سازوکار مجلس برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی /  بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام وصول شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور اعلام وصول شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

گزارش کمیسیون حقوقی ‌و قضایی درباره اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

ادامه رسیدگی به لایحه تجارت (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

قالیباف: ملت ایران رژیم صهیونیستی را مجازات خواهند کرد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در نطق پیش از دستور خود در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید، فرارسیدن سال نو را به مردم تبریک گفت و اظهار کرد: تلاش اصلی مسئولان در سال جاری هم در حوزه تقنین و  هم در حوزه اجرا متمرکز بر شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» خواهد بود؛ مشارکت مردم منوط به عبور کردن از تصدی گری، انحصار، خود محوری در عرصه‌های اقتصادی و رفع موانع مشارکت مردم است.

وی در ادامه به اشاره به حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: شهادت سرداران سربلند و شجاع اسلام و یاران مخلص ایشان شهید سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و حاج رحیمی و دیگر دوستان شهیدان را به ملت شریف و مومن ایران اسلامی و خانواده‌های ارزشمند آنان و تمام سبزپوشان مجاهد سپاه پاسداران تبریک و تسلیت می‌گویم. دشمن غاصب صهیونیستی با هدف قراردادن کنسولگری کشورمان در سوریه بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که در جنایتگری هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و آن‌قدر در جهان بی آبرو و منفور است که آشکارا تمامی قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی هرچه بیشتر جنایت می‌کند برخلاف خواست خود ضعیف‌تر می‌شود و مقاومت علیه خود را مصمم‌تر و با انگیزه‌تر می‌سازد»، عنوان کرد: دوران قلدری و معرکه گیری صهیونیست‌ها با پشتیبانی آمریکا در این منطقه به پایان رسیده است و این اقدامات آنها نشان می‌دهد که بوی زوال و نابودی بعد از عملیات ۷ اکتبر به مشام آنها رسیده است. ملت ایران در پی این جنایت، رژیم صهیونیستی را مجازات خواهند کرد و این مجازات درس آموز و سخت خواهد بود و زوال رژیم صهیونیستی را سرعت می‌بخشد.

قالیباف در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی قدس گفت: حضور باشکوه مردم شریف ایران در راهپیمایی روز قدس مایه دلگرمی تمامی باورمندان به آرمان فلسطین و عدالت جویان در سراسر جهان بود. جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملت ایران همواره پشتیبان مظلومان جهان و در راس آنان ملت مقاوم فلسطین خواهد بود و در کنار تمامی مسلمانان آرمان آزادی قدس شریف را به فضل خدا محقق خواهد ساخت.

وی همچنین به حادثه تروریستی حمله به مقرهای نظامی و انتظامی در دو شهرستان چابهار و راسک اشاره و اظهار کرد: جنایت مزدوران در حمله تروریستی به مقرهای انتظامی راسک و چابهار و به شهادت رساندن تعدادی از مدافعان امنیت را به شدت محکوم می‌کنم و به خانواده‌های شهدای این حادثه و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. از برخورد قاطع و شجاعانه نیروهای نظامی و انتظامی در حذف تروریست‌ها تشکر می‌کنم؛ ان‌شاءالله همه نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح مجازات عاملان و آمران این حادثه را با دقت و سرعت پیگیری خواهند کرد.

رئیس قوه مقننه در پایان از حضور مومنانه مردم در مراسم‌ شب‌های قدر تقدیر کرد و گفت: ضروری می‌دانم به حضور مومنانه مردم سراسر کشور در مراسم احیای شب‌های قدر و یک ماه روزه داری و بهره‌مندی از فرصت‌های ماه مبارک رمضان اشاره کنم. ایمان و اخلاص مردم ایران در همه سال‌ها باعث نزول برکات الهی و عبور از بحران‌ها و مشکلات بوده است. خداوند به ما و تمامی مسئولان و متصدیان در تمامی دستگاه‌ها توفیق دهد تا خدمت شابسته این ملت را ارائه و رضایت و خشنودی آنها را جلب کنیم.

