کدام شخصیت‌های سیاسی منطقه  در حاشیه مراسم وداع با شهید رئیسی به دیدار رهبر انقلاب رفتند؟

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس؛ محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق؛ نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان؛ شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان؛ رئیس مجلس لبنان؛ تمیم بن حَمَد آل ثانی، امیر قطر؛ «قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس از جمله مقاماتی بودند که با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ تهران ۲ خرداد ۱۴۰۳ علاوه بر تشییع رئییس‌جمهور شهید و یارانش در میان غم و اندوه مردم سوگوار، مسئولان لشکری و کشوری، شاهد ورود مقامات ارشد و سران کشورهای منطقه و جهان برای ادای احترام به مقام شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی بود.

بیشتر بخوانید؛

رئیس‌جمهور قبل از شهادتش شهید شد/ سخنان رهبر انقلاب آب سردی بر جنگ های روانی بود

شماری از مقامات عالی‌رتبه علاوه بر حضور در مراسم سالن اجلاس سران تهران با رهبر انقلاب نیز دیدار کردند و ضمن تسلیت این ضایعه به ایشان، مراتب همدردی دولت و ملت خود را به رهبر انقلاب، دولت و مردم ایران اعلام کردند.

در ادامه گزیده‌ای از آن‌چه در دیدار سران کشورها با رهبر معظم انقلاب گذشت، می‌خوانید:

رهبر انقلاب: به لطف الهی روزی که فلسطین از «بحر» تا «نحر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه وی در دیدار رهبر انقلاب اسلامی تسلیت خود را به رهبر انقلاب، مردم و دولت ایران اعلام کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی این دیدار خاطرنشان کردند: چه کسی باور می‌کرد که روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود.

ایشان تاکید کردند: در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باور کردنی نیستند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. برهمین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «بحر» تا «نحر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید.

نخست‌وزیر عراق: این تشییع باشکوه، نتیجه خدمت به مردم است

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، به نمایندگی از دولت و ملت این کشور، این حادثه غم‌انگیز را به ایشان و مردم ایران تسلیت گفت.

رهبر انقلاب در این دیدار نشان کردند: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رئیس‌جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود.

ایشان افزودند: اکنون آقای مخبر بر اساس قانون اساسی مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌اند و ان‌شاءالله همان مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها با دولت عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

السودانی در این دیدار خطاب به رهبر انقلاب گفت: در این شرایط متاثرکننده به دیدار حضرتعالی آمدم تا مراتب حزن، اندوه و تعزیت دولت و ملت عراق را به دولت و ملت ایران اعلام کنم. آنچه ما از آقای رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران دیدیم چیزی جز صدق، اخلاص، پاکی، کار و تلاش و خدمت به مردم نبود.

نخست‌وزیر عراق همچنین با اشاره به حضور میلیونها نفر در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید ایران گفت: تصاویری که من امروز از تلویزیون دیدم پیام‌های روشنی داشت که مهمترین پیام آن، عمق ارتباط مستحکم مردم با مسئولان در جمهوری اسلامی، به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و این حادثه ناگوار است.

سودانی تاکید کرد: پیام دیگر حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع این است که باید به مردم خدمت کرد و این تشییع باشکوه، نتیجه خدمت به مردم است و این درس باید سرلوحه ما در عراق نیز باشد.

نخست‌وزیر ارمنستان: از شنیدن خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران شوک‌زده شدیم هستیم

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، مقام ارشد دیگری بود که در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی مراتب تاثر و همدردی ملت و دولت ارمنستان را اعلام کرد.

رهبر انقلاب در این دیدار خاطر نشان کردند: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش روز افزون روابط با ارمنستان، تحت هدایت آقای مخبر ادامه پیدا خواهد کرد.

ایشان افزودند: تاکید اینجانب مبنی بر گسترش همکاری‌ها ناظر بر راهبردی بودن روابط است اما مهم این است که روابط ایران و ارمنستان مخالفینی دارد که بر همین اساس باید مسایل مربوط به دو کشور با دقت و مراقبت انجام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: رئیس جمهور فقید ما نسبت به مسائل مرزی مربوط به ارمنستان و حوادث اطراف این قضیه، بسیار حساس بود و باید این حساسیت‌ها و مراقبت‌ها همچنان لحاظ شوند و ما باید خودمان بتوانیم منافع خود را تأمین کنیم.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار گفت: ما از شنیدن خبر درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان ایشان در سانحه هوایی شوک‌زده شدیم و در بهت هستیم اما همانگونه که حضرتعالی گفتید، مطمئنیم که تحت هدایتها و رهبری شما خللی در امور ایران به‌وجود نخواهد آمد.

اظهار امیدواری نخست وزیر پاکستان از ارتقای روابط ایران و پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان نیز  در دیدار با رهبر انقلاب پیام تسلییت این کشور را به مقام معظم رهبری و مردم ایران ابلاغ کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار خاطرنشان کردند: برای جمهوری اسلامی ایران، روابط با پاکستان بسیار اهمیت دارد و به این کشور نگاه کاملاً برادرانه دارد اما روابط دو کشور در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و ما معتقدیم در دولت جدید پاکستان امکان اوج‌گیری مجدد این روابط وجود دارد.

ایشان افزودند: سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و آقای دکتر مخبر مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها را پیگیری خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: ارتباطات دوستانه بین کشورهای برادر همیشه آسان به پیش نمی‌رود و باید بر موانع فائق آمد و پیشرفت همکاری‌ها را با جدیت و در عمل دنبال کرد.

شهباز شریف نیز در این دیدار، سفر چندی پیش آقای رئیسی به پاکستان را بسیار مفید و زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط و نقشه راه آینده دانست و اظهار امیدواری کرد که روابط در زمینه‌های مختلف ارتقاء یابد.

رئیس مجلس لبنان: زخم و جراحت بر برادران ایرانی را زخم و جراحت خود می‌دانیم

همچنین «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان هم در دیدار با رهبر انقلاب مراتب تسلیت ملت و دولت لبنان را به رهبر انقلاب اعلام کرد.

رهبر انقلاب در این دیدار با نبیه بری خاطرنشان کردند: علام عزای عمومی در لبنان نشانگر کمال همراهی دو کشور است و ما نسبتِ خودمان با برادران لبنانی و جناب آقای سید حسن نصرالله را نسبت خویشاوندی و برادری می‌دانیم.

ایشان افزودند: این موضوع برای ما سخت است اما به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد، همان‌گونه که در سال‌های گذشته از حوادث سخت تولید فرصت شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کردند: ملت ما الحمدالله ملت ایستاده و بیداری است و اعتماد و توکل ما نیز به خدای متعال زیاد است و ان‌شاءالله ملت ایران از این حادثه سود خواهد برد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین افزودند: شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق.

ایشان فرمودند: ورود لبنان به قضایای اخیر فلسطین و غزه تاثیر عمیقی داشت و اگر چنین کاری انجام نمی‌شد قطعا بیشترین خسارت به خود لبنان وارد می شد.



«نبیه بری» نیز در این دیدار با اعلام ناراحتی و اندوه شدید ملت و دولت لبنان از حادثه اخیر، گفت: ما زخم و جراحت بر برادران ایرانی را زخم و جراحت خود می‌دانیم و وظیفه ما بود که به نمایندگی از دولت و ملت لبنان در تهران حضور پیدا کنیم.

نبیه بری افزود: لبنان نمی‌توانست در قبال کشتار مردم غزه ساکت بماند و به همین دلیل مقاومت لبنان برای کمک به مردم غزه وارد میدان شده است و ما شرط اول تغییر شرایط موجود را توقف جنگ غزه می‌دانیم.

امیر قطر: هیچ حدی را برای گسترش روابط با ایران قائل نیستیم

در ادامه دیدار مقامات علی رتبه منطقه‌ای با رهبر انقلاب، امیر قطر نیز تسلیت و تعزیت خود را به رهبر انقلاب اعلام کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با تمیم بن حَمَد آل ثانی از دست دادن رئیس‌جمهوری همچون شهید رئیسی را سخت خواندند و گفتند: به رغم این فقدان، اما حرکت کشور هیچ تغییری نخواهد کرد و همان روح علاقه و اطمینان میان ایران و قطر که در دوره رئیس جمهور فقید حاکم بود از طرف آقای دکتر مخبر ادامه خواهد داشت.

ایشان تصریح کردند: کشورهای منطقه یک گزینه بیشتر پیش روی ندارند و آن همراهی و همدلی با یکدیگر است.

امیر قطر نیز در این دیدار با اظهار تسلیت به مناسبت درگذشت رئیس جمهور و همراهان وی گفت: روابط ایران و قطر همواره مستحکم بوده و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تنها راه مقابله با تهدیدهای موجود در منطقه را همکاری و انسجام کشورهای منطقه دانست و افزود: ما هیچ حدی را برای گسترش روابط با ایران قائل نیستیم.

رئیس جمهور تونس: هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که برای ابراز تسلیت فوت رئیس‌جمهور فقید به تهران بیایم

«قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس یکی دیگر از مقاماتی بود که در حاشیه مراسم سالن اجلاس سران با رهبر انقلاب دیدار کرد و پیام ملت و دولت تونس را به رهبر انقلاب ابلاغ کرد.

رهبر انقلاب در دیدار با قیس سعید خاطر نشان کردند: حادثه از دست دادن رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولین و همراهان آن‌ها، سنگین است اما در طول دوران جمهوری اسلامی همواره مشاهده کرده‌ایم که بر اساس حکمت الهی و با صبر و پایداری مردم، حوادث تلخ منشاء پیشرفت‌ها و حرکت‌ها شده‌اند.

ایشان افزودند: حضور شخصیت فاضل و دانشگاهی همچون آقای «قیس سعید» در رأس کشور تونس، یک فرصت است تا این کشور بعد از سالها حاکمیت استبدادی و قطع رابطه با دنیای اسلام، چهره جدید و خوبی را از خود به نمایش بگذارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: ملت تونس استعداد زیادی برای پیشرفت و حرکت رو به جلو دارند و امیدواریم که با تدبیر آقای «قیس سعید» وحدت لازم میان گرایش‌های مختلف در تونس به‌وجود بیاید و زمینه پیشرفت بیشتر فراهم شود.

در این دیدار «قیس سعید» گفت: آخرین دیدار ما با رئیس جمهور فقید ایران، چندی پیش در الجزایر بود و در همان جا توافق کردیم که من به تهران بیایم اما هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که برای ابراز تسلیتِ فوت ایشان به تهران بیایم.
رئیس جمهور تونس با اشاره به اراده مشترک دو کشور برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها اظهار امیدواری کرد که با پیگری توافق‌ها، گسترش همکاری‌ها به صورت عملی تحقق یابد.

وی تاکید کرد: دنیای اسلام باید از موضع انفعالی کنونی خارج شود و با هم‌صدایی به دنبال احقاق حق مردم فلسطین در همه سرزمین‌های فلسطینی و تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شریف باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =