مهم‌ترین مطالبات دانشجویان از رهبر انقلاب در ۱۴۰۲ چه بود؟

با نزدیک شدن به موعد دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب، ایسکانیوز مروری بر مهم‌ترین محورهای مطالبات و پیشنهادات دانشجویان در نوبت سال گذشته داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب به سنت هر ساله، در آخرین روزهای ماه رمضان هر سال صورت می‌گیرد. به این منظور دانشجویان با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌‍‌ای دیدار می‌کنند. با توجه به اینکه دیدار امسال فردا، ۱۹ فردوردین ماه برگزار می‌شود، ایسکانیوز مروری بر مطالبات و پیشنهادات دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و نشریات در دیدار سال گذشته (۲۹ فرودین ماه ۱۴۰۲) داشته است.

لزوم توجه به ابعاد هولناک پیری جمعیت

زهرا وفادران مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) به نمایندگی از این تشکل دانشجویی مطالبی را در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرد.

وی بیان کرد که کشوری که قاطبه جمعیتش پیر شده است را نمی‌توان انتظار پیشرفت چندانی از آن داشت از آنجا که در آینده‌ای نزدیک ابعاد هولناک پیری جمعیت، بی تردید دامنگیر کشور و خصوصا ما نسل نو خواهد بود، ضرورت توجه به اولویتگذاری و فوریت موضوع جوانی جمعیت و تحکیم خانواده از سوی دولتمردان در مقطع فعلی مضاعف می‌باشد، اما متاسفانه علیرغم تاکید حضرتعالی مبنی بر محور قرار گرفتن موضوع جمعیت و خانواده در نگارش برنامه هفتم توسعه، چنین محوری از سوی دولت به کلی نادیده گرفته شده و به محاق رفته است.

وفادار تصریح کرد که تاسف‌بارتر آنکه علیرغم مکلف بودن دولت در پرداخت بودجه ۱۰.۷ هزار میلیارد تومانی جمعیت، در سال ۱۴۰۱، سازمان برنامه و بودجه حتی ۱ ریال برای حمایت از نسل و خانواده ایرانی به دستگاه‌ها پرداخت نکرد.

ناامیدی مردم موضوع اصلی کشور

محمد صالح ترکمان دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به نمایندگی از این جنبش دانشجویی نیز انتقاداتی را در این دیدار بیان کرد.

وی اعتقاد دارد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا امروز درگیر انواع هجمه‌های رسانه‌ای، جنگ و تحریم بوده است. قطعی است که این هجمه‌ها از ابتدای انقلاب تا کنون بخاطر حرف نوی انقلاب اسلامی و دیگری‌ای است که در برابر هژمونی غرب ایجاد کرد و امید ملت‌های مستصعف شد؛ که مبتنی بر آن‌ها تحلیلی پدید آمد که دلیل اصلی مشکلات کشور و ناامیدی مردم همین هجمه‌هاست.

ترکمان خاطرنشان کرد: براساس این ایده نیز روایت پیشرفت برای تزریق امید به مردم مطرح شد، غافل از اینکه این ایده برای حل بحران ناامیدی راهگشا نیست. چرا که مسئله‌ ناامیدی مردم، صرفاً برساختی رسانه‌ای نیست، بلکه می‌توان گفت موضوعی واقعی و مسئله‌ی اصلی کشور است. این ناامیدی در دو انتخابات گذشته و با مشارکت کم‌تر از۵۰ درصدی مردم و دوم شدن آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده شد.

این فعال دانشجویی با اشاره به تعارض میان سیاست‌ها و گفتمان‌های اعلامی و اعمالی و تحمیل گفت: تفاوت جمهوری اسلامی با دموکراسی‌های غربی و دیکتاتوری این است که مبتنی بر ایده‌ی امت و امامت خود را مکلف به رشد مردم می‌داند و اگر این رشد محقق نشد، دست به تحمیل نمی‌زند. اما علی‌رغم تذکرات رهبر انقلاب رابطه‌ی بین حاکمیت و مردم مختل و در برخی موارد تبدیل به روند تحمیل سیاست‌ها از طرف حاکمیت به مردم شده است.

با سلبریتی‌های مروج بی‌حجابی برخورد شود

محمدمهدی نوینی فرد دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان یکی دیگر از سخنرانان دیدار رمضانی با رهبر انقلاب بود.

وی عنوان کرد: ما هم همچون نگاه حضرت عالی معتقدیم اکثر خانم‌های بی حجاب مقصر نیستند و باطن این خانم‌ها با خدا است و اگر ضعفی در این مورد هست متوجه نهادهای فرهنگی عریض و طویل با بودجه‌های کلان است که در این سال‌ها وظیفه خود را به درستی انجام ندادند. البته معتقدیم باید با بلاگرها و سلبریتی‌هایی که به دنبال ترویج بی حجابی و از بین بردن حجب و حیا در جامعه هستند، برخورد جدی شود و از طرفی مواجه با بعضی از خانم‌هایی که فریب تبلیغات دشمن را خوردند ظرافت و پیچیدگی‌های خاصی را می‌طلبد.

نوینی فرد تصریح کرد: امروز لباس‌های مروج بی حجابی در صورتی به طور وسیع و گسترده در بازار موجود است که خانم‌های موقر ما از یافتن و تهیه لباس مناسب و پوشیده عاجزند و باید نهادهای متولی برنامه مشخصی را برای حل شدن این موضوع اجرایی کنند. راستی ما چقدر در دانشگاه و مدرسه و حتی دروس معارف، به مخاطب یاد دادیم که حجاب یک مسئله اجتماعی است و نه فردی و امروز متاسفانه، بخش مهمی از جامعه حتی محجبه‌ها حجاب را امر فردی می‌دانند و همین کار را سخت می‌کند.

زور ایران به مافیای خودرو نمی‌رسد

معین رضیئی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور به عنوان نماینده این اتحادیه در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کرد.

وی گفت: نخستین لازمه نقش آفرینی ایران ثبات داخلی در حوزه سیاسی، اجتماعی، امنیتی و البته اقتصادی است. جمهوری اسلامی اراده خود را در منطقه به رقبا و دشمنان قدرتمند دیکته می‌کند، اما در کنترل قیمت ابتدایی‌ترین اقلام ناتوان است. پهپادهایمان میدان نبردهای نوین را تحت الشعاع قرار می‌دهد، اما خریدن خودروهای کم کیفیت داخلی برای جوان ایرانی آرزو شده است. متاسفانه داریم باور می‌کنیم که زور ایران قوی به مافیای خودرو نمی‌رسد.

رضیئی بیان کرد: ما دانشجویان، مشکل را ارتجاع در روش‌های حکمرانی می‌دانیم. ارتجاع یعنی اداره کشور با روش‌های سنتی. ارتجاع یعنی مواجهه لجاجت بار با مسئله حجاب. یعنی در پدیده‌های فرهنگی اجتماعی همچنان از مدل رفتارهای رادیکال و تندروی‌های دهه شصت استفاده کنیم، که مورد اعتراض امام و حضرتعالی هم بوده و هست! ارتجاع یعنی نبود ایده و اراده برای اصلاح وضعیت اقتصادی. یعنی این همه طرح روی زمین مانده مثل مالیات بر خانه‌های خالی که یکسال و نیم پیش تصویب شده، اما عرضه اجرای آن را نداریم. ارتجاع یعنی شجاعت نداریم از دلالی خودرو و مسکن مالیاتِ سنگین بگیریم تا تورم کنترل شود.

ازدواج و فرزندآوری به حاشیه رفته است

امیرمحمد کولانی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این دیدار مطالبی و انتقاداتی را عنوان کرد.

