با استقبال چشمگیر گردشگران خارجی و داخلی ؛ جشنواره گردشگری سفر به توران  شاهرود برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت:چهارمین جشنواره گردشگری "سفر به توران" با استقبال چشمگیر گردشگران در روستای هدف گردشگری رضا آباد بخش بیارجمند برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از شاهرود حمیدرضا حسنی افزود: این جشنواره با حضور بیش از 300 گردشگر داخلی و تعدادی از گردشگران فنلاندی برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی گردشگران با جاذبه‌های طبیعی شهرستان به ویژه منطقه نمونه گردشگری رضا آباد بخش بیارجمند عنوان کرد و گفت: این جشنواره با همکاری بخشداری، اداره پارک ملی توران و شورای اسلامی و دهیاری روستای رضا آباد برگزار شد.

حسنی از جمله برنامههای این جشنواره را بازدید از زیستکره توران و روستای هدف گردشگری قلعه بالا، اجرای شتر سواری، آفرود، موسیقی محلی، چوب بازی و ... عنوان کرد و افزود: محصولات محلی ساکنان رضا آباد خارتوران از جمله دوغ و کشک و ... در سیاه چادر عشایری عرضه شد.

وی گفت: عشایر رضا آباد خارتوران تنها عشایر کوچ رو در شاهرود هستند که سیاه چادر دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود به صدور مجوز دو اقامتگاه بومی در روستای رضا آباد اشاره کرد و گفت: امکان اسکان، شترسواری، آفرود و ... در تمامی ایام سال برای گردشگران در این منطقه فراهم شده است.

در مجموعه روستاهای این منطقه طوایف و ایلات مختلفی سکنی دارند و بافت گلیم، توبره، پلاس، سوزن دوزی و تهیه البسه محلی از جمله صنایع دستی مردم این منطقه است.

توران از نظر پوشش گیاهی از تنوّع بالایی برخوردار است و در میان گونه های جانوری آن برخی از نادرترین گونه ها مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچون زاغ بور و هوبره دیده می‌شود.

زیستکره توران با بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار وسعت دومین ذخیره گاه زیستکره جهان از نظر وسعت محسوب می شود که از سه قسمت پارک ملّی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران - مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر قرار دارد.

کد خبر: 642839

وب گردی

وب گردی