تهران-ایسکا نیوز: مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 هفته گذشته در ژنو در حالی به پایان رسید که بلافاصله پس از آن قرار انجام ششمین دور مذاکرات در سوئیس میان مقامات ایرانی و آمریکایی و دیگر کشورها در سطوح مختلف گذاشته شد.

پنجمین دور از مذاکرات هسته ای  ایران پس از توافنامه ژنو در آذر ماه  رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود و افراد و شخصیت های جدیدی همچون حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات هسته ای ایران اضافه شدند و در این میان با ساعت  ها گفتگو فشرده و البته سازنده مباحث فنی فعالیت های هسته ای را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند که در مجموع اگرچه اخباری به بیرون درز پیدا نکرد اما روند کلی مثبت ارزیابی شد.

در بحبوحه مذاکرات فشرده مرتبط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که با وجود پیشرفت قابل توجهی که در مذاکرات با ایران صورت گرفته، همچنان موضوعات دشواری باقی مانده و بعید است طرفین در گفت‌وگوهای این هفته به توافق دست یابند و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا این هفته نیز در مذاکرات هسته‌ای با ایران که در شهر مونترو سوئیس برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

در مذاکرات هفته جاری که از روز دوشنبه آغاز می شود علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم برای دومین بار در مذاکرات هسته ای حضور می‌یابد.

بر اساس برنامه اعلام‌ شده وزارت خارجه آمریکا، جان کری و محمد جواد ظریف روسای دیپلماسی آمریکا و ایران قرار است روز دوشنبه هفته جاری با یکدیگر در شهر مونترو سوئیس در حاشیه اجلاس شورا ی حقوق بشر دیدار کند و همچنین بنا به اعلام  اتحادیه اروپا مدیران سیاسی ایران و گروه موسوم به 1+5 روز پنج‌شنبه در شهر مونترو سوئیس دیدار می‌کنند.

این گفتگوها در حالی بلافاصله پس از مذاکرات هفته گذشته ژنو برگزار می شود که طرفین از حصول پیشرفت در گفت‌وگوهای دور قبلی خود در ژنو خبر دادند.

حساسیت مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 به جایی رسیده که روزنامه و کارشناسان مختلفی از سرتاسر دنیا با ارایه تحلیل های مختلف پیگیر نتایج و روند این مذاکرات هستند.

در این میان روزنامه چاپ لندنالحیات مدعی شد که توافق اولیه بر سر برنامه هسته‌ای ایران اواخر ماه مارس انجام خواهد شد و مذاکره‌کنندگان ایرانی و نمایندگان گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافتند و بنا به ادعای این رونامه نزدیک به 70 درصد، توافق اولیه قبل از پایان ماه مارس انجام خواهد شد.

اما از آن طرف محمدباقر نوبخت  پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسکانیوز مبنی بر اینکه مذاکرات هسته ای با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری چه نتیجه ای دربر خواهد داشت؟ و آیت تا پایان ماه مارس می توتان به چارچوب سیاسی دست پیدا کرد، گفت:  ما از نظر زمانی مقید هستیم تا حداکثر 11 فروردین مذاکرات با گروه 1+5 را هم در جزییات و هم در کلیات به سرانجام برسانیم.

این تلاش های بی وقفه دیپلماتیک درحالی انجام می شود که طرفین تا نهم تیر ماه سال 94 برای رسیدن به توافق جامع زمان دارند اما طرف مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات بنا به اعلام خود به دنبال رسیدن به تفاهم سیاسی تا پایان مارس (اوایل فروردین) است.

 

 

 

 

 
کد خبر: 231089

وب گردی

وب گردی