۲ سال دوم هر دولتی مانند نیمه دوم یک مسابقه فوتبال نیمه مربیان و سرنوشت ساز است، به خصوص اگر دولت در ۴ سال نخست خود باشد ۲ سال دوم ضامن رویکرد مردم در سال‌های بعدی نسبت به دولت است. یکی از نقاط ضعف دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت سیاست داخلی بحث استانداران و فرمانداران است که تاکنون انتقادات زیادی را نیز با خود به همراه داشته و در دوران پسا انتخابات (مجلس دهم) درخواست بهبود آن با صدای بلندتری شنیده می‌شود.

از استان‌هایی که نمره ضعیفی در مجموع عملکردهای سیاسی و اقتصادی کسب کرده است خراسان جنوبی و استاندار آن، وجه الله خدمتگزار است. این استان با تمام ظرفیت‌های خود جذب سرمایه زیادی نداشته و بسیاری از نخبگان استان از عدم پویایی مدیریت دلگیر هستند. این مسئله در کنار عملکرد نامطلوب استانداری در انتخابات انتقاد مضاعف فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نسبت به عملکرد استاندار را در پی داشته است.


پایتخت در این زمینه گفت‌وگویی داشت با سید جعفر محمودی، کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان جنوبی و با تأیید قوی نبودن عملکرد استاندار گفت: "دلایلی که دوستان در این زمینه ذکر می‌کنند متفاوت است، ولی یکی از دلایلی که در این زمینه ذکر می‌شود عدم تمرکز ایشان بر روی مسائل استان به دلیل مشغله‌های شخصی است. من زمانی که در دوران تبلیغات به نقاط مختلف خراسان جنوبی رفتم متوجه شدم مشکل اصلی کمبود اعتبار نیست بلکه حضور مدیران ناکارآمد یا بی‌انگیزه است. ما حتی گاها با افرادی مواجه بودیم که معاونان استاندار را نمی‌شناختند و برای این کار از حوزه روستایی تا مرکز شهرستان نمی‌رفتند."
وی با اشاره به ضعف ارتباط استان با نخبگان بومی خود گفت: "بسیاری از اهالی بومی خراسان جنوبی در سطح ملی صاحب‌نظر و یا مدیر ارشد هستند ولی ارتباطی با استان ندارند. در سوی دیگر گروهی از مدیران غیربومی در استان هستند که شناختی نسبت به دردهای استان ندارند."
این فعال سیاسی با اشاره به عدم پویایی در سطح استان گفت: "در زمان انتخابات که من کاندیدا بودم برای تحریک مدیران استان ایده تشکیل اتاق فکری با حضور نخبگان فکری و بومی استان را دادم. گمان من این بود که وقتی نماینده‌ای چنین کاری بکند علاوه بر پویایی استان و برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه، استانداری را نیز به عملی مشابه و یا مشارکت در همین اتاق فکر تهییج می‌کند."


نیاز به تغییرات اساسی

محمودی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات سطح استان برآمده از ناهماهنگی در سطح استان است، گفت: "اگر در استان تغییراتی در سطح معاونین و مدیران کل ایجاد نشود شرایط به همین‌گونه باقی خواهد ماند، چون مدیران فعلی در ۲ تا ۳ سال گذشته با این روال کنونی هماهنگ شده‌اند."
وی با تاکید بر اینکه اگر مدیران ارشد استانداری تعویض نشوند مسائل حل نمی‌شود، گفت: "اگر مدیر کل نفوذ کلام نداشته باشد کار پیش نمی‌رود. مدیران در استان یا شخصاً مقتدر نیستند یا اگر شخصاً مقتدر باشند از حمایت کافی برای اعمال این اقتدار و مدیریت در سطح استان برخوردار نیستند و حتی برخی استانداران در برخی حوزه‌های تخصصی خود دخالت نمی‌کنند"
این کاندیدای پیشین انتخابات مجلس در ادامه با تاکید بر ظرفیت‌های بالای خراسان جنوبی گفت: "این استان واقعاً به عملکردی انقلابی، فراجناحی و متخصص محور نیازمند است."


استانداری در زمان انتخابات دو رویکرد متفاوت داشت

محمودی با انتقاد از دو پاره بودن رویکرد سیاسی استانداری در ایام انتخابات گفت: "آن‌چنان‌که مشخص است بحث اصلی استان کمبود آب به خصوص در روستاهاست. من با توجه به این مسئله و تخصص خودم در حوزه مدیریت و ارتباطاتم در زمینه آبی با این محوریت و دغدغه وارد انتخابات شدم تا این مسئله را حل کنم. بسیار جالب بود که در ایام انتخابات در یک جلسه توجیهی اعلام شد که مسئله آب خط قرمز است و نباید درباره این مسئله صحبت شود. این در حالی است که با توجه به حوزه تخصصی من (پدافند غیرعامل استان تهران) متوجه بودم که مسئله آب خط قرمز و امنیتی نیست."
وی با انتقاد از عملکرد تبعیض آمیز در این باره گفت: "این در حالی است که یکی از کاندیداها در همان زمان وعده آب آوردن از سیبری را داد و این وعده در رسانه‌ها هم موجود است."

محمودی در ادامه با تأیید دلسردی مردم از عملکرد اقتصادی استاندار گفت: "مردم در منطقه چشم انتظار کسی هستند که شکوفایی اقتصادی به همراه داشته باشد، در انتخابات هم مردم در بیشتر مناطق به رویکرد حزبی کاندیداها رأی ندادند."
وی با انتقاد از مغفول ماندن بعد اقتصادی مدیریت در استان گفت: "ظرفیت‌های نهفته استان در ارائه محصولات متفاوت و سرمایه‌های معدنی و اقتصادی بی‌نظیر است، اما متأسفانه این ظرفیت با بی‌توجهی رو به رو شده است. وقتی من با سرمایه گذاران استان صحبت می‌کردم همگی تاکید داشتند که سرمایه‌هایشان در بانک امن‌تر است و این نشانه از بین رفتن اعتماد نزد سرمایه‌گذار است. ‌"
این فعال سیاسی با ابراز امیدواری نسبت به تغییرات در استان گفت: "با توجه به شاخص‌های استان و جایگاه استان در رده بندی‌ها من امیدوارم یا استاندار نسبت به تغییرات گسترده اقدام کنند یا دولت اقدام به جایگزینی فردی دلسوز بکند تا انقلابی در منطقه ایجاد شود و مدیران لایق و توانمند جذب استان شوند تا نخبگان و اساتید دانشگاه در تصمیم سازی‌ها دخیل شوند. به هر ترتیب چه دولت دیدگاه سیاسی داشته باشد و چه فنی نیاز به تحول اساسی در استان است تا دید مثبت به دولت تقویت شود.

کد خبر: 627652

وب گردی

وب گردی