به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از نجفآباد، نشست تخصصی مدیران آموزشی، معاونان و رؤسای دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در روز سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۴ با هدف تبیین سیاستهای کلان دانشگاه و بررسی راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزشی برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۹ تا ۱۳ با حضور رؤسای ۱۲ دانشکده موضوعی، معاونان و مدیران آموزشی گروهها برگزار شد، نعیمی رئیس واحد نجفآباد، توضیحات جامعی درباره راهبردهای دانشگاه در سال تحصیلی پیشرو ارائه کرد. در ادامه به گفت و گویی با معاون محترم آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد میپردازیم:
مهم ترین اولویتهای تحصیلی گروههای آموزشی برای ترم آینده چیست؟
اولویتهای تحصیلی گروههای آموزشی برای ترم آینده در واحد نجف آباد مشتمل بر ۴ حوزه اصلی افزایش کیفیت آموزش، بکارگیری نظم نهادینه، استفاده از اساتید مجرب و بهره گیری از فناوریهای نوین در بحث آموزش است. اولین عامل، بالا بردن کیفیت آموزشی است که سبب تمایز گروه آموزش دانشکده میشود و ارائه با کیفیت دروس و تکمیل سرفصل آموزشی در زمان مناسب مستلزم یک نظم نهادینهء از پیش تعیین شده است. از الان که نزدیک به سه ماه برای شروع ترم جدید زمان باقی مانده است، دانشگاه برنامهریزی برای ترم آینده را شروع و به جهت اجرای نظم حاکم تمهیدات لازم را اندیشیده است.به طور کلی بالا بردن کیفیت آموزش همراه با نظم آموزشی در زمان درست، مهم ترین اولویت های آموزشی را شامل میشود. عامل سوم در ارتباط با اثربخشی و اولویتهای آموزشی، بحث استفاده از اساتید حرفهای و مجرب است.
اکنون در مجموعه دانشگاه آزاد شرایطی داریم که میتوانیم از استادان وابسته بر طبق شرایط و اصول خاص که ممکن است هیئت علمی تمام وقت دانشگاههای دیگر و یا اساتید بازنشسته مجموعه دانشگاه آزاد باشند را به کار بگیریم. وقتی موارد ذکر شده به پیکره سیستم آموزشی اضافه شوند بار آموزشی زیادی از دوش مجموعه دانشگاه کم شده و این مهم سبب بهبود کیفیت آموزش در مجموعه میشود. همچنین بر طبق طرح جدیدی که از طرف شهید دکتر طهرانچی پیشنهاد شد، دانشجویان دکتری به عنوان دستیار بکار گرفته میشوند، مادامی که دانشجو همزمان فضای کلاس را تجربه میکند و با جایگاه معلمی نیز درگیر میشود، مطمئنا اثربخشی این فرد در جامعه بیشتر خواهد بود.
مورد بعدی استفاده از فناوریهای نوین در امر آموزش است. به این معنی که امکان عدم استفاده از فناوری نوین در هوش مصنوعی میسر نیست و باید از تمام ابزارها و ادواتی که یک استاد و دانشجو در فرآیند آموزش نیاز دارند بهره ببرند. در نهایت با تلفیق همه موارد مذکور میتوان یک آموزش اثر بخشتر به انضمام یک تأثیرگذاری بیشتر روی افراد و به همین نسبت روی کل جامعه داشته باشیم. پس بالا بردن کیفیت آموزشی همراه با نظم نهادینه در امر آموزش و در سیستم آموزشی، بکارگیری استادان مجرب و کاردان و در نهایت استفاده و تلفیق ادوات و فناوریهای نوین که سرآمد آنها هوش مصنوعی میباشد، در فرایند آموزش میتواند کارگشا و درست باشد و میتوانیم آن را اولویت اصلی بدانیم و برای نیم سال آینده در واحد نجف آباد به آن توجه ویژهای داشته باشیم.
در راستای تقویت پیوند آموزشی دانشگاه با نیاز های بازار کار و صنعت، چه گامهایی برای مهارت آموزی دانشجویان در کنار دروس نظری پیش بینی شده است؟
برای تقویت پیوند آموزشی دانشگاه با نیاز های بازار کار و صنعت پیرامون دانشجویی که با امید فضای دانشگاه را تجربه میکند، مستلزم توجه به دو نکته بسیار مهم هستیم. دانایی و توانایی، اینکه دانشجو به قصد دانایی و توانایی بیشتر به دانشگاه ورود یافته است. زمانی میگفتیم توانا بود هر که دانا بود ولی الان با یک بازبینی در این مصرع باید بیان کرد که دانشجو به دنبال نمود هر چه سریعتر دانایی و توانایی است، همچنین نمیتوان از نیاز جامعه و صنعت چشم پوشی کرد. ما در صدد برنامه ریزی برای دانشجو هستیم که بطور همزمان از دو مقوله دانایی و توانایی در محیط آموزشی، بهرهمند شوند و در حال پیشبرد ارائه دروس نظری و عملی در فرایند آموزشی هستیم که پیش تر نیز به آن اشاره شد. میتوانیم به صراحت بیان کنیم که فرد دانا همزمان در حوزه صنعت توانا نیز هست. پس دانشگاه بطور مشترک بین فضای آموزشی و فضای جامعه افقهایی را ترسیم کرده است که در بعد وسیع تر همیشه وظیفه بزرگتری به نام نیازسنجی را مدیریت کرده و این نیازسنجی به بررسی نیاز بازار و نیاز مردم پرداخته است. باید در راستای این مطالبهء صحیح، نیروی کار متخصص را تربیت کنیم و همانطور که قوه عاقله هر کشور نیروی دانشگاهی آن کشور است، تمام تلاش ما در سیستم دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف آباد بر این بوده که این دانایی را با تمرین بتوانیم بالفعل کنیم، که این بالفعل شدن همان توانایی است.
در واقع دوره های مهارت آموزی که این واحد ارائه میدهد گام مؤثری در جهت تبدیل دانایی به توانایی بوده و این تعامل میتواند بین فضای دانشگاه و صنعت ایجاد ربط کرده و طرح هایی مثل رویداد صدرا، مسابقه مهارتی داناکاپ، عصر امید، پویش و کاریز همه و همه در مجموعه دانشگاه پیاده سازی شده و در راستای همان هدف پیوند دانشگاه با صنعت است. جوانی که دانا است و عامل اصلی برای او توانایی میباشد. جوان امروزی برای عامل دوم یعنی توانایی به سمت دانشگاه حرکت کرده و ما باید برای این توانا شدن ناخودآگاه مواردی را به مجموعه آموزشی اضافه کنیم تا دانشجو به توانایی مد نظر دست یابد.
خبرنگار: گلسا داودی
انتهای پیام/
نظر شما