شعر بهترین ابزار برای  یادآوری  نکات اخلاقی در جامعه است

در نخستین کنگره ملی شعر حجاب و عفاف» از شعر به عنوان ابزاری برای بیان نکات اخلاقی در جامعه نام برده شد و شرایط شرکت در کنگره اعلام شد.

زهره حاجیان: در این نشستکه درساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد رئیس کارگروه مد و لباس با اشاره به اینکه کنگره با هدف تولید محتوای موضوعی عفاف و حجاب در قالب شعر برگزار می شود گفت:شعر که یکی از ابزارهای مهم فرهنگی جامعه است و با این وسیله می تواتن نکات اخلاقی را به صورت غیر مستقیم بیان کرد.

حمید قبادی تاکیدکرد: امروزه قالب‌های خاص ادبی به ویژه استفاده از سلاح‌ شعر یکی از موثرترین روش‌های هنری در جامعه است و این کنگره با نگاهی تازه به عفاف و حجاب پرداخته می شود .

قبادی کهمسئولیت دبیری کنگره ملی شعر و حجاب و عفاف را بر عهده دارد گفت: در این کنگره قرار است پیشکسوتان حوزه شعر و هنرمندان همکاری کنند و روش هایی اتخاذ شود که دست‌مان از قالب‌های شعری در این حوزه پُر باشد و سایر هنرمندان بتوانند در آن ایفای نقش کنند.

او با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی برگزاری این کنگره این است که عفاف و حجاب در شکل هنری به تصویر کشیده شود گفت: حجاب و عفاف می تواند به صورت ترانه و شعر عرضه شده و خروجی آن در قالب یک کتاب شعر منتشر شود تا در اختیار حوزه موسیقی قرار بگیرد.

قبادی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که خوانندگان شعرهای مناسبی در حوزه حجاب و عفاف در اختیار نداشتند و قرار است یک قطعه موسیقی با عنوان «عفاف و حجاب» تولید و منتشر شود چرا که یکی از مأموریت‌های مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عفاف و حجاب است که این موضوع بر عهده ما گذاشته شده است. پیش‌بینی ما از این کنگره آن است که بتوان از این موضوع در تبلیغات و چیدمان شهری که دستمایه‌های حوزه رسانه هستند، استفاده کرد.

رئیس کارگروه مد و لباس و دبیر کنگره ملی شعر با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود هزار شاعر و هنرمند در این مجموعه با ما همکاری کنند گفت:شرکت در نخستین کنگره شعر و عفاف و حجاب هیچ‌محدودیت سنی و محدودیت ارسال تعداد آثار ندارد.

باید از مفاهیم شعری برای ارائه نکات اخلاقی استفاده کرد

در این نشست دبیر علمی این کنگره با اشاره به اینکه ما در زمینه شعر شاهد رویکردهای متفاوتی هستیم گفت: شعر مذهبی و اخلاقی شعری است که بتواند جریان‌ساز باشد و تأثیر خودش را بر جامعه بگذارد.

سیدحمیدرضا برقعی گفت: فکر می‌کنم دوره بعضی برخوردها درباره یادآوری نکات اخلاقی با مستقیم‌گویی گذشته است و باید برخی از مفاهیم را با شعر یادآوری کرد.

او در مورد نام انتخابی برای این کنگره گفت: این جشنواره با عنوان «مستور» به معنای پوشیده‌شده که در زبان شعر پیدای پنهان هم معنا می‌دهد و ارتباط مستقیم با عفاف و حجاب دارد در چهار بخش اصلی برگزار می‌شود.

برقعی با اشاره به اینکه هنرمندان می‌توانند اشعار خود را در قالب‌های کلاسیک، نو، سپید و نیمایی و همچنین شعر کودک و نوجوان و شعرهای کوتاه یک‌بیتی و دو بیتی از طریق تلگرام، نمابر و پست الکترونیکی برای دبیرخانه کنگره ارسال کنند گفت: مهلت ارسال آثار تا 30 آذرماه است.

دبیر علمی تاکید کرد :با توجه به این‌که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که ارتباطات کوتاه شده می‌خواهیم از شعرهای کوتاه به شکل پیامک استفاده کنیم. بنابراین این نوع شعرها برای ما امتیاز ویژه‌ای دارند.

برقعی در مورد معیارهای داوری این کنگره گفت:آثار ارسال‌شده بعد از سه مرحله داوری انتخاب می‌شوند و رویکرد اصلی ما در داوری آثار، غربالگری نگاه شاعرانه است. شعر باید به لحاظ مضمون با معیارهای شعری امروزی یعنی تصویر سازگار باشد.

جامعه نیاز جدی به کار ابداعی دارد

در این نشست مهدی افضلی مجری برگزاری کنگره شعر حجاب و عفاف به استقبال از این طرح اشاره کرد وگفت: زمانی که این موضوع در موسسه فرهنگی، هنری توسعه هنرهای معاصر مطرح شد با انگیزه بسیار بالایی از آن استقبال کردیم و جلسات متعددی در این باره برگزار شد زیرا احساس می‌کردیم جامعه نیاز جدی به چنین کار ابداعی دارد. شاید در حوزه‌های دیگر هنری از شعر استفاده شده باشد اما درباره عفاف و حجاب که دغدغه جدی جامعه است این موضوع را نداشتیم.

در این نشست از پوستر «نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب» رونمایی شد.

105105

کد خبر: 545232

وب گردی

وب گردی