تهران- ایسکانیوز: ژنو پایتخت سوییس امروز میهمان معاونان وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 است. البته از دو روز پیش هیات ایرانی به سرپرستی سیدعباس عراقچی معاونوزیرخارجه با هیات آمریکایی و فرانسوی دیدارهایی دوجانبه برگزار کرده است. که به گفته عباس عراقچی این دیدارها پیش زمینه ای برای دیدار کلی با اعضای گروه 1+5 بوده است. ایران و امریکا طی دو روز نشست معاونان وزرای خارجه مذاکرات فشرده  12 ساعته ای را برگزار کردند.

البته امروز علاوه بر دیدار اصلی میان ایران و 1+5 ، مذاکرات دوجانبه با هیات روسی و چینی نیز در دستور کار مقامات کشورمان هست. در این دور از مذاکرات که بعد از تمدید وین برای اولین بار در سطح معاونین انجام می شود، کاترین اشتون حضور ندارد و هلگا اشمید معاون او در مذاکرات حاضر شده است.

مذاکرات در سطح معاونین به منظور بررسی نقاط اختلافی موجود برگزار می شود. میزان غنی سازی اورانیوم ، جدول زمانبندی رفع تحریم ها، اب سنگین اراک از جمله موارد اختلافی است.

وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 از 26 آبانماه سال جاری تا سوم آذر در وین پایتخت اتریش گردهم آمدند تا با مذاکرات فشرده، پیچیده و طولانی به توافق جامع هسته ای دست یابند اما در نهایت تنها به تمدید 7 ماه و 7 روزه مذاکرات بسنده کردند.

عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان فضا و جو مذاکرات ژنو را خوب توصیف کرده است اما در عین حال تاکید کرده که زمان قضاوت در خصوص حصول نتیجه نرسیده است.

 

 
کد خبر: 168974

وب گردی

وب گردی