حضور کم رونق ناشران دانشگاهی در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب/ ۹۰ درصد کتاب‌ها توجهی به کپی رایت ندارند

گزارش ایسکانیوز از حضور کم رونق ناشران دانشگاهی در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب به بیان مشکلات ناشران دانشگاهی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرد سپیدمو به کتاب‌های چیده شده روی میز اشاره کرد و برای پسر جوان توضیح داد که این کتاب را پسرم نوشته. هم زبان ساده‌ای دارد و هم کاربردی است. همسرش از طرف دیگر غرفه گفت؛ پسرمان نخبه است. شوهرم هم کتاب نوشته. این مرد عاشق کتاب است، موهایش در راه کتاب سفید شده؛ اما چه فایده؟! بعد از یک عمر، هنوز هشتمان گرو نه‌مان است.

بیشتر بخوانید:

بحران جعل مدارک تحصیلی در پاکستان/ صدور حکم بازداشت برای نخست وزیر پیشین این کشور

به بهانه سی‌پنجمین نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی رفتیم تا با ناشران کتب دانشگاهی درباره مشکلاتشان گفت‌وگو کنیم؛

سالن ناشران دانشگاهی یکی از خلوت‌ترین بخش‌های نمایشگاه سی‌وپنجم است. برخی انتشارات مانند انتشارات دانشگاه آزاد به دلیل نامناسب بودن فضای غرفه، ترجیح داده بودندبه صورت مجازی در نمایشگاه حاضر شوند.

۹۰ درصد کتاب‌هایی که برای چاپ به انتشارات می‌آید، توجهی به کپی رایت ندارند

لیلا ایزدپور کارمند انتشارات مجد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات حوزه نشر دانشگاهی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین مشکلات ناشران دانشگاهی است که هر سال شدیدتر می‌شود. اجرا نشدن قوانین کپی رایت هم یکی دیگر از مشکلات ناشران است.

وی افزود: سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کتاب‌ها را به صورت پی دی اف و بدون اجازه ناشر، منتشر می‌کنند. حتی امکان پیگیری این موضوع وجود ندارد. به طوری که یک کتاب معتبر و مرجع حقوقی با مبلغ ۲ تا ۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ایزدپور خاطرنشان کرد: انتشارات مجد اخیرا دفتری با عنوان دفتر آفرینش‌های فکری، راه‌اندازی کرده است که این دفتر سعی می‌کند با گرفتن وکیل و رایزنی با دادگستری، راه‌هایی برای مقابله با کپی رایت پیدا کند. مشکلات کپی رایت هم به قوانین و هم به اجرا برمی‌گردد؛ اما مهم‌ترین دلیل آن نبود فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه است. مردم باور ندارند که نویسنده و ناشر کتاب برای این اثر زحمت کشیده‌اند و حقوقی دارند.

کارمند انتشارات مجد تصریح کرد: این انتشارات وسواس زیادی برای رعایت کپی رایت در چاپ کتاب‌ها دارد. متاسفانه ۹۰ درصد کتاب‌هایی که برای چاپ به انتشارات می‌آید، توجهی به کپی رایت ندارند. حتی برخی استادان دانشگاه منابع کتاب تالیفی خود را به درستی نمی‌شناسند، چرا که اهمیتی برای این موضوع قائل نیستند. مطالب کتاب‌های دیگر را بدون منبع در کتاب خود می‌آورند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تعداد کمی از مولفان به کیفیت کتاب‌هایشان اهمیت می‌دهند و بیشتر جنبه مالی برایشان مهم است.

گفتنی است، انتشارات مجد از سال ۶۹ تاکنون در زمینه چاپ کتاب‌های حقوقی فعالیت دارد.

مشکل نشر دانشگاهی این است که صنعت قوی و دانشگاه پویا پشتوانه آن نیست

امید پایدار مدیر داخلی نشر کتاب دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسکانیوز مشکلات حوزه نشر را ریشه‌ای‌تر از مشکلات اقتصادی دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل حوزه نشر در ایران به نبود تولید علم برمی‌گردد. البته آمارسازی، مقاله سازی و کتاب سازی وجود دارد؛ اما اغلب تالیفات یا کپی از منابع خارجی است یا حاصل تحقیقات دانشجویان گذشته.

وی افزود: ظاهرا آمار تولید علم در ایران بالاست؛ اما در واقع صحت ندارد. صنعت هم در ایران محدود به واردات و مونتاژ است. معمولا در صنایع مختلف مانند خودرو، لوازم الکترونیکی یا لوازم خانگی، قطعات از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شوند و در ایران فقط مونتاژ می‌شوند. به نظر من، مشکل نشر دانشگاهی این است که صنعت قوی و دانشگاه پویا پشتوانه آن نیست.

گرانی دلیل کم شدن فروش کتاب نیست

پایدار خاطرنشان کرد: گرانی کاغذ یا مشکلات اقتصادی هم به مشکل بزرگتری یعنی کاهش ارزش پول ایران برمی‌گردد. به نظر من گرانی کتاب دلیل کم شدن فروش کتاب نیست. چرا که هزینه‌های خوراک و پوشاک هم افزایش یافته و جوانان برای آن‌ها هزینه می‌کنند. اگر دانشجویان انگیزه داشته باشند و بداند درس خواندن برای او مفید است، حتما برای خرید کتاب هزینه می‌کند. اغلب دانشجویان در سال‌های اخیر به سمت جزوه‌نویسی یا مطالعه کتاب‌های پی دی اف رفته‌اند، البته دانشجویانی هستند که کتاب را تهیه می‌کنند و به حقوق ناشر احترام می‌گذارند.

مدیر داخلی نشر کتاب دانشگاهی با بیان این که ایران عضو کنوانسیون جهانی برن نیست، گفت: البته قانون حمایت از مولفان وجود دارد؛ اما نه تنها این قانون ضعیف است، بلکه در اجرا هم مولفان به دلیل انتشار آثارشان در کانال‌ها و سایت‌ها بسیار متضرر شده‌اند.

چاپ دیجیتال راهکار رهایی از مشکلات چاپ و نشر کتاب است

فریده جعفری رئیس انتشارات موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه مشکلات حوزه نشر عموم ناشران را درگیر کرده و مختص به انتشارات خاصی نیست، اظهار کرد: برای مثال قیمت کاغذ برای همه انتشارات یکسان است. البته سیاست‌های نشر می‌تواند بین ناشران تفاوت قائل شود. به این معنا که با توجه به پیشرفت‌ روش‌های چاپ و نشر، در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است. قبلا چاپ‌ها فقط به صورت افست انجام می‌شد؛ اما چاپ دیجیتال مزایای مختلفی دارد مانند این که می‌توان فقط ۵ نسخه چاپ کرد.

وی افزود: انتشار کتاب‌ها به صورت دیجیتال هم یکی دیگر از راهکارهای رهایی از مشکلات چاپ و نشر کتاب است. در انتشار دیجیتال کتاب‌ها در حداقل زمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

جعفری درباره تشویق دانشجویان به مطالعه کتاب گفت: فهم کتاب‌های تخصصی سخت است. چرا که ادبیات نگارشی این کتاب‌ها سنگین‌اند. راهکار این است که کتاب‌هایی جانبی به زبان ساده‌تر در کنار کتاب‌های اصلی تالیف شود تا به فهم دانشجویان کمک کند. به این شیوه می‌تواند به فهم بالاتر دانشجویان کمک کند.

گلایه‌های ناشران دانشگاهی به این گزارش خلاصه نمی‌شود. برخی انتشارات تحت نظر سازمان‌های دولتی مانند وزارت علوم حاضر به مصاحبه نشدند. در این بین راهکارهایی مانند توسعه کتب دیجیتال می‌تواند با کاهش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های تهیه کاغذ راهکاری برای حل بخشی از مشکلات ناشران دانشگاهی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230213

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =