حق بیمه‌هایی که در جایی جز درمان خرج می‌شد!از تخلفی نانوشته تا قانونی که نوشته شد

چندی پیش وزیر بهداشت به صراحت درباره 9 درصد حق بیمه‌ای که مردم به سازمان تامین اجتماعی می‌پردازندگفت:این پول که 30 درصد درآمد سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهد، باید صرف درمان شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، با افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، سوال‌های زیادی درباره نحوه هزینه‌کرد حق بیمه‌ای که مردم به سازمان‌های بیمه‌گر می‌پردازند، مطرح شده‌ است؛ سوالاتی نظیر اینکه آیا این ارقام، تمام و کمال صرف هزینه‌های بهداشت و درمان مردم می‌شود؟ و آیا از این حق بیمه‌ها، برای ایجاد زیرساخت‌های سلامت در مناطق محروم استفاده می‌شود یا خیر؟

در همین راستا دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت درباره چگونگی هزینه‌کرد 9 درصد حق بیمه‌ای که بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به این سازمان می‌پردازند، گفت: 9 درصد حق بیمه منحصر به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی است و از کارگران و کارفرماها اخذ می‌شود.

حق بیمه‌هایی که در جایی جز درمان خرج می‌شد!

او افزود: بنابر اعلام مسوولین فعلی و کارشناسان مختلف آنچه که موجب نگرانی است، این موضوع است که متاسفانه در گذشته روالی در سازمان تامین اجتماعی وجود داشت که بر اساس آن قسمت قابل توجهی از 9 درصد حق بیمه مردم، در جاهایی غیر از بهداشت و درمان هزینه می‌شد.

حریرچی در عین حال یکی از دلایل مهمی که مردم خودشان را بیمه می‌کنند، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی عنوان کرد و گفت: بعضا از آنجایی که مردم فقط خدمات بهداشتی و درمانی را می‌خواهند، خود را بیمه می‌کنند؛ حال ما به جای اینکه سوبسید بیشتری به حوزه بهداشت و درمان دهیم، گاهی از آن هم هزینه را کمتر می‌کنیم.

از تخلفی نانوشته تا قانونی که نوشته شد

او با بیان اینکه در دولت‌های گذشته این موضوع متاسفانه به امری روال و شایع تبدیل شده بود و قسمتی از مشکلات فعلی حوزه سلامت ناشی از این است، گفت: همچنین در گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان تامین اجتماعی بسیار کاهش یافته بود. در دولت یازدهم و مدیریت جدید، دوستان تامین اجتماعی در پیش‌نویس‌های بودجه‌شان نوشته‌اند که تمام این 9 درصد حق بیمه مردم را به حوزه بهداشت و درمان تخصیص دهند و حتی بودجه بیشتری نیز به این حوزه اختصاص دهند.

حریرچی تاکید کرد : البته با توجه به عقب افتادگی‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان مواجهیم، این رقم هنوز کافی نیست و باید کنترل‌های لازم هم بر آن اعمال شود تا تمام این رقم در حوزه بهداشت و درمان وارد و عقب ماندگی‌های این حوزه جبران شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه خدمات درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی توسط سازمان تامین اجتماعی خریداری می‌شود نه اینکه توسط این سازمان ارائه شود، افزود: این درحالیست که در بعضی نقاط کشور با تراکم شدید جامعه کارگری مواجهیم؛ به طوری که در برخی مناطق حتی تا 60 الی 80 درصد جمعیت ساکن، جمعیت کارگری است.

حریرچی گفت: باز بنا بر سیاست‌های غلطی که در گذشته وجود داشته است، نه سازمان تامین اجتماعی و نه وزارت بهداشت زیرساخت‌های لازم این مناطق را تامین نکرده‌اند و مردم آنجا که عمدتا کارگر هستند، محروم مانده‌اند.

20106

کد خبر: 548482

وب گردی

وب گردی