ایسکانیوز:در پی اعلام تفاهم ایران با 5+1 در لوزان بر سر چارچوب اصلی توافقنامه هسته ای ایران ، هر یک از کشورها واکنشی نشان دادند اما در این میان وضعیت از دیدعربستان سعودی و اسرائیل بیش از حد نگران کننده است. در همین رابطه "مارتین گهلن" کارشناس خاورمیانه و تحلیل‌گر هفته نامه آلمانی زبان دی تسایت به واکنش های احتمالی دنیای عرب و همچنین وضعیت منطقه به ویژه یمن و سوریه در پس این توافق می پردازد.

 تشویق از یک طرف و سوء ظن از طرف دیگر: ایران تفاهم بر سر برنامه هسته ای را جشن می گیرد. اما اعراب از نفوذ تهران و ادامه بی ثباتی منطقه می ترسند.

25944537cefb2e3495639d2802cce425v1_max_440x330_b3535db83dc50e27c1bb1392364c95a2

تهران و شهرستان‌های ایران همه شب را به جشن و پایکوبی پرداختند. مردم به استقبال تیم مذاکره کننده و "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران آمدند و از او مانند یک قهرمان استقبال کردند. بر خلاف آن در کشورهای عربی ، به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس سکوت مرگباری حکم‌فرما بود.

"شاه سلمان" پادشاه کم حرف عربستان پس از مکالمه تلفنی با "باراک اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، امیدوار است که توافقنامه هسته ای برای منطقه ثبات و امنیت به همراه بیاورد. به منظور آرام کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس، رئیس جمهور آمریکا همه امیران و پادشاهان این کشورها را به کمپ دیوید دعوت کرد.

این پادشاهان ثروتمند به روابط ناگهانی ایران و آمریکا با سوءظن و بی اعتمادی می نگرند. از سال 1979 جمهوری اسلامی ایران با اعراب حاشیه خلیج فارس و مصر در جنگ سرد به سر می برد. کشورهای عربی از این می ترسند که با پایان تحریم ها و تجدید حیات بین المللی، تهران بیش از پیش  بر منطقه چیره  و به این ترتیب منطقه بی ثبات تر شود.

30a529c2009f7b7870b27e79a6ef6320v1_max_440x330_b3535db83dc50e27c1bb1392364c95a2

حمایت از شبه نظامیان شیعه و بشار اسد

ایران خود را حامی تمامی شبه نظامیان شیعه می داند. کشورهای نفت خیز عربی در حاشیه خلیج فارس به دنبال آن هستند که قابلیت نظامی و پویایی اجتماعی 80 میلیون جمعیت کشور ایران را تضعیف کنند.

با حمله شبه نظامیان حوثی  در یمن، شیعیان برای اولین بار در برابر شبه جزیره عربستان ایستادند. در سه دهه گذشته ایران تنها حمایت خود را از لبنان و سوریه نشان داده بود اما اکنون از یمن هم پشتیبانی می کند. امروزه بیش از هزاران مبارز حزب الله در مرز اسرائیل آماده نبرد هستند. به گزارش پنتاگون آنها دست کم 30 هزار موشک دارند که در بین آنها صد موشک با برد بیش از 400 کیلومتر وجود دارد.

با حمایت ایران و حزب الله از دولت بشار اسد، بخش هایی از سوریه توانست استقلال خود را حفظ کند. ایران نقش مشابهی نیز در دولت شیعه عراق که بعد از سقوط صدام حسین روی کار آمدند، بازی می کند.

مبارزه با حوثی ها

و حالا عربستان سعودی با حمله نظامی خود به شبه نظامیان حوثی در یمن پیام روشنی فرستاد که مبنی بر آن کشورهای حاشیه خلیج فارس تصمیم دارند با توسعه طلبی نظامی ایران در آینده مبارزه کنند.بعد از تفاهم لوزان، ریاض می تواند برای تسلیم کردن شیعیان حوثی با حمله زمینی، جنگی طولانی و خونین را رقم بزند.

این امر شامل درگیری سوریه نیز می شود. اینکه عربستان سعودی و ترکیه از توافق ضمنی بین ایران و آمریکا می ترسند، امر روشنی است. آمریکا و ایران می توانند در پیشروی نظامی علیه داعش با هم همکاری کنند، اگر واشنگتن بقای سیاسی اسد را تضمین کند.

و این چنین وزن اصلی سنی منطقه یعنی ترکیه، عربستان سعودی و مصر تصمیم خواهند گرفت با مشت های گره کرده خود سقوط نظامی اسد را رقم بزنند. ازدید آنها به این طریق می توان با یک تیر دو نشان زد: آنها مهمترین متحد ایران پیروز را در دنیای عرب از او می گیرند و همزمان فضای آزاد را برای مبارزه با داعش که مشخصا رژیم آنها را تهدید می کنند، بدست می آورند.

"عبدالمنعم سعید علی" کارشناس علوم سیاسی عرب و مدیر قدیمی مرکز سیاسی و استراتژیک الاهرام بیان کرد:" من 67 سال سن دارم و تاکنون جنگ 1956 و 1967، صلح عربی اسرائیلی، انقلاب و کودتا را به چشم دیده ام اما تاکنون چنین ناامنی را درمنطقه تجربه نکرده بودم. هر چیزی ممکن است اتفاق بیافتد".

مترجم: ملینا حاجبی

 

 

 
کد خبر: 246091

وب گردی

وب گردی