویداد صدرا با نمایشگاهی که در اسفند ماه برگزار شد این بود که در آن نمایشگاه شرکت های بسیار بیشتری حضور داشتند و در سطح گسترده تری برگزار شد اما نقطه مثبت رویداد صدرا نیز همین فرصت گفت و گوی حضوری با صنایع و شرکتهاست چیزی که مدتها دنبال آن بودم اما در نمایشگاه اسفندماه تنها متن رزومه را میتوانستیم ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه تا پیش از این رویداد هیچ آشنایی با طرح صدرا نداشته است ادامه داد: تنها در این حد میدانم که چند شرکت برای ارائه فرصت های شغلی در دانشگاه ما حضور پیدا کرده اند و ما میتوانیم با آنها مستقیم صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه از برگزاری این رویداد هیچ اطلاع قبلی نداشته،گفت: چیزی که در صحبت با چند شرکت متوجه شدم اینکه اغلب این شرکتها در حوزه کاری من و هوش مصنوعی به کارکنان سینیور احتیاج دارند در صورتی که ما فعلا سینیور نیستیم و به طور کلی شرکتها چندان تمایلی به جذب نیروی جونیور ندارند.

صدرا باید برای دانشجویان خروجی مطلوبی داشته باشد

یکی دیگر از دانشجویان بازدیدکننده از این رویداد نیز اظهار کرد: اینکه در برگزاری این رویداد ادعا میشود که برای اشتغال دانشجویان مفید است ، اتفاق خوبی است که در دانشگاه رقم خورده اما نکته مهم این است که رویدادهای صدرا به یک یا دو دوره ختم نشود و ادامه دار و مستحکم باشد تا زمانی که این رویداد به عنوان یک فرهنگ پسندیده در دانشگاه جای خود را باز کرد این امکان برای تمام دانشجویان فراهم باشد که مرتبط با رشته تحصیلی شان مهارت بیاموزند و با فرصت های شغلی آشنا شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم این رویدادها برای دانشگاه و دانشجویان خروجی مطلوب داشته باشد یعنی اینگونه نباشد که صرفا یک سری شرکتها برای چند روز در دانشگاه حضور داشته باشند و همه چیز صرفا وعده باشند اما به طور کلی مبنای شروع این رویداد به ویژه با وجود شهریه هایی که بر دوش دانشجویان می‌باشد، مثبت است.

حضور شرکت های بیشتر قطعا فرصت های بیشتری را رقم می‌زند

یوسفی دانشجو ترم آخر رشته مکانیک نیز با بیان اینکه از طریق سایت دانشگاه از برگزاری رویداد صدرا مطلع شده است و در این رویداد حاضر شده ، خاطرنشان کرد: این رویداد از منظر اینکه خلا بین صنعت و دانشگاه را پوشش میدهد بسیار خوب است و از طرف دیگر به دانشجویان در پیدا کردن شغل آینده و مورد علاقه شان بسیار کمک میکند تا در نهایت وارد بازار کار شوند.

وی ادامه داد: به نظر من سطح اطلاع رسانی ها هم باید گسترده تر و هم به نحو جذابی رویداد صدرا برای دانشجویان معرفی شود ضمن اینکه حضور شرکت های بیشتر قطعا فرصت های بیشتری را رقم می‌زند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =