نشست تخصصی راهکارهای رشد در واحد علوم و تحقیقات/تمدن اجتماعی  ایران در حال کم رنگ شدن است

نشست تخصصی راهکارهای رشد با محوریت ارتقاء سرانه مطالعه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، ناصر میرسپاسی عضو هیأت علمی این واحد در نشست تخصصی راهکارهای رشد و ارتقاء سرانه مطالعه که در دانشکده مدیریت و اقتصاد این واحد دانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه یکی از کمبودهای مراکز آموزش عالی، گفتمان مشترک بین استاد و دانشجو است، گفت: برگزاری این گونه همایشها و نشست های تخصصی می تواند منجر به همفکری و گفتمان مشترک بین استاد و دانشجو شود.

وی با بیان اینکه افراد توانمند، دانا، باسواد و هدفمند موجب توسعه جوامع می شوند، گفت: مطالعه از جمله مواردی است که نقش مهمی در افزایش توانمندی و سطح دانش و دانایی افراد نقش مهمی را ایفا می کند. البته لازم به ذکر است مطالعه ای مفید است که جامع بوده و در تمامی دیدگاه ها صورت گیرد.

وی افزود: جامعه توسعه یافته ، جامعه ای نقادانه است که حرکت و فعالیت افراد را زیر نظر داشته و با نقد صحیح موجب پییشرفت و موفقیت می شود.

میرسپاسی با بیان اینکه دو نوع مطالعه داریم افزود: مطالعه درسی و مطالعه عمومی مکمل یکدیگر هستند، علاوه بر مطالعه دروس که منجر به افزایش بار علمی ما می شود، مطالعه در ارتباط با فرهنگ، تمدن، سیاست و ... نیز لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه تمدن اجتماعی در ایران در حال کم رنگ شدن است، ادامه داد: یکی از ویژگیهای جامعه ایران فردگرایی است. اکثر افراد به فکر خود و منافعشان هستند.

وی با بیان اینکه در صورتی جامعه ای می تواند فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، علمی، سیاسی و ... مطلوبی داشته باشد که مدیریت و سازماندهی شود، بیان کرد: به عنوان مثال در عرصه سیاسی حضور احزاب می تواند در بحث انتخابات به شناخت کاندیداها و تعهدی بر عمل آنها به وعده های انتخاباتی شان، کمک شایانی کند.

دکتر میرسپاسی ادامه داد: صرف انتخاب براساس جناح بندی، سخنرانی و وعده های یک فرد، کاملا اشتباه است. وقتی فردی عضو حزبی باشد، طبیعتا در چارچوب اهداف و برنامه های آن حزب عمل خواهد کرد بنابراین با توجه به احزاب می توان انتخاب مناسبی انجام داد.

افسانه زمانی مقدم مدیرگروه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با اشاره به قسم خداوند به "قلم" در قرآن کریم گفت: آنچه در قلم مستور است، راهی برای رسیدن به سعادت انسانها است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم 146 بار به کلماتی که دلالت بر تدبر، تفکر و آگاهی دارند، اشاره شده که دلیل محکمی بر اهمیت اندیشیدن است، افزود: یکی از راه های شناخت جهان هستی، تفکر و اندیشیدن همراه با علم است. علمی که بتواند معماری اندیشه را عوض کند.

دکتر زمانی مقدم آگاهی و خرد را بستری برای رشد اندیشه دانست و افزود: دانش و اندیشه زمانی می تواند به خرد تبدیل شود که بتوان آنرا کاربردی کرد و در بهبود شرایط زندگی موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از دانشجویان بجای اندیشه ورزی بدنبال کسب نمره هستند، افزود: کتب ثمره تبلور افکار و اندیشه انسانهای موفق و فرهیخته است، با خواندن کتابها به راحتی می توان از تجربیات و افکار آنها بهترین استفاده را برد. متأسفانه آمار کتابخوانی در ایران نشان از کم توجهی به آن دارد.

دکتر زمانی مقدم افزود: فاجعه ای در حال رخ دادن است که معتقدم مقصر اصلی آن تحصیل کرده ها هستند. والدین و افراد تحصیل کرده بدون آنکه بدانند الگویی برای فرزندان و کودکان هستند. وقتی خود به کتاب و کتابخوانی اهمیتی نمی دهند موجب می شوند نسل های آینده از کتاب بیش از پیش فاصله بگیرند. این همان فاجعه ای است که با آن روبرو خواهیم شد.

فاطمه عزیز آبادی فراهانی عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه راهی جزء افزایش سطح آگاهی و سواد نیست، افزود: لازمه افزایش سطح سواد و آگاهی توجه ویژه به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه باید از همان دوران کودکی نهادینه شود و مهترین ابزار این کار آموزش است. فرهنگ کتابخوانی باید به صورتی نهادیه شود که افراد موفقیت خود را در هر فعالیتی را مستلزم خواندن کتاب و افزایش اطلاعات بداند.

کد خبر: 606487

وب گردی

وب گردی