ساخت وساز درحریم دریا معضل جدی است/استانداردها رعایت نمی شود

مدیرکل محیط زیست هرمزگان ساخت و سازهای مجتمع های تجاری و ابنیه های تفریحی در سواحل بندرعباس و جزایر را یکی از معضلات جدی استان هرمزگان عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مجید وفادار در مورد ساخت و ساز بازار ماهی فروشان و پلاژ بانوان در ساحل محله پشت شهر و سورو در بندرعباس گفت: ساخت و سازهایی که در سواحل بندرعباس انجام می شود، مانند اسکله ها، یک نیاز برای توسعه است، اما باید استفاده از سازه ها به روز باشد.

او با اشاره به اسکله نخلی شکل در محله نخل ناخدا گفت: اسکله نخل ناخدا هیچگونه استانداردهای اصولی و روز اسکله سازی را ندارد. سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سازمان‌های مربوطه در ارائه مجوزهای ساخت و ساز در حریم دریا است، ولی همین سازمان استانداردهای اصولی در حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کند.

