سمینار کاربردی سازی پژوهش های فناوری نانو در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد

سمینار کاربردی سازی پژوهش های فناوری نانو با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسان و متخصصان عرصه نانوی کشور در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مالک نادری مشاور ارشد ستاد توسعه فناوری نانو ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان واحد علوم و تحقیقات گفت: توجه به علم نانو در ایران همزمان با سایر کشورهای پیشرفته آغاز شد، بر همین اساس ستاد نانو در دولت اصلاحات شکل گرفت.

او گفت: در ابتدای تشکیل ستاد نانو، برنامه ای ده ساله برای آن تدوین شد که اهدافی نظیر فرهنگ سازی، ایجاد زیرساخت ها، آموزش و ... را دنبال می کرد. همچنین تلاش برای قرار گرفتن ایران در بین کشورهای برتر صاحب علم نانو از اهداف اصلی در این برنامه ده ساله بود.

نادری با اشاره به اینکه امروز در زمینه دانش نانو در رتبه هفتم بین کشورهای دنیا قرار گرفته ایم، گفت: قرار گرفتن ایران در بین ده کشور برتر دنیا در زمینه دانش نانو حاصل تلاش و زحمات صورت گرفته در ستاد نانو و همت پژوهشگران و دانشجویان فعال در این زمینه بوده است.

مشاور ارشد ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه نانو پایلوت توسعه دانش است، ادامه داد: حال که در عرصه دانش نانو عملکرد مناسبی داشته ایم، زمان آن رسیده است که به بحث توسعه فناوری نانو که همان کاربردی کردن دانش و علم نانو است توجه ویژه ای شود تا علاوه بر ارزش افزوده مناسب در کسب ثروت برای کشور نیز فعالیت خوبی صورت گیرد.

سیدمحمد ختمی مآب دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو نیز در این همایش با بیان اینکه معتقدم انجام هرنوع فعالیتی باید همراه با فکر و اندیشه باشد، گفت: در سال 1382 که وارد بحث نانو شدیم، تنها هشت مقاله ISI در این زمینه نگارش شده بود و رتبه ایران در بین کشورهای صاحب این فناوری،56 بود.

او با اشاره به قرار گرفتن ایران در بین ده کشور برتر در حوزه دانش نانو گفت: در حال حاضر در 23 دانشگاه کشور در مقطع دکتری تخصصی و 65 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته و گرایش های نانو اقدام به پذیرش دانشجو می شود که این از نتایج توسعه و توجه به علم و دانش نانو در ایران است.

ختمی مآب به فعالیت های صورت گرفته در حوزه نانو اشاره کرد و گفت: بانکی متشکل از پایان نامه ها در حوزه نانو، در ستاد توسعه فناوری نانو وجود دارد که متشکل از 15 هزار پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و 3000 پایان نامه در مقطع دکتری است.

او به حمایت های ستاد نانو از دانشجویان، اساتید و فعالان عرصه نانو اشاره کرد و گفت: در این راستا آیین نامه ای گام به گام برای اطلاع علاقمندان از نحوه حمایت های ستاد نانو تدوین شده است که می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی ستاد نانو از چگونگی حمایت های این ستاد، بر اساس این آیین نامه مطلع شوید.

لازم به ذکر است در این همایش به تشریح آیین نامه گام به گام حمایتی سازمان نانو پرداخته شد. همچنین در محورهای مختلفی الگوی تجارب موفق کارآفرینی، ایده تا تولید و پتنت نیز ارائه شدند.

20103

کد خبر: 604599

وب گردی

وب گردی