درخواست ۲ نماینده مجلس برای تشکیل جلسه مشترک دولت و مجلس درباره وضعیت بازار ارز

در جلسه روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکرهایی جداگانه خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس و دولت درباره وضعیت بازار ارز شدند.

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل و زهک در مجلس در تذکری با بیان اینکه گرانی‌ها واقعاً با روح و روان مردم بازی می‌کند، تاکید کرد: ضرورت دارد که در موضوع ارز جلسه‌ای اضطراری گذاشته شود.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز در تذکری گفت: وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که نیاز است جلسه‌ای ضروری در این بخش با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

وی اظهار کرد: وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که همه مردم در این بخش دغدغه مند بوده و در ابتدای سال جدید این وضعیت غیرقابل دفاع است. امیدواریم این مسائل به نحوی مدیریت شود و آقایان با حضور در مجلس شورای اسلامی و توضیحاتی که ارائه می‌دهند دلایل خود را در زمینه گرانی دلار و سکه مطرح و برنامه خود را برای مدیریت آن ارائه دهند.

پیش از این دو نماینده، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز خواستار برگزاری جلسه‌ای در مجلس درباره وضعیت بازار  ارز، طلا و سکه شد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به او تاکید کرد: حتماً این جلسه را با حضور مسئولان مربوطه برگزار خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: نرخ ارز حتما قابل کاهش است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری گفت: در دی‌ماه سال در صحن علنی گزارشی از کمیسیون اقتصادی در خصوص سیاست‌های ارزی مطرح و در آنجا اشاره شد به وضعیتی که به‌رغم اینکه در سال اول دکتر رئیسی شاهد افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی در کشور بودیم، با اصلاحاتی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام شد، حدود ۴ و نیم تا ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاد و التهابات ارزی به شدت کاهش پیدا کرد اما شاهد وضعیتی هستیم که از سال ۱۴۰۲ به بعد عملا فضای بازار ارز کشور دچار چالش شد.

وی افزود: در جلسه غیر علنی صحن در دی ماه صحبت‌هایی مطرح و پیشنهادهایی ارایه شد و پیش‌بینی کردیم که اگر سیاست‌هایی که از سوی بانک مرکزی اتخاذ شده است، استمرار پیدا کند، حتماً اتفاقاتی می‌افتد که امروز مشاهده می‌کنیم؛ تمام اینها در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده بود اما برخی در فضا رسانه‌ای علیه کمیسیون اقتصادی مطالبی مبنی بر اینکه حتما آقایان به دنبال افزایش نرخ ارز هستند مطرح کردند در حالی که ما کجا به دنبال این موضوع بودیم؟ اساسا اعتقادی به این موضوع نداشتیم و امروز هم چنین اعتقادی نداریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: تجربه دولت‌های قبل در حوزه‌های سیاست‌های ارزی و موضوعات مربوط به مباحث سند تحول دولت مردمی که آقای رئیسی در پایان نیمه دوم ۱۴۰۰ مطرح کردند و قانون ششم برنامه توسعه و تجربه سنوات قبل نشان می‌داد که اگر این سیاست‌ها استمرار پیدا کند، وضعیت ما در خصوص ارز دچار مشکل خواهد شد. ما در آن جلسه گفتیم که تراز تجاری غیر نفتی برای اولین بار در سال ۱۴۰۲، ۱۷ میلیون دلار منفی شده است و صادرات کشور متوقف شده‌ است و حجم عظیمی از واردات به دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز ایجاد شده‌ است.

پورابراهیمی گفت:  الان دیگر دو نرخ ارز ترجیحی داریم که یکی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و دیگری نرخ ارز ترجیحی مرکز مبادله‌ است که تفاوت قیمت ارز مرکز مبادله با بازار غیررسمی در حال رسیدن به حدود ۵۰ درصد  است و این حتماً به صلاح کشور نیست؛ این‌ها پیش‌بینی‌های ما بود و ما مطرح کردیم و دوستان دولت می‌توانستد اصلاح کنند تا نرخ‌هایی در اقتصاد ایران را که امروز آثار تورمی آنها پدر مردم را درآورده است نداشته باشیم؛ ما به دوستان گفتیم اما به دلایل مختلف به جای آنکه اصلاح کنند، به مجلس هجمه کردند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه معتقدیم که نرخ ارز حتما قابل کاهش است، عنوان کرد: خواهش دارم که ان شاءالله با قید فوریت نسبت به تشکیل جلسه‌ای در مجلس در خصوص مسائل ارزی با حضور ریاست جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد.

صباغیان: مجلس جلسه‌ ویژه‌ای برای تعیین تکلیف ساماندهی کارکنان دولت برگزار کند

محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی لازم است برای دو موضوع جلسه ویژه‌ای برگزار کند اولین موضوع بحث افزایش قیمت کالاهاست که انتظار مردم اقدامی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر بحث تعیین تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت است این طرح دستاورد مجلس شورای اسلامی بوده که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بی‌عدالتی درباره وضعیت کارمندان وجود دارد شرکت‌های واسطه‌ای خون آنها را می‌مکند که باید این وضعیت ساماندهی شود.

صباغیان گفت که مجلس شورای اسلامی جلسه ویژه‌ای با حضور نمایندگانی از دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت برگزار کند تا موضوع شفاف شده و مشکلات کارکنان حل شود.

بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام وصول شد

سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، نامه دولت در تقدیم بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراماً بازگشت به نامه مورخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ و به استناد به قانون اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که بنا بر پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه مورخ ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ هیأت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به پیوست تقدیم می‌گردد.

همچنین در این نامه آمده است از مهم‌ترین ویژگی‌های این لایحه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پیش بینی اعتبارات دستگاه‌ها منطبق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت

۲. لحاظ نمودن شعار محوری سال ابلاغی مقام معظم رهبری (جهش تولید با مشارکت مردم)

۳. کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی برای حمایت از رشد تولید و اتکا به سایر منابع

۴. ساماندهی ردیف‌های متفرقه و امکان انتقال آن‌ها به ردیف‌های ذیل دستگاه‌های اصلی

۵. ارائه سنجه‌های ارزیابی برنامه‌های قوای مقننه و قضائیه و دستگاه‌های اصلی

دوام توفیقات جنابعالی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

سید ابراهیم رئیسی»

به گزارش مهر، بر اساس اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی، بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی تغییر کرده است و ابتدا بخش اول لایحه بودجه شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه در مجلس بررسی می‌شود که این بخش در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و برای اجرا ابلاغ شد.

بخش دوم لایحه بودجه نیز مربوط به جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه است.

قالیباف: مجلس جلسه‌ای درباره وضعیت بازار ارز و طلا برگزار می‌کند

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت ارز و سکه و طلا در کشور زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: سوال مردم این است که چرا بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم این اتفاقات افتاده است. انتظار می‌رود حداقل مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی برگزار کند.

حاجی‌دلیگانی بیان کرد: اگر بانک مرکزی ارز ندارد چرا ارزپاشی می‌کند؟ اگر هم ارز دارد دلیل افزایش قیمت ارز چیست؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: نمایندگان دیگری هم این موضوع را مطرح کرده‌اند؛ حتما این جلسه را با حضور مسئولان مربوطه برگزار خواهیم کرد.

اسحاقی: طرح نهضت ملی مسکن سریع‌تر اجرایی شود

سلمان اسحاقی در جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با تاکید بر لزوم توجه به دو موضوع «بیمه کارگران» و «مسکن ملی»، گفت: نمی‌توانیم جواب اشتباهات و سوء مدیریت‌ها و تصمیمات را از جیب مردم پرداخت کنیم.

وی افزود: باید بپذیریم که در کشور کمبود منابع مالی نداریم بلکه سوء مدیریت در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در تخصیص منابع را داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «باید تلاش کنیم طرح نهضت ملی مسکن سریع‌تر اجرایی شود»، اظهار کرد: متاسفانه نه از سمت مجلس و نه از سمت دولت به موضوع «نظارت» توجه نمی‌شود. دولت باید بر بانک‌ها در بخش تسهیلات طرح نظارت ملی داشته باشد. سال‌هاست این طرح در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دولت سیزدهم نیز در حال اجرای آن است اما متأسفانه مردم برای گرفتن تسهیلات مسکن نهضت ملی با سختی‌هایی مواجه هستند.

