کاربرد حکمت منحصر به علوم انسانی نیست

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه کاربرد حکمت صرفا منحصر به علوم انسانی نیست، گفت: تحولات روحی انسان به شدت بر جسم اثر میگذارد. اگر میخواهیم حکمت را وارد موضوع سلامت، درمان و حکمرانی بکنیم باید نقطه اتصال را پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در آیین افتتاحیه سومین همایش ملی و بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی که در مرکز همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: این مجموعه همایش به ابتکار و همت دکتر خسروپناه بنیانگذار معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد که اولین همایش با عنوان عمومی علوم انسانی و حکمت برگزار شد و بعد از برنامه اول ۱۳ عنوان به همت واحدهای مختلف برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

همایش ملی علوم، حکمت و حکمرانی به دنبال تحقق وحدت علوم است


وی ادامه داد: یک قید جدید به مجموعه این همایش ها اضافه شده که کاربرد حکمت در صحنه علوم، فقط منحصر به علوم انسانی نیست بنابراین عنوان علوم انسانی به علوم تبدیل شد و همایش علوم و حکمت اسلامی برگزار شد.

همایون خاطرنشان کرد: در سومین دوره این همایش به نظر ما رسید که زمان آن فرا رسیده است به غیر از علومی همچون سلامت که باید اضافه شود، باید موضوع را به سمت حکمرانی ببریم تا نتیجه ای در این حوزه داشته باشد که در نهایت عنوان سلامت، حکمت و حکمرانی استخراج شد.

وی با اشاره به ضرب المثل قدیمی «عقل سالم در بدن سالم» تصریح کرد: تحولات روحی انسان به شدت بر جسم اثر میگذارد. اگر میخواهیم حکمت را وارد موضوع سلامت، درمان و حکمرانی بکنیم باید نقطه اتصال را پیدا کنیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با بررسی آیات و روایت به عقیده بنده به نظر نمیرسد که روح، توده ای جدا از جسم باشد. بنابراین باید نگاه را عوض کنیم. انسان یک موجود بلند و کشیده شده در همه عوالم است که همزمان در بهشت، عالم برزخ و عالم ملکوت حضور دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای روح پنج عنوان قائل هستند، ادامه داد: بالاترین و قدرتمندترین حد روح که در انسانهای خاص وجود دارد و مخصوص انبیاست؛ روح القدس است. یک درجه پایین تر، روح الایمان است که ویژه مومنان است. روح الشهوه درجه بعدی است اینکه چیزهایی را دوست داریم و چیزهای دیگری را دوست نداریم جنبه ای از زندگی ما است و ربطی به ایمان ندارد.

همایون اضافه کرد: روح القوه درجه چهارم است که در همه ما وجود دارد و با آن کار و حرکت میکنیم و در نهایت پایین ترین حد روح، روح البدن است. بنابراین روح و جسم جدا از هم نیستند و ما انسانها یک موجود کشیده شده در همه عوالم هستیم. این مهم فلسفه متمایزی برای نظام پزشکی و سلامت و درمان ما میتواند ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =