تهران - ایسکانیوز: نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در مصرف آب، انرژی و هدر رفت خاک رتبه اول را در دنیا داریم.

حجت الاسلام سید حسن ابوترابی فرد در مراسم افتتاح همزمان 1100 هکتار آبیاری تحت فشار و 100 طرح بخش کشاورزی استان تهران گفت: این در حالی است که باید با برنامه ریزی رتبه اول بهره وری را در کشور از آن خود کنیم.

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با شااره به استفاده نامناسب از آب و خاک در ایران گفت: سطح آب زیرزمینی کشور به شدت کاهش یافته است.

ابوترابی‌فرد گفت: حفظ منابع آبی کشور به حفظ منابع خاک کمک می‌کند و در کمتر از نیم‌قرن گذشته حدود صد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان تهران تبدیل به زمین بایر شده است.

وی افزود: یک سانتی‌متر خاک برای تبدیل شدن به خاک کشاورزی نیاز به زمان طولانی نیاز دارد بنابراین حفظ منابع خاک بسیار اهمیت دارد.

نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: باید در انتقال و مصرف آب از والاترین دانش بهره ببریم زیرا متوسط راندمان بهره‌وری از آب در کشور 40 درصد و در تهران 43 درصد است در حالی که این راندمان تا حدود 90 درصد قابل افزایش است.

وی افزود: بحران آب و مشکلات فراروی جامعه بشری ملموس است و ایران در کره خاکی در نقطه‌ای از کمربند خشکسالی قرار دارد که مشکلات ما را مضاعف کرده است.

وی افزود: مجلس هزار میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده است.وی افزود: کشاورزی دانش‌بنیان و مدیریت دانش‌بنیان راه نجات کشور است و باید در هر حوزه‌ای به بالاترین سطح تکنولوژی، دانش و مدیریت دست یابیم.

او به استفاده تعاونی های دانش بنیان برای نجات کشور از تمام حوزه ها به خصوص بخش کشاورزی تاکید کرد.
کد خبر: 64856

وب گردی

وب گردی