موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی / پیشنهاد تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری کارمندان رای نیاورد

پیشنهاد تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۰ ساعت، در مجلس رای نیاورد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

بازگشت ساماندهی استخدام کارکنان دولت به مجلس

موارد زیر در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس قرار دارد:

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری-صنعتی گیلان (انزلی)(ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی و نظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه تاسیس و چهارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان

بررسی تقاصای عده ای از نمایندگان مجلس در مورد رسیدگی به لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵

بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل

گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده سوخت مازت توسط نیروگاه ها

مجلس به پیشنهاد تعطیلی شنبه و کاهش ساعت کاری کارمندان رای نداد

محمدتقی نقدعلی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که به موضوعات مربوط به تغییر روزهای تعطیل هفته و ساعات کار ادارات ارتباط دارد، پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت نکردند.

وی در تشریح پیشنهاد خود عنوان کرد: چرا کمیسیون و اعضای آن از بین تمامی مشکلاتی که باید محور کار قرار بگیرد تغییر ساعت کار را در دستورکار قرار دادند این موضوع با شعار سال همخوانی ندارد. امروز کشور نیازمند کار بیشتر است، با این وجود در سال جهش تولید با مشارکت مردم چرا باید روز شنبه را به عنوان روز تعطیل تعیین کنیم.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: چرا در خصوص طرح مذکور از کمیسیون فرهنگی نیز نظرخواهی نشده، یکی از کمیسیون هایی که باید به صورت محوری نظر می داد کمیسیون فرهنگی مجلس بوده است.

نقدعلی با اشاره به اینکه تغییر ساعات کاری ادارات غلط است، عنوان کرد: باید در مجلس نیز روزهای قانونگذاری را اضافه کنیم، اضافه شدن روزهای تعطیل با سیاست تولید منافات دارد و کشورهای دیگر که روزهای تعطیل بیشتری دارند پیشرفت اقتصادی خود را به سامانی رساندند، باید این لایحه را به سابق آن بازگردانیم.

در جریان بررسی این لایحه و پیشنهادات نمایندگان عباس گودرزی در تذکری آئین نامه ای، گفت: فارغ از محتوای لایحه که در دراز مدت آثار فرهنگی زیادی دارد و سبک زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد با استناد به تبصره ۲ ماده ۴۳ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تذکر می دهم. اگر مصوبات مجلس فرآیند قانونی خود را طی نکند اثرات وضعی دارد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما موظف به رعایت قانون هستیم و باید از مسیر درست حرکت کنیم، به عنوان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی عنوان می کنم در کمیسیون

اجتماعی با اکثریت اعضای حاضر مصوب شد روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد قبل از اینکه گزارش کمیسیون در دستورکار صحن قرار بگیرد رئیس کمیسیون اقدام به تغییر محتوای مصوبه مبنی بر انتقال روز تعطیل از پنجشنبه به شنبه می کند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: برابر آئین نامه داخلی مجلس که می گوید گزارش کمیسیون تا زمانی که در دستورکار هفتگی صحن قرار نگرفته باشد فقط با تصویب دو سوم اعضای کمیسیون و تائید هیات رئیسه مجلس قابل تغییر و اصلاح است و در صورت درج در دستورکار هفتگی قابل تغییر نیست. شهادت می دهم در کمیسیون اجتماعی جلسه رسمی در این خصوص برگزار نشد معنای مصوبه این است که در جلسه ای با حضور بیش از دو سوم اعضا برگزار نشده و در حاشیه صحن و یا هر جای دیگری امضا جمع شده است و این مصوبه سبقه قانونی ندارد.

وی ادامه داد: از اعضای هیات رئیسه مجلس به جهت انضباط بخشی به فرآیندهای قانونی و برای اینکه این موضوع باب نشود درخواست دارم این مصوبه سابقه قانونی ندارد و روند قانونی بر اساس آئین نامه داخلی مجلس برای آن طی نشده است، از دستورکار خارج و به کمیسیون برای طی روند قانونی ارجاع داده شود.

عبدالرضا مصری در پاسخ به این تذکر آئین نامه ای، گفت: گزارش چاپ شده کمیسیون تا زمانی که در دستور هفتگی درج نشده هیات رئیسه ورودی به فرآیند کمیسیون ندارد و در هیچ موردی در فرآیند کمیسیون دخالت نمی کنیم. گزارش رئیس کمیسیون در خصوص موارد ارائه شده به هیات رئیسه طی روند فرآیند قانونی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبصره ۲ ماده ۴۳ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اجازه نداریم در گزارش کمیسیون تغییری ایجاد کنیم، گزارش کمیسیون اجتماعی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ارائه و در دستورکار صحن علنی قرار گرفته است، این موارد را باید در داخل کمیسیون پیگیری می کردید و انجام می دادید.

لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و نظامی بین ایران و قرقیزستان اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و نظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان را اصلاح کردند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه ایرادات شورای نگهبان در لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی و نظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان را رفع و تصویب کردند.

ایرادات به این لایحه ویرایشی بود که اصلاح شد.

لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری - صنعتی گیلان به کمیسیون اقتصادی برگشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری-صنعتی گیلان (انزلی) را به منظور تامین نظر شورای نگهبان بررسی کرده و در نهایت با اصلاحات صورت گرفته در این لایحه از سوی کمیسیون مخالفت کردند.

عبدالرضا مصری که اداره جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت اعلام کرد که به منظور تامین نظر شورای نگهبان این لایحه بار دیگر به کمیسیون اقتصادی باز می‌گردد تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد.

لایحه موافقتنامه تاسیس مراکز فرهنگی بین ایران و روسیه اصلاح شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان در لایحه موافقتنامه تاسیس و چهارچوب فعالیت مراکز فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه رفع و لایحه تصویب شد.

عمده ایرادات شورای نگهبان به این لایحه عبارتی و ویرایشی بود که اصلاح شد.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم را بررسی کرده و در نهایت با ۱۴۴ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کلیات این طرح بیان کرد: سازمان مالیاتی رسما به مجلس نامه زد و اعلام کرد که اگر بنا باشد بند «س» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ عملیاتی شود اثر منفی در مجموع درآمدهای سازمان مالیاتی برجای خواهد گذاشت و لذا اولین درخواست از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی برای اصلاح این بند به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. مجلس نیز یا باید در جداول بودجه این موضوع را اصلاح می‌کرد و یا باید به صورت جداگانه اصلاحیه می‌داد.

وی در ادامه اظهار کرد: با صحبتی که از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شد بنا شد تا این موضوع در قالب اصلاحیه‌ای جداگانه مطرح شود. براساس این اصلاحیه معافیت‌هایی که در سایر قوانین دارد به قوت خود باقی خواهد ماند و بنا نیست هیچ معافیت مالیاتی اعمال شود. صرفا بند «س» تبصره ۶ که به شدت اثر منفی بر عملکرد بنگاه‌ها و زیرمجموعه‌های آنها و شهرداری‌ها داشت اصلاح می‌گردد. شهردار تهران و سایر شهرداری‌ها رسما اعلام کرده بودند که اگر این بند اجرایی شود به شدت درآمد شهرداری‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این مصوبه به نوعی به تولید و اشتغال کشور کمک خواهد کرد و اصلاح بند «س» تبصره ۶ لایحه بودجه منجر به افزایش سرمایه‌ گذاری و مشارکت مردم در اقتصاد کشور خواهد شد.

استفساریه مربوط به قانون انتخابات مجلس تصویب شد

در جلسه علنی‌ امروز درخواست اعمال ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط به بررسی با اولویت‌ طرح استفساریه بند (۲۵) ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس بررسی و تصویب شد.

سپس مجلس وارد بررسی کلیات این طرح شد که با توجه به تصویب آن بررسی جزییات در دستور قرار گرفت و تصویب شد.

حسن محمدیاری به عنوان نماینده درخواست‌کننده این طرح گفت: طبق بند (۲۵) ماده ۳۲ قانون انتخابات، داوطلبان باید ۶ ماه قبل از زمان ثبت‌نام، از مشاغل دولتی استعفا دهند. این شامل همه افرادی که در شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت در قالب مدیرعامل و هیأت مدیره مشغول به کار هستند، می‌شوند لذا هر وظیفه و مسئولیتی با هر عنوان مشمول قانون می‌شوند.

در این استفساریه آمده است: آیا حکم مقرر در جز (۲۵) بند (الف) و جز (۷) ماده (۳۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات به تاریخ ۱ /۵/ ۱۴۰۲ شامل اشخاصی که به نمایندگی از طرف اشخاص حقوقی، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و یا وابسته به دولت هستند، می‌شود یا خیر؟

پاسخ: ولی شامل اشخاصی که به نمایندگی از اشخاص حقوقی و اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و یا وابسته به دولت هستند، می‌شود.

سوال: آیا حکم مقرر در جز (۲۹) بند (الف) و جز (۱۱) بند (ب) ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات بعدی به تاریخ ۱ /۵/ ۱۴۰۲ شامل اعضای علی‌البدل می‌شود یا خیر؟

پاسخ: ولی شامل اعضای علی‌البدل نیز می‌شود. این قانون از زمان تصویب قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱ /۵/ ۱۴۰۲ لازم‌الاجرا است.

کد خبر: 1230311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =