تشدید رقابت فارغ التحصیلان چینی بر سر شغل/ دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو سوگیری دارند

بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان چینی افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که کسب مدرک از دانشگاه‌های برتر موثرتر است یا تحصیل در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری تنها روش‌های به دست آوردن فرصت‌های شغلی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، افزایش بیکاری در فارغ‌التحصیلان چینی، رقابت برای کسب مشاغل را تشدید کرده است. چینی‌ها نمی‌دانند که برای به دست آوردن فرصت‌ها شغلی، کسب مدرک از دانشگاه‌های برتر موثرتر است یا تحصیل در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری؟!

بیشتر بخوانید:

کاهش آزادی دانشگاهی در جهان/ وضعیت آمریکا و انگلستان وخیم است

کارشناسان معتقدند که اغلب کارفرمایان ترجیح می‌دهند دارندگان مدارک دانشگاه‌های برتر را استخدام کنند. حتی برخی آگهی‌های شغلی مستقیما به داشتن پیشینه تحصیلی خوب اشاره می‌کنند و منظورشان داشتن مدرک از دانشگاه‌های برتر است.

یکی از دانشگاه‌های استان گوانگدونگ جنوبی چین در تایید این نظرات گفت: ما شاهد بوده‌ایم که تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلانمان سعی می‌کنند برای مدارج علمی بالاتر به دانشگاه‌های معتبرتر بروند. با این وجود برخی فارغ‌التحصیلان تصریح کردند که کارفرمایان فقط به دانشگاهی که اولین مدرک خود را از آن گرفته‌ایم، توجه دارند.

این موضوع اعتراض دانشگاه‌های کوچکتر را برانگیخته است. این دانشگاه‌ها معترضند که به دلیل جدیدتر بودن نسبت به دانشگاه‌های دیگر، هنوز در بالاترین گروه رتبه‌بندی دانشگاه‌های چین قرار ندارند. با وجود این که دانشجویان به این دانشگاه‌ها علاقمند هستند؛ اما کارفرمایان بین فارغ‌التحصیلان تبعیض قائل می‌شوند.

از طرف دیگر، فارغ‌التحصیلان از کاهش ارزش مدرک کارشناسی و نیاز به مدرک بالاتر برای تضمین شغل شکایت دارند. با این حال، این موضوع که کارفرمایان فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری را ترجیح می‌دهند، احساس تبعیض را در این افراد ایجاد کرده و باعث افزایش اضطراب فارغ‌التحصیلان شده است.

کارشناسان معتقدند که همیشه نسبت به نام‌های تجاری سوگیری وجود داشته است؛ اما در حال حاضر بدتر شده است. پیش‌تر هیچ کس از افراد نمی‌پرسید که آیا در زندگی خود توانسته‌اند در یک دانشگاه برتر ثبت‌نام کنند.

سوگیری دانشگاه‌های چین در پذیرش دانشجویان

وانگ جیان مین مدیر مرکز تحقیقات استعدادهای استراتژیک در دانشگاه پکن و استاد مدرسه دولتی این شهر در این زمینه گفت: من دانشجویانی می‌شناسم که برای تحصیل در مقطع دکتری درخواست داده‌اند، در حالی که جزو دانشجویان برتر نبوده‌اند. این دانشجویان معمولا در مصاحبه نهایی حفظ می‌شدند. به نظر من، برتر نبودن دانشجویان تنها عامل عدم موفقیت آن‌ها نیست، بلکه سوگیری دانشگاه‌های معروف در جذب هم تاثیرگذار است.

برخی کارشناسان معتقدند که این تغییر نگرش به ۲ پروژه دولت چین برمی‌گردد. نخست پروژه‌ای که بر اساس آن ۳۹ دانشگاه از سال ۱۹۹۹ برای تبدیل شدن به کلاس جهانی بودجه اضافی دولتی دریافت کردند و دوم پروژه‌ای که در سال ۱۹۹۵ اجرایی شد و ۱۰۰ دانشگاه جامع را تعیین کرد تا به دانشگاه‌های تحقیقاتی کلیدی تبدیل شوند. البته در سال ۲۰۱۵ پروژه دیگری جایگزین این ۲ پروژه شد که بر اساس آن ۱۳۷ دانشگاه برای رسیدن به کلاس جهانی انتخاب شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =