پژوهش‌سراها در سما راه‌اندازی می شوند

سومین گردهمایی پیشکسوتان سازمان سما با حضور دکتر سید احمد زرهانی رئیس سازمان، مهندس سید مهدی میرشمسی مشاور عالی رئیس سازمان، معاونان و تعدادی از پیشکسوتان در محل دانشکده فنی‌وحرفه‌ای سازمان سما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، سید احمد زرهانی رئیس سازمان سما ضمن خیر مقدم و تبریک عید مبعث به حاضران در جلسه گفت: «فلسفه بعثت گسترش مهربانی است، در عصری که ما زندگی می‌کنیم، خشونت و تضعیف مردم به عنوان یک هنجار در چشم دشمنان جا افتاده است. پیامبر آمده‌اند تا فطرت‌ها را بیدار و حکمت و آیات الهی را به مردم یاد دهند و آنها را از جهالت نجات دهند.»

او گفت: «آنچه که می‌خواهم بیان کنم شناخت آفات کار ماست. در چنین جوامعی به دستاوردها و افتخارات تکیه می‌کنیم و کار درستی نیز هست. اما یک مجموعه وقتی به مراحل تکامل‌یافته‌تر می‌رسد که مدام در حال بازنگری و ارزیابی خودش باشد. بدون بازنگری و ارزیابی اینکه ما در چه مرحله‌ای هستیم، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی ما چیست، راهبردها چه هستند و ویژگی نیروی انسانی و منابع ما چه باید باشد، نمی‌توانیم آن چنان که باید و شاید حرکتی چشم‌گیر و درخشان داشته باشیم.»

زرهانی افزود: «این گردهمایی جلسه تحلیل و اتاق فکر سما است و باید از این فرصت استفاده کنیم. ما می‌توانیم در آینده از این سرمایه برای توسعه فعالیت سما استفاده کنیم.»

رئیس سازمان سما گفت: «در حال حاضر پرداختن به وضعیت مدارسی که جان سما هستند و آموزشکده‌هایی که جسم آن هستند، یکی از مهمترین مسائل پیش‌روی ماست. آیا ما نیز به مانند دانشگاه‌ها باید افراد پشت میزنشین تربیت کنیم یا نه اینکه باید افراد یقه‌آبی، کسانی که با چشم و دستشان فعالیت می‌کنند را تربیت کنیم.»

زرهانی با اشاره به معضلات امروز جامعه ایران گفت: «جامعه ما از دو معضل بیکاری و تاخیر در ازدواج رنج می‌برد و اینها سرچشمه مفاسدی هستند که امروزه نتایج آن را مشاهده می‌کنیم.»

او گفت: «طرح آمایش سرزمین باید در سما وجود داشته باشد. ما باید بررسی کنیم که در هر اقلیم چه رشته‌هایی باید آموزش داده شوند. فارغ‌التحصیلان سما باید یک نسبت معقول با همه امکانات برقرار کنند. در همین راستا کارگروهی با همکاری تعدادی از همکاران تشکیل شده است تا در زمینه امکانات ملی و پیوند بازار و آموزشکده‌ها مطالعه کنند.»

زرهانی با تاکید بر افزایش رشد کیفی فعالیت‌های سما گفت: «در حال حاضر دانشگاه‌های کشور سیر نزولی دارند و این مسئله فقط به سما مربوط نمی‌شود. ما اگر نمی‌توانیم رشد کمی داشته باشیم باید تمام فعالیت‌های سما را بر رشد کیفی متمرکز کنیم. هدف ما فقط پرورش یک نیروی کارآفرین نیست بلکه شخصیت‌پروری اسلامی، فکری، شخصیتی و ... نیز هست.»

معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما باید نیم‌رخ آموزشکده‌های سما را ترسیم کنیم. فلسفه وجودی سما مدارس آن است و باید منزلت اصلی این مدارس را مشخص کنیم و به کمک هم برند سما را بسازیم و در این زمینه باید موضوعات اساسی را مد نظر قرار دهیم.»

او افزود: «آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی در حد استفاده، آموزش و یادگیری یک حرفه، اقامه نماز در مدارس، آموزش قرآن، بهداشت روان و جسم و تربیت‌بندی از مواردی هستند که می‌توانند برای سما برند ساز باشند.»

زرهانی بر مسئله اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای سما اشاره کرد و گفت: «ما 17 هزار صندلی خالی داریم و باید این ظرفیت‌ها را پرکنیم. برای این کار ضمن ایجاد و راه‌اندازی مدارس جدید باید دو قدم اساسی برداشته شود. قدم اول اطلاع‌رسانی است. ما باید آنچه را که هستیم کتمان نکنیم و به جامعه بگوییم که چه داریم و از امکانات استفاده کنیم.»

او افزود: «مدرسه‌داری مدرن مدرسه‌ای است که مسئولیت همه ابعاد رشدپذیری انسان را برعهده بگیرد. ما باید با تولید فیلم، با حضور در صداوسیما و با نزدیک کردن اعضای هیات علمی تغییرات را در سما به وجود بیاوریم. مدرسه سما باید مدرسه دانشگاه باشد. اعضای هیات علمی نه تنها حضور فیزیکی بلکه باید حضور تحقیقاتی در این مدارس داشته باشند.»

او گفت: «قدم دوم متمکن کردن سما است. ما باید انسان‌های کارآمد و توانا را ایجاد کنیم و مدارس را متحول کنیم و ارتقا دهیم. مدرسه‌ای که هوشمند و دارای امکانات باشد.»

در ادامه این همایش مهندس سیدمهدی میرشمسی، مشاور عالی رئیس سازمان سما نیز با اشاره به اینکه این دیدارها کمک به آموزش و پرورش فرهنگ است گفت: «نظارت درونی و برونی بر سما باید از سوی پیشکسوتان انجام شود. آنها باید با تشکیل اتاق فکر به پیشرفت سما کمک کنند. کار مهمی که پیشکسوتان می‌توانند انجام دهند، متقاعدکردن معاونان برای به‌کارگیری نیروهای سمایی است که مورد تایید هیئت رئیسه سازمان نیز هست و با این کار می‌توانیم بنیان سما را محکم و تقویت کنیم.»

راه‌اندازی پژوهش‌سراها در سما

دکتر علی نیازی سرپرست معاونت فرهنگی سازمان سما نیز با تبریک روز معلم گفت: «سازمان سما یک سازمان منحصربه‌فرد است. حضور دکتر زرهانی در این سازمان تفکر پژوهش را گسترش داده است.»

او گفت: «از جمله مباحث مهمی که در حال حاضر در سما دنیال می‌شود، راه‌اندازی پژوهش‌سراها است و حداقل در 10 استان زیرساخت‌های آن مهیا شده است. ترویج علوم روز دنیا نیز در دستور کار سما قرار دارد. ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امسال مدارس سما را به عنوان فعالترین نهادهای ترویجی سطح کشور معرفی می‌کند.»

او افزود: «آیین‌نامه پیشکسوتان نیز در دست تدوین است تا بتوانیم از توانمندی‌ها و تجارب آنها به بهترین نحو استفاده کنیم.»

20104

کد خبر: 641468

وب گردی

وب گردی