رشد 33 درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جاری/ افزایش ۵۲ درصدی درآمد چایکاران

رئیس سازمان چای کشور، ضمن اعلام پایان خرید تضمینی برگ سبز چای، از خرید مقدار 86 هزار و 828 تن برگ سبز چای درجه یک و دو از کشاورزان چایکار استان های گیلان ومازندران به صورت تضمینی در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد ولی روزبهان، افزود: از این میزان برگ سبز خریداری شده شامل ۳۲ هزار و ۳۹۹ تن برگ سبز درجه یک و نوع درجه دو آن ۵۴ هزار و ۴۲۹ تن برگ سبز است.

وی افزود: خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است،ضمن اینکه درآمد چایکاران نیز نسبت به سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان چای کشور، ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده را 136 میلیارد و 490 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون مبلغ 89 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان چایکار استان های گیلان و مازندران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب آن ها واریز و مابقی مطالبات چایکاران پس از تامین اعتبار در آینده پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور، خاطرنشان کرد: از این مقدار برگ سبز خریداری شده بیش از 19.5 هزارتن چای خشک تولید شده است.

روزبهان، از جمله اقدامات موثر سازمان چای کشور را در سال 94 انجام طرح بهزراعی در مساحت تقریبی 4500 هکتار از باغات چای کشور، احیاء حدود 3000 هکتار از باغات چای کشور،تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با مشارکت حدود 25 هزار نفر از کشاورزان چایکار و صاحبان کارخانجات چایسازی ،جلوگیری از عرضه چای سنواتی در بازار مصرف، پرداخت وام بهزراعی به مبلغ 106 میلیارد ریال ،حمایت از برگزاری نمایشگاه های عرضه چای داخلی و تشویق صاحبان کارخانجات به حضور در آنها،توزیع دفترچه خرید برگ سبز چای در بین کشاورزان چایکار به تناسب سطح زیر کشت با بکارگیری شناسه ملی، ایجاد و استقرار سامانه خرید برگ سبز و به روز کردن آمارخرید،آموزش نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی و ساماندهی 420 نفر از آنها از طریق بخش خصوصی با رعایت اصل 44 و واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی ،افزایش کیفی چای تولیدی نسبت به سنوات گذشته و…یاد کرد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: مهمترین ویژگی مثبت تولید امسال، اقبال مجدد مصرف کنندگان کشورمان به چای ایرانی به دلیل سالم، طبیعی و عاری ازآلودگی های میکروبی بودن آن و اهتمام چایکاران در خصوص احیاء مجدد باغات چای رها شده در طی سال های گذشته به میزان حدود 3000 هکتار که به دلیل حمایت های موثر دولت از جمله افزایش قیمت تضمینی درسال گذشته به مقدار 21 درصد و اجرای طرح های بهزراعی و تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای بوده است.

زمینه اشتغال پایدار 3000 نفر در باغات چای و کارخانجات فراهم شده است

روزبهان درادامه افزود: امسال با افزایش تولید چای ضمن جلوگیری از خروج ارز به مبلغ 20 میلیون دلار، زمینه اشتغال پایدار حدود 3000 نفر در باغات چای و کارخانجات فراهم شده است.

وی تاکیدکرد: 165 واحد چایسازی در استان های شمالی وجود دارد که امسال بیش از150 واحد چایسازی با سازمان چای انعقاد قرارداد کرده و مشغول خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان چایکار بود. هم اکنون در دو استان گیلان و مازندران بیش از25 هزار هکتار باغ چای وجود دارد و 50 هزار خانوار کشاورز نیز به امر چایکاری اشتغال دارند.

401401

کد خبر: 533433

وب گردی

وب گردی