زنان و دختران هدف مافیای دخانیات هستند / چرا بهترین مزارع ما برای کشت توتون استفاده می‌شوند؟

نشست خبری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا مسجدی دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات گفت: دختران و زنان جامعه ما هدف مافیای دخانیات هستند. آن‌ها به سود خود فکر می‌کنند.

وی افزود: بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های اعصاب و روان بیشترین مرگ و میر را در کشور دارند. ۷۰ درصد مرگ و میر در دنیا هم به این دلایل است و به همین جهت پیشگیری اهمیت بالایی دارد.

مسجدی عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی کاهش استعمال دخانیات را در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ذکر شده، موثر می‌داند.

وی با بیان اینکه با کنترل دخانیات یک سوم بیماران سرطانی کشور کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: بیماری سرطان هزینه بالایی دارد و اولویت با پیشگیری است.

دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات معتقد است که در کشور قوانینی خوبی داریم اما در اجرا شکست می‌خورند. وی در این باره توضیح داد: هر گونه تشویق افراد به استعمال دخانیات طبق قانون ممنوع است اما لوکس‌ترین مغازه‌ها دخانیات می‌فروشند. سفره‌خانه‌ای نیست که قلیان عرضه نکند. صدا و سیما، سینما و شبکه نمایش خانگی اجازه تبلیغ دخانیات ندارند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۳ درصد افزایش استعمال دخانیات در مجموع داشتیم و در دختران این افزایش ۱۳۳ درصد بوده است.

مسجدی درخصوص مبارزه با قاچاق گفت: سیگار قاچاق با تریلی وارد کشور می‌شود؛ چطور نمی‌توان با آن مبارزه کرد؟ دخانیات در هر مکانی عرضه می‌شود. دسترسی به دخانیات در کشور ما بسیار سریع و راحت است.

وی افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مقابله با ترفندهای صنایع دخانی است. صنایع ادعا کردند که ویپ یا سیگار الکترونیک عوارض ندارد. مطالعات نشان می‌دهد که عوارض این نوع سیگار بیش از نوع معمولی است.

دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه صنایع دخانی با مراکز درمانی و ورزشی همکاری می‌کنند و این خلاف قانون است، بیان کرد: صنایع برای سودآوری بیشتر با مراکز درمانی همکاری می‌کنند. باید به فکر نسل آینده بدون دخانیات باشیم. بیش از ۹۰ درصد صنعت و تجارت مستقیم و غیرمستقیم دست آمریکا است اما خود با آن مبارزه می‌کند. این درحالی است که بهترین زمین‌های کشاورزی ما با توتون جایگزین شده است.

وی ادامه داد: رهبری بر کشت محصولات کشاورزی استراتژیک تاکید دارند اما بهترین زمین‌ها برای کشت توتون استفاده می‌شود. باغات مرکبات شمال کشور در همین بی‌مسئولیتی‌ها به مزارع توتون تبدیل می‌شود. اگر ۱۵ تا ۱۷ درصد جوانانی که امروز ویپ و قلیان می‌کشند، به دام اعتیاد بیفتند، چه کسی پاسخگو است؟

مسجدی با بیان اینکه کل مرگ و میر کرونا ۶ میلیون بود اما ۹ میلیون نفر در سال در جهان از استعمال دخانیات می‌میرند، عنوان کرد: بیشترین آسیب را زنان باردار می‌بینند. بیشترین آسیب متوجه کسانی است که خود دخانیات مصرف نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: وزارت صمت اعلام کرده ۷۰ میلیارد نخ سیگار سالانه در کشور تولید و مصرف می‌شود. ۶۵ تا ۷۰ درصد سیگار تولیدی در کشور توسط کشورهای خارجی که در ایران کارخانه دارند، تولید می‌شود. دخانیات تنها کالایی است که تحریم نشده است.

مسجدی بیان کرد: از مجلس انتظار داریم که فقط به قانونی که نوشته است. زنان نماینده باید نگهبان زنان کشور باشند و باید نسبت به مصرف دخانیات مسئولانه رفتار کنند. اجازه ندهید که قوانین را با ترفند تغییر دهند.

دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات درخصوص طرح چهل پاد(پیشگیری از استعمال دخانیات) گفت: محور فعالیت ما تمرکز بر کودکان است. این طرح در ۳۱ استان کشور در حال پیاده‌سازی است.

وی افزود: با هماهنگی آموزش و پرورش به توافق رسیدیم که در ۴۰ شهرستان اجرا شود. ابتدا از ورامین آغاز شد و در هر استان یک شهرستان هدف ما بود. دادستانی کل کشور به دادستان‌های استان‌ها اعلام کردند که یک شهرستان به عنوان شهر پاک انتخاب شوند.

مسجدی بیان کرد: آموزش و پرورش، دادستانی و وزارت بهداشت با هم در این طرح همکاری می‌کنند. در حال عقد قرارداد با وزارت ورزش هم هستیم. نباید جوانان را رها کنیم که گرفتار دام مافیای دخانیات شوند.

ترفندهای شرکت‌های دخانی برای فریب مردم

در ادامه شریف ترکمن‌نژاد مشاور علمی جمعیت، درخصوص ترفندهای شرکت‌های دخانی برای فریب مردم، گفت: گروه هدف جوانان و نوجوانان و بانوان هستند، به این دلیل که زنان ۵۰درصد جمعیت دنیا هستند و نوجوانان هم به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: دخانیات سنتی دودزا و بدون دود هستند و انواع جدید هم ویپ و کیسه‌های نیکوتین هستند. انواع جدید شیوع بالایی در ایران دارند. ترفند اول ترویج آشکار و پنهان است. تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها هم از این نوع است.

ترکمن‌نژاد توضیح داد: تبلیغات پنهان از طریق محصولات غیردخانی است؛ مثلا عطر تولیدی شرکت دخانی به فروش می‌رسد اما هدف آشنایی مخاطب با نام محصول دخانی است. صنایع حتی از بازی‌های ورزشی حمایت مالی می‌کنند.

وی ادامه داد: افزودن عطر و طعم و ایجاد جذابیت یکی از ترفندهای تبلیغاتی است. تولید آدامس، شکلات به شکل سیگار هم یکی از ترفندها برای آشنایی کودکان با نام برند است. محصولات خوراکی حاوی نیکوتین هم از این نوع است. کیسه‌های نیکوتین به شکل کیسه چای است که در دهان قرار گرفته و جذب می‌شود.

ترکمن‌نژاد توضیح داد: گروه‌های جلودار هم کسانی هستند که در ظاهر وابسته به شرکت‌های دخانی نیستند و در ظاهر گروه مردمی خود را نشان می‌دهند.

وی درخصوص دستکاری‌های رسانه‌ای بیان کرد: گاهی صنایع افراد را استخدام می‌کنند که محصولات جدید را به عنوان کاهش آسیب معرفی کنند. یکی از بزرگترین شرکت‌های چینی مدرسه ساخته و شعار آن افزایش تمرکز با نیکوتین است.

ترکمن‌نژاد معتقد است که دور زدن قانون در فضای مجازی راحت‌تر از فضای حقیقی است. وی در این خصوص گفت: صنایع دخانی از پژوهشگرانی حمایت می‌کنند که از محصولات جدید به عنوان محصولی با آسیب کمتر یاد کنند.

وی ادامه داد: لابی‌گری سیاسی هم بخشی از ترفندهای شرکت‌های دخانی است. علاوه بر این ایجاد چالش‌های حقوقی هم بخشی از این ترفندها است. برای مثال تصویب قوانین را با لابی‌گری به تعویق بیاندازند.

نادر عسگری مشاور فنی جمعیت درخصوص همدلی برای کاهش گرایش به دخانیات عنوان کرد: جامعه سالم، جامعه موفق‌تری است. ما با دود دسته دوم به خانواده خود آسیب می‌زنیم‌. گرایش به دخانیات از ۱۵ تا ۱۷ سالگی اوج می‌گیرد و باید باور عمومی به این جمع‌بندی برسد که باید از نوجوانان مراقبت کرد.

باید به خانواده بدون دخانیات افتخار کنیم 

وی ادامه داد: باید در مقابل ترفندهای شرکت‌های دخانی به تدابیری مسلح شویم که گرایش به دخانیات را کاهش دهد. خانواده بدون دخانیات باید افتخار باشد اما امروز دورهمی‌های خانوادگی با هدف استعمال دخانیات شکل می‌گیرد.

عسگری با اشاره به تبلیغ پنهان دخانیات در سریال‌ها توضیح داد: وقتی نوجوان می‌بیند که هنرپیشه مورد علاقه او، با ژست‌های اغواگر دخانیات مصرف می‌کند، این کار در ذهن او به یک ارزش تبدیل می‌شود.

وی افزود: باید کمپین خانواده بدون دخانیات داشته باشیم و به مصرف نکردن دخانیات افتخار کنیم. اگر آگاهی را چاشنی زندگی کنیم، بسیاری از افراد همراه می‌شوند.

تربیت ۴۰ هزار سفیر مبارزه با دخانیات هدف طرح پاد

حمیدرضا شاهسون دبیر اجرایی طرح پاد توضیح داد: طرح پاد زیرمجموعه طرح نماد است. هدف ما مدرسه است و آگاهی‌سازی دانش‌آموزان و مربیان را در دستور کار داریم. خروجی این طرح سفیران مبارزه با دخانیات است که در محله فعالیت می‌کنند. در هر منطقه هزار نفر را آموزش خواهیم داد که در پایان ۴۰ هزار سفیر داشته باشیم. از مهر سال جاری طرح اجرا می‌شود.

وی افزود: قانون جامع کنترل دخانیات که از سال ۸۵ اجرا نشده، توسط این سفیران پیگیری می‌شود. این فرآیند ۱۰ سال طول می‌کشد و هدف اصلی حرکتی اجتماعی در برابر مافیای دخانیات است. لابی‌های داخل راهروهای مجلس است که نمی‌گذارد قوانین اجرا شوند. در ۱۵ سال تعداد شرکت‌های دخانیات افزایش یافته و چطور چنین چیزی ممکن است؟

شاهسون توضیح داد: وزارت ورزش باید در طی این ۱۰ سال جایگزین مناسب برای نوجوان و جوان فراهم کند.

وی ادامه داد: هدف ما جذب بودجه‌های سرگردان برای اجرای طرح است‌. ما طرح را چابک طراحی کرده‌ایم که بودجه چندانی نخواهد. هزینه آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات، بیش از هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح است. هرچه بتوانیم برای این کار بودجه جذب می‌کنیم اما با بودجه کم هم راه را ادامه می‌دهیم.

مرگ بیش از ۶ هزار نفر در سال به دلیل دود تحمیلی

زهرا صدر مدیر واحد زنان جمعیت، در ادامه درخصوص پویش خانه بدون دخانیات توضیح داد: در ایران دود تحمیلی عامل مرگ ۶ تا هفت هزار نفر در سال است. از این تعداد ۲۰ درصد یعنی ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر کودک هستند. به همین دلیل خانه بدون دود اهمیت دارد.

وی افزود: ذرات دود سیگار به مدت طولانی روی وسایل خانه باقی می‌ماند. یکی از عوامل آتش‌سوزی در خانه‌ها هم فیلتر سیگار است.

صدر عنوان کرد: برای پیشگیری باید ابزار قلیان در معرض دید کودک نباشد. از کودک برای آماده‌سازی قلیان استفاده نشود.

وی افزود: در ۹۵ تا ۱۴۰۰ رشد صعودی دخانیات مربوط به زنان بوده است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1268043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =