تهران- ایسکانیوز: فریبرز معطر، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سؤال که راهکارهای عمومی شدن مصرف گیاهان دارویی در کشور چیست؟ گفت: فرهنگ‌سازی می‌تواند بهترین راه برای عمومی کردن مصرف گیاهان دارویی باشد. مطبوعات،‌ صدا و سیما، ‌دانشگاه‌ها باید مردم را نسبت به اثرات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی آگاه کنند. نیاز است تا در دانشکده‌های پزشکی اثرات گیاهان دارویی برای دانشجویان تدریس شود و آثار زیادی در این زمینه در اختیار دانشجویان قرار گیرد. با انجام فرهنگ‌سازی به موقع می‌توان نتیجه بالایی کسب کرد.


وی در ادامه با اشاره به این‌که در کشور ما نزدیک به 10 هزار گونه گیاه وجود دارد که بیش از 8 هزار گونه جنبه دارویی دارند، افزود: این میزان شش برابر تمام گیاهانی است که در قاره اروپا وجود دارد؛ یعنی خداوند متعال گنجینه ای والا از گیاهان دارویی را در اختیار ما قرار داده است که باید از آن استفاده کنیم. یکی از وظایف کسانی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند این است که فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند تا مردم با اثرات این داروهای گیاهی آشنا شوند.


مدیر مرکز تحقیق و توسعه کارخانجات داروسازی گیاهی گل دارو در رابطه با ثبت استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی توسط سازمان میراث فرهنگی، اظهار کرد: عزیزانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شاید خودشان آگاهی کافی از میزان گیاهان دارویی که مختص کشور ما است و کیفیت مواد مؤثر این گیاهان ندارند و این موارد باید با دلیل، مدرک و آزمایش‌هایی که انجام شده است، به گوش مقامات جهانی برسد و زمانی که مستند ارائه شود، می‌توانند در سازمان‌های بین‌المللی هم موفقیت آمیز کار کنند.

کد خبر: 122478

وب گردی

وب گردی