امیرعبداللهیان به آمریکا هشدار داد

وزیر امور خارجه کشورمان در نشستی با سفرای کشورهای خارجی در تهران گفت: چنانچه از سرزمین کشورهای مورد نظر آمریکا برای دفاع از تل‌آویو استفاده کند، ناچارا پایگاه آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه در نشست با سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در ساختمان وزارت امور خارجه در خصوص عملیات تلافی جویانه شب گذشته ایران توضیحاتی را ارائه داد.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: ایران در برابر هرگونه تجاوز جدید، تردید به خود راه نخواهد داد

وی در ابتدا گفت: در ۶ ماه گذشته که همه ما شاهد جنایات جنگی ترکیبی رژیم علیه مردم غزه و کرانه باختری بودیم، بارها رژیم اسرائیل در عملیات نظامی تروریستی، اماکن و مستشاران ضد تروریسم ایران در سوریه را هدف قرار داد و تعدادی از مستشاران نظامی در این حملات به شهادت رسیدند.

وزیر امور خارجه افزود: ما ۶ ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به اینکه به دنبال توسعه دامنه تنش نیستیم خویشتنداری کردیم اما گویا رژیم آدرس و سیگنال غلطی دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته از بلندی‌های جولان با استفاده از جنگنده‌های اف ۳۵ حمله گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل علیه سفارت ایران در دمشق انجام شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما باز با نگاه به حساسیت‌های موجود در منطقه و با اعتقاد به خویشتنداری و عدم گسترش دامنه جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی و سیاسی تمرکز کردیم، گفت: خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شدیم. بیانیه‌ای به ابتکار روسیه ارائه شد و به رویه سکوت گذاشته شد. متاسفانه در اقدامی ناقض مقررات دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام اعلام کردند و مانع شدند حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت صادر شود.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه این رفتار آمریکا و دو کشور اروپایی طبعا تشویق نتانیاهو بر عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی است. با این حال نیروهای مسلح ما حدود ۱۰ روز منتظر اقدامات و تلاش‌های ما در عرصه بین‌المللی بودند.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص رایزنی‌های ایران با مقامات کشورهای خارجی گفت: در ۷۲ ساعت گذشته تماس‌های وزرای خارجه، ناظر بر توصیه به ایران بر خویشتنداری بود. ما به وزرای خارجه تماس گیرنده یادآوری کردیم ای کاش در ۶ ماه گذشته چنین توصیه‌ای را به حاکمان رژیم اسرائیل که مرتکب جنایات جنگی ترکیبی شده است و نسل کشی رقم زده است ارائه می‌دادید. چگونه است به رژیم توصیه نمی‌کنید اما به ایران که در چارچوب بین‌الملل قصد دفاع مشروع دارد توصیه به خویشتنداری می‌کنید!

وی افزود: شب گذشته نیروهای مسلح ایران در اقدام هماهنگ اهداف نظامی را در درون رژیم مورد اصابت قرار دادند. عملیات ایران محدود بود. ما به کاخ سفید امروز اعلام کردیم عملیات ما محدود و با هدف تنبیه رژیم صورت می‌گیرد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: در این عملیات نیروهای مسلح ایران با محاسبات دقیق و با استفاده از پهپاد و موشک هدایت شونده پایگاه نظامی که هواپیمای اف ۳۵ در آنجا نگهداری می‌شوند را هدف قرار دادند. همچنین در نقطه دیگری عملیاتی انجام شد که به واقع مرکز اطلاعاتی رژیم برای هدایت تمام عملیات‌های ۶ ماه گذشته از جمله عملیات اخیر علیه ایران، مورد حمله قرار گرفت.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما هیچ مکان اقتصادی و جمعیتی را مورد هدف قرار ندادند. حتی دقت لازم برای برخورد و پاسخ به رژیم مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم و از توسعه تنش استقبال نکرده‌ایم. لیکن هشدار دادیم چنانچه از سرزمین کشورهای مورد نظر آمریکا برای دفاع از تل‌آویو استفاده کند، ناچارا پایگاه آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان با تشکر از کشورهای منطقه که پیام ایران را دریافت کردند، تاکید کرد: ما همواره به امنیت برادرانمان در منطقه پایبند هستیم. ما امنیت همسایگان خود را امنیت ایران می‌دانیم.

کد خبر: 1227109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =