ایسکانیوز: نخستین پیمان بین‌المللی تجارت سلاح‌های متعارف از روز چهارشنبه به اجرا گذاشته می‌شود. براساس این پیمان به کشورهایی که مرتکب «نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» شده‌اند، سلاح فروخته نخواهد شد.

به گزارش دویجه‌وله،  ۱۳۰کشور تابه حال پیمان بین‌المللی تجارت سلاح را امضا و پارلمان‌های ۶۰کشور امضاکننده نیز آن را تصویب کرده‌اند.

در میان کشورهایی که اجرایی شدن این پیمان را تصویب کردند نام کشورهای صادر‌کننده سلاح چون آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا نیز به چشم می‌خورد. این کشورها وعده دادند که در اجرای دقیق مفاد این پیمان تلاش کنند.

تجارت جهانی سلاح‌های متعارف به ۸۵میلیارد دلار در سال می‌رسد. اجرایی شدن این پیمان مانع رسیدن سلاح‌های متعارف به کشورهایی که خواهد شد که مرتکب «نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» شده‌اند.

 استقبال نهادهای حقوق بشری

فعالان حقوق بشری از اجرایی شدن این پیمان استقبال کرده و آن «آغاز یک دوران جدید» توصیف کردند.

«ماتیاس جان» از سازمان عفو بین‌الملل، این پیمان را به عنوان یک «موفقیت بزرگ» ستود. وی تاکید کرد که صادرکنندگان اسلحه در آینده باید به وضعیت حقوق بشر در کشورهایی که به آنها سلاح فروخته می‌شودد دقت کنند.

«آنامک دونالد»، مدیر «ائتلاف کنترل تسلیحات» تاکید می‌کند که به دیکتاتورها و ناقضان حقوق بشر دیگر اسلحه فروخته نخواهد شد. در ائتلاف کنترل تسلیحات حدود ۱۰۰سازمان غیر دولتی از جمله عفو بین‌الملل عضویت دارند.

رئیس ائتلاف کنترل تسلیحات اضافه می‌کند اگر پیمان بین‌المللی تجارت سلاح‌های متعارف با جدیت به اجرا گذاشته شود، جان انسان‌های زیادی را نجات خواهد یافت.

امضای نخستین پیمان بین‌المللی تجارت سلاح‌های متعارف پس از امضای قرارداد منع آزمایشات اتمی در سال ۱۹۹۶مهم‌ترین پیمان مربوط به تسلیحات محسوب می شود. پیمان جدید شامل سلاح‌های سبک کمری تا هواپیماهای جنگی و موشک‌ها می‌شود.

آمریکا و اسرائیل هفته پیش به این پیمان پیوستند. پارلمان ۷۰کشور هنوز این پیمان را تصویب نکرده‌اند. روسیه، چین و کانادا به عنوان مهم‌ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان این پیمان را امضا نکردند.

 

 
کد خبر: 172068

وب گردی

وب گردی