وی مطرح کرد: سال اول قرن جدید را در حالی پشت سر گذاشتیم که شاهد جنگی ترکیبی از جانب دشمنان خارجی و داخلی بودیم، در این مدت تبعات ۸ سال، مدیریت لیبرالی کشور در دهه ۹۰ و ناتوانی برخی مدیران فعلی، مردم شریف ایران را با مشکلاتی عدیده در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه کرده است؛ قیمت اقلام اولیه زندگی سر به فلک کشیده، خرید خودرو دیگر یک آرزو است. مسکن را دیگر نگوییم که تا چه حد خانواده‌ها را در تنگنا قرار داده است، ازدواج و فرزندآوری هم تحت تاثیر این شرایط نامطلوب اقتصادی به حاشیه رفته، رشد نرخ بزهکاری، طلاق و امثال این‌ها نیز نتیجه همین شرایط است.

کولانی ادامه داد: البته به خوبی می‌دانیم که بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمان عالم است و بخشی، ریشه در مسائل فرهنگی دارد و بخشی دیگر حاصل همین جنگ ترکیبی است، اما نباید نقش مدیریت را در این بین نادیده گرفت. قطعاً مدیریت دولت قبل مورد نقد است و با توجه به در پیش بودن سالروز صدور فرمان ۸ ماده‌ای حضرتعالی در خصوص مبارزه با فقر و فساد و تبعیض اعلام می‌داریم، تیتر اصلی مبارزه با فساد محاکمه بانیان وضع موجود است که دل در گرو لیبرالیسم دارند و نه اسلام ناب.

دولت قبل از قانون اساسی دم زد اما خلاف آن استقلال کشور را نشانه گرفت

امیررضا بخشی‌پور دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز در این دیدار به نمایندگی از این اتحادیه مطالبی را مطرح کرد.

وی تصریح کرد: بنده خطاب به رییس دولت سابق واضح و شفاف می گویم. جمهوری اسلامی خود بزرگترین مدافع قانون اساسی است. توصیه می‌کنیم شما به قانون بازگردید. ۸ سال از قانون اساسی دم زدید اما بر خلاف اصل ۹ قانون اساسی استقلال کشور را نشانه گرفتید و برجام و سند ۲۰۳۰ را به ملت تحمیل کردید. ۸سال ادعای دیپلماسی عزت مندانه داشتید و به میدان تاختید. اما اخیرا، توفیق رویکرد نگاه به شرق اثبات کرد که شما نه مرد میدان بودید نه مرد دیپلماسی. آقایان غربگرا که به بهانه رفراندوم به دنبال رابطه با امریکا هستید ؛ بدانید که به برکت ندای شهدای ما، امروز از هر کوی و برزن غریو مرگ بر امریکا برمیخیزد.

مسئولان وزارت علوم به نشریات بهای بیشتری دهند

مریم محمدی مدیرمسئول نشریه دانشجویی ریحانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نمایندگی از نشریات دانشجویی وزارت علوم در این دیدار مطالبی را بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود علاوه بر پررنگ کردن زیرساخت‌های موجود برای ارتباط دانشجویان با پژوهشکده‌های امین در حوزه زن و خانواده، ساختارهای ایجاد شود. اما در آخر به مسئله نشریات دانشجویی نیز اشاره می‌کنم؛ نشریه دانشجویی بستری است که حول آن مطالعه و مباحثه،خلاقیت و تقویت قلم و یادگیری اتفاق می‌افتد خداوند به قلم سوگند یاد کرده است؛ از این بالاتر؟!
نشریات دانشجویی باید عیار کار خود را بشناسند و در راستای تخصصی شدن پیش بروند. استحاله قلم و کم رونقی نشریات ظلمی به دنیای اندیشه است. انتظار می‌رود نشریات دانشجویی در دیدار مسئولین وزارت علوم از جمله مباحث اولویت‌دار قرار گیرد و بهای بیشتری بدان پرداخته شود.

علاوه بر آن؛ ایسکانیوز مهم‌ترین معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دانشگاهی و فرهنگی که دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب مطرح کردند را بررسی و محوریابی کرده است که در زیر مشاهده می‌کنید:

مهم‌ترین مطالبات دانشجویان از رهبر انقلاب در ۱۴۰۲ چه بود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1226043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =