یک روان پزشک کودک با بیان اینکه اجرای برنامه‌های "مداخلات زود هنگام" موجب افزایش مشارکت اعضای خانواده در تربیت فرزندان می‌شود، گفت: خانواده هایی که از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین جامعه قرار دارند و احتمال سوء مصرف مواد مخدر در آنها دیده می شود، نیازمند تحت پوشش قرار گرفتن با برنامه‌های مداخلات زودهنگام هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،دکتر میترا حکیم شوشتری ، با اشاره به اینکه اجرای خدمات این برنامه باید پیش از 28 هفتگی بارداری آغاز شود، اضافه کرد: با ورود به هفته چهارم بارداری، پرستاران با ملاقات حضوری به آموزش‌های مختلفی در ارتباط با سلامت بارداری، والدگری و چگونگی افزایش سلامت کودک می پردازند که این روند تا پایان 2 سالگی کودک ادامه دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد : با اجرای این برنامه در ششمین هفته بارداری، پرستاران هفته‌ای یک بار برای آموزش‌های شیردهی اقدام می کنند. همچنین اجرای این طرح باید به صورت رایگان برای این خانواده‌ها اجرا شود. در حال حاضر برنامه‌های اجرایی شدن آن در وزارت بهداشت در حال تدبیر است که قرار است بعد از اجرای مرحله آزمایشی و کسب نتایج، به مرحله اجرا در سطح کشور برسد.

حکیم شوشتری با بیان اینکه این طرح از سال 1970 در سراسر دنیا درحال اجراست که نتایج چشمگیری را به همراه داشته است، تاکیدکرد: تعدیل سن بارداری، تعدیل فاصله میان دو بارداری، ارتقای شغلی و آینده تحصیلی مادران، افزایش اعتماد به نفس مادران، کاهش سوء مصرف مواد مخدر، کاهش کودک آزاری در خانواده‌ها و افزایش مشارکت اعضای خانواده در تربیت فرزندان از جمله فواید به اثبات رسیده ناشی از اجرای این برنامه در سطح جهان است.

این روان پزشک کودک افزود: افزایش عملکرد اجتماعی، کاهش دستگیری به علت جرایم، آمادگی کامل برای ورود به مدرسه، کاهش جهت گیری به سمت مصرف مواد و کاهش تاخیر تکامل کودکان نیز از نتایج حاصل از 15 سال پیگیری بعد از اجرای این برنامه در جهان است.

او گفت: در حال حاضر برای اجرایی شدن این برنامه در کشور و کاهش مشکلات خانواده‌ها، پرستارهایی به صورت تخصصی آموزش می بینند و 8 پرستار به عنوان پرستار ناظر در حال آماده شدن هستند.

20106
کد خبر: 356963

وب گردی

وب گردی