دلواپسان تاب و تحمل رقیب را ندارند

ایسکانیوز-سارا ابراهیمی: لغو سریالی سخرانی‌ها و متشنج کردن همایش هایی که رنگ و بوی اصلاح طلبی دارد با فاصله اندک در حال کلید خوردن است و این رقیب هراسی تندروها، تا جایی پیش می رود که فرصت ابراز نظر جریان های سیاسی را نیز از آنها سلب کند.

برگزاری همایش و سخنرانی فعالان سیاسی در فصل انتخابات از جمله ابعاد مشارکت سیاسی است تاسلایق و جریان های سیاسی موجود در کشور بتوانند به ارائه افکار و برنامه های خود بپردازند. اخیرا نظم و امنیت برخی از نشست ها توسط اجتماعات بدون مجوز توسط تندروهایی که به نام مردم از هنجار شکنی و قانون گریزی ابایی ندارند با مشکل مواجه می شود.

در حد فاصل 13 تا 30 آبان ماه شاهد لغو و متشنج کردن فضای سخنرانی های سه فعالان سیاسی بوده ایم؛ که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات اسفندماه و گسترش فعالیت های انتخاباتی نگرانی از تکرار اینگونه حوادث از سوی نیروهای خود سر وجود دارد .

حادثه قرچک ورامین و اخلال در سخنرانی حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در حالی صورت می گیرد که در 13 آبان فیاض زاهد به دعوت شورای جوانان تدبیر و امید استان گیلان و مجوز فرمانداری لاهیجان قرار بود در مراسم روز مبارزه با استکبار جهانی با موضوع «عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی» سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان داشته باشد که مسئولان این دانشگاه اعلام کردند توانایی برگزاری این مراسم را ندارند. در نهایت قرار شد در سالنی در اتاق اصناف لاهیجان مراسم برگزار شود. اما در زمان سخنرانی حمله و شعار گروهی از نیروهای خودسر موجب برهم خوردن مراسم و ضرب و شتم از سوی اخلال‌گران می شود .

فیاض زاهددرباره این حادثه گفت : حتی بعد از خروج از سالن مراسم، این افراد با ماشین، مرا تعقیب می‌کردند که این مسئله باعث شد یکی از ماشین‌های همراه بنده با دو ماشین دیگر تصادف کند. مسیر اصلی لاهیجان به رشت را بسته‌ بودند و می‌خواستند مانع خروج من از لاهیجان شوند که از طریق راه‌های فرعی توانستیم به رشت برسیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا امنیت مراسم تامین نشده بود؟ گفت: هیچ ارگانی برای تامین امنیت این برنامه دارای مجوز حضور نداشت.

خبر لغو سخنرانی صادق زیبا کلام در دانشگاه دزفول که به دعوت انجمن اسلامی این دانشگاه صورت گرفته بود یکی دیگر از مصادیق جلوگیری از فعالیت چهره های سیاسی است که این استاد علوم سیاسی بیان کرده است:این برنامه به تصویب شورای نظارت دانشگاه رسیده بود و قبل از سوار شدن به هواپیما به من اطلاع دادند مسئولان دانشگاه به واسطه دلایل امنیتی این برنامه را لغو کرده‌اند.

روز گذشته نیز همایش در امتداد تدبیر که قرار بود در تالار فرهنگ اندیمشک با سخنرانی مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری برگزار شود لغو شد و فرماندار اندیمشک علت لغو این برنامه را اعلام عدم برگزاری آن از سوی متولیان این همایش عنوان کرد و همچنین در دو روز گذشته مخالفان برگزاری این همایش در شبکه های اجتماعی نسبت به برگزاری آن هشدار داده بودند و جمعی ازمخالفان برگزاری این همایش نیز روز شنبه در دیدار با فرماندار اندیمشک خواستار لغو این برنامه شدند و تعدادی از پلاکاردهای این همایش که در سطح شهر نصب شده بود از سوی مخالفان پاره شد.

لغو برنامه های مجوز دار در حالی با ناامنی مواجه می شود و اینگونه القاء می کنند که به صورت حرکت خودجوش مردمی بروز کرده است که در پس پرده آن خواسته برخی تندرو های سیاسی نهفته است .

در تحصن های بدون مجوز مقابل مجلس که در اعتراض به تصویب برجام انجام شد حمید رسایی از جمله نمایندگانی بود که این طیف را حمایت می کرد.وی با حضور درجمع چندنفر باقی مانده از اجتماع کنندگان مخالف برجام مقابل مجلس، بیان کرد: اجتماع شما مقابل مجلس شورای اسلامی غیر قانونی نیست و از نظر من شما تکلیف خود را انجام داده اید و با این سیر اندیشه مطمئن هستم برجام در این مجلس تصویب نخواهد شد.
رسایی خطاب به اجتماع کنندگان گفت: این کارشما بار اول نبوده و بار آخر نیست و به مناسبت های دیگر باز این کار شکل خواهد گرفت.

یکی از پیش‌قراولان تجمع قرچک ورامین ، نماینده نماینده اخراجی از فراکسیون رهروان ولایت، نقوی‌حسینی بود. چهره و اخبار پرحاشیه او به‌ویژه در بحث برجام بارها در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. از حضور و سخنرانی در تحصن بدون مجوز جلوی مجلس در اعتراض به تصویب برجام تا تجمعی که با نقش‌آفرینی او در قرچک به راه افتاد. یک تجمع بدون مجوز دیگر. قصد او هم برهم‌زدن و ممانعت از برگزاری مراسمی بود که مجوز لازم را از فرمانداری و نیروی انتظامی ورامین دریافت کرده بود. نقوی‌حسینی سپس مقابل تجمع‌کنندگان به سخنرانی ایستاد و وزیر کشور را تهدید کرد که به‌خاطر برگزاری این نشست او را به مجلس می‌کشاند. او برای کوچک‌شمردن مراسم اصلاح‌طلبان به محل برگزاری آن یعنی تالار بختیاری اشاره کرد و گفت «اینها که در چلوکبابی برنامه می‌گیرند، با همین چلوکباب هم می‌خواهند رأی بیاورند. پس چرا مراسم خود را در مسجد یا حسینه برگزار نکردند». نقوی همچنین گفت که قطعا باید وزیر کشور نسبت به صدور مجوز برای حضور کسانی که آنها را «عناصر فتنه» می‌نامید، در شهرستان قرچک پاسخ‌گو باشد و بنده این سؤال را در صحن مجلس مطرح خواهم کرد.

تهییج و تحریک مردم علیه دولت و نیروهای اصلاح طلب با توجه به نزدیک شدن به موسم انتخابات نه تنها قابل اغماض نیست بلکه این نگرانی را ایجاد می کند اقدام این نیروهای خودسر با نیت حذف کامل رقیب به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود .

10203

کد خبر: 548379

وب گردی

وب گردی