اسحاقی عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌های مسکن ملی با سختی‌های بسیاری مواجهیم؛ از طرفی به مردم می‌گوییم که خانه‌های‌تان را بسازید و سپس بخشی از تسهیلات آنها را آزاد می‌کنیم و از سوی دیگر می‌گوییم آب و برق را بعد از ساخت مسکن برقرار می‌کنیم و سپس به طرح منابع و اعتبارات آن می افتیم.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر بانک‌ها باید سختگیرانه‌تر باشد، اظهار کرد: نظارت باید نسبت به تأمین منابع مالی پیگیری شود اگر تأمین منابع در کشور با جدیت انجام شود لازم نیست برای حق بیمه کارگران ساختمانی در مسیر ساخت مسکن ملی مانع ایجاد کنیم و در نهایت هم حق بیمه کارگران مغفول مانده و یا در برابر اجرای طرح نهضت ملی مانع‌تراشی شود.

سازوکار مجلس برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، کلیات و جزییات طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی را به شرح زیر تصویب کردند.

موضوع استفساریه؛ آیا مراد از عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه احداث و یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی در ماده (٥) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاحی ٢٢/٦/١٤۰۲ عوارضی است که در اجرای بند «الف» تبصره (۱) ماده (۲) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری مصوب ١/ ٤/ ١٤٠١ هرسال توسط وزیر کشور جزو عناوین عوارض صدور پروانه ساختمانی ابلاغ می گردد، می باشد؟

ب: آیا در مواردی که به موجب آرای کمیسیون های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری مصوب ١١/٤/۱۳۳۴ (با اصلاحات والحاقات بعدی) رای به ابقای بنای مازاد بر پروانه یا بدون پروانه صادر می شود، مودی مکلف است به موجب قانون جاری در زمان پرداخت یا تعیین تکلیف نحوه پرداخت عوارض نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی اقدام نماید؟

پاسخ:

الف: بله؛ مراد از عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه احداث و یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی (علاوه بر عوارض پرداختی) در ماده (٥) قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاحی ٢٢/ ٦/ ١٤٠٢ عوارضی است که در اجرای بند «الف» تبصره (۱) ماده (۲) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها مصوب ١/ ٤/ ١٤٠١ هر سال توسط وزیر کشور جزو عناوین عوارض صدور پروانه ساختمانی ابلاغ می گردد.

ب: بله؛ در مواردی که به موجب آرای کمیسیون های موضوع مواد (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری مصوب ١١/ ٤/ ١٣٣٤ (با اصلاحات و الحاقات بعدی) رای به ابقای بنای مازاد بر پروانه یا بدون پروانه صادر می شود مودی مکلف است به موجب قانون جاری در زمان پرداخت یا تعیین تکلیف نحوه پرداخت عوارض نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی اقدام نماید.
 
در جریان بررسی این طرح، علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: در استفساریه ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی تصمیم بر این شد که ۲۵ درصد از عوارض شهرداری به تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص پیدا کند که حمایت از کارگر است. همچنین در بند ۲ استفساریه در خصوص بناهایی که بخشی از آن بیمه شده هم عنوان شد که عوارض مشمول قانون زمان اخذ عوارض می شود در واقع گزارش کمیسیون جریان را شفاف می کند و چیزی به قانون اضافه نکرده است.

علی ادیانی معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت نیز گفت: این استفساریه با سه اصل قانون همچون اصل ۷۵ یعنی تحمیل بار مالی به دولت، مغایرت دارد. همچنین با نقض قانون دیگری، برای شهرداری ها، دهیاری ها و دیگر دستگاه های اجرایی ذیربط اختلال ایجاد می‌کند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پیش از رای گیری در توضیحی درباره جزئیات این استفساریه گفت: طبق قانون درآمدهای پایدار و هزینه‌های شهرداری و دهیاری‌های سال ۱۴۰۱ وزیر کشور هر سال دستورالعمل اجرایی را تهیه می‌کند که در ملاک عوارض مشخص می شود پس این برداشت صورت نگیرد که مجلس به وزارت کشور اختیار وضع قانون داده است.

وی یادآور شد: زمین‌هایی که وارد طرح می‌شوند شامل فضاهای درون‌شهری، روستایی، و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی است یعنی اینها پروانه ساختمان نیست بلکه تبدیل بخشی از زمین‌ها به کاربری‌های مسکونی است و عوارض شامل آن نمی‌شود که شهرداری دریافت کند. تنها زمانی این زمین‌ها شامل عوارض شهرداری می‌شود که قرار بر احداث بنا روی آنها باشد که شامل ساخت و ساز می شود.

قالیباف گفت: با توجه به قانون درآمدهای پایدار در سال ۱۴۰۱ قرار شد وزارت کشور در آذر هر سال دستورالعمل اجرایی آن را مشخص کند تا ملاک عوارض معلوم شود؛ در بند (ب) استفساریه آمده که جریمه تخلف شامل عوارض نمی‌شود ولی صدور پروانه به نرخ روز شامل عوارض خواهد شد.

موسوی‌لارگانی: رژیم صهیونیستی دچار استیصال و بدبختی شده است

سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری اظهار کرد: رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که مردم غزه را به شهادت می‌رساند. این رژیم اشغالگر به حدی از استیصال و بدبختی رسیده که قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته و کنسولگری ایران در دمشق را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی گفت که در این حمله جمعی از بهترین یاران مقام معظم رهبری و در راس آن شهید زاهدی به شهادت رسیدند.

همچنین فاطمه مقصودی نماینده بروجرد نیز اظهار کرد: حرکت ددمنشانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن مستشاران نظامی را محکوم کرده و انزجار و نفرت خود را اعلام می‌کنیم.

موافقت مجلس با ارجاع اختلاف شرکت‌های توانیر ایران و گنت ترکیه به داوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری را بررسی و با کلیات و جزئیات این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده واحده _ در اجرای اصل ۱۳۹ قانون اساسی به شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر اجازه داده می‌شود در اجرای ماده ۱۱ توافقنامه تاریخ ۱۳۹۸/۲/۹، ۲۹ آوریل ۲۰۱۹ میلادی بین آن شرکت با شرکت گنت ترکیه با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور اقدام به طی فرآیند داوری اختلاف قراردادی بابت وصول مطالبات فروش برق مندرج در قراردادهای مربوط کند.»

میرتاج‌الدینی: دولت به پیشنهادات مجلس درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توجه کند

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری به وزیر نیرو گفت: قطعی روزانه ۵ ساعت برق چاه‌های کشاورزی تنها به ضرر تولید است و با شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، سازگاری ندارد لذا نباید قطعی برق در شهرها را با قطعی برق چاه‌های کشاورزی جبران کرد که به تولید ضربه می‌زند و انتظار داریم هرچه زودتر این آیین‌نامه اصلاح شده و کشاورزان بتوانند به اندازه لازم از برق استفاده کنند.

وی همچنین با انتقاد از گرانی‌ها اظهار کرد: ما در این زمینه پاسخی برای مردم نداریم؛ امروز کنترل تورم به عنوان یک دستورالعمل اصلی است اما چرا حاصل نمی شود؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت طبق فرمایشات رهبری در زیرساخت‌ها کارهای چشمگیری انجام داده که قابل تقدیر است اما در رفع مشکلات معیشتی مردم توفیق لازم به دست نیامده است؛ باید به صورت همه جانبه برای کنترل تورم، اقداماتی انجام داد و یا برای حفظ قدرت خرید مردم از راهکارهایی مانند کالابرگ الکترونیکی که مصوب مجلس است، استفاده کرد.

میرتاج‌الدینی عنوان کرد: دولت تاکنون راه‌های مختلفی را برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی رفته است اما هیچ کدام رضایت مردم را به دست نیاورده است لذا لازم است پیشنهادات نمایندگان که برای حل این موضوع مفید است مورد توجه قرار گیرد. همچنین لازم است قیمت کالاهای یارانه‌ای به تثبیت برسد.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1226236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =