تهران-ایسکانیوز،پلاس+: با سرد شدن فصل سرما و شیوع بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، برای آگاهی بیشتر از نوع درمان این بیماری ها با دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی و رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت و گو داشته ایم تا بتوانیم از توصیه های ایشان استفاده کنیم.

common-cold

دکتر ایرج خسرونیا درباره ارتباط سرماخوردگی و ویروس ابولا گفت: ویروس سرماخوردگی هیچ ارتباطی به ویروس ابولا ندارد. به دلیل اینکه منشا هر کدام از این بیماری ها، دو ویروس جداگانه محسوب می شوند و علائم مشابهی هم ندارند، به علاوه هیچ نشانه هایی از ویروس ابولا در ایران دیده نشده است. بنابراین برای فرد سرماخورده جای نگرانی نیست.

وی درمورد بیماری آنفولانزا و استفاده از واکسن ادامه داد: آنفولانزا بیماری نسبتا شناخته شده و شایعی است. خوشبختانه این ویروس واکسن مربوط به خودش را دارد و در کشور موجود است. اما به دلیل این که مصرف این واکس هنوز در ایران مرسوم نشده و دسترسی به آن هنوز کمی مشکل است، بیشتر برای افراد مسن، کودکان و افرادی که بیماری های مزمن دارند، توصیه می شود که موثر هم هست. اما به دلیل این که ویروس های آنفولانزا بسیار متغیر و متنوع هستند نمی توان گفت که از بروز بیماری صد در صد جلوگیری می کند. با توجه به واکسن های تاریخ مصرف گذشته ای که در سال گذشته در بازار آزاد دیده شد باید متذکر شد که برای تهیه این واکسن ها حتما به داروخانه های معتبر مراجه شود.

24-2-1392-IMAGE635042122281445497

این متخصص داخلی در ادامه افزود: با توجه به شیوع سرماخوردگی، نام ویروس های مختلفی به گوش می رسد که انقدر متغیر هستند باور صحت وجود این ویروس ها را کمی مشکل می کند اما باید گفت که ویروس ها تغییر ژنتیک می دهند و در نتیجه تغییر نام هم می دهند. بنابراین ویروسی که برای مثال امروز وجود داشته امکان دارد که در سال آینده به شکل دیگری و با نام دیگری دیده شود.

دکتر خسرونیا درمورد استفاده داروهای جایگزین پنی سیلین برای افردای که حساسیت به این دارو را دارند متذکر شد: استفاده از داروهایی مثل کورتون به جای پنی سیلین اصلا جایز نیست. با استفاده از کورتون شخص دچار پوکی استخوان می شود و علاوه بر آن، این دارو باعث تکثیر بیشتر ویروس در بدن می شود. این اصلا درست نیست که برای یک سرماخوردگی یا آنفولانزا که دوره درمان دارد، بخواهیم این دارو ها را استفاده کنیم.

وی درباره خود درمانی درباره بیماری سرماخوردگی افزود: سرماخوردگی درمان ندارد بنابراین با استراحت کردن، تغذیه مناسب، استفاده از مایعات گرم و در هنگام بروز درد با مصرف قرص سرماخوردگی adult cold فرد بیمار می تواند خود را درمان کند. مگر اینکه بیماری دیگری در زمینه سرماخوردگی باشد که در زمان باید به پزشک مراجعه کرد. البته درمورد افراد مسن و کودکان همین بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا طوری شدت پیدا می کند که حتما باید به پزشک مراجعه شود. به همین دلیل، این روش خیلی برای این افراد توصیه نمی شود.

این نکته نباید فراموش شود، در هنگام بروز تب و عفونت در بدن حتما باید طول درمان کامل شود و نباید دوره دارو را نا تمام رها کرد اما اگر تنها مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستیم تا زمانی که علائم در بدن قابل مشاهده است دارو باید مصرف شود.
کد خبر: 132383

وب گردی

وب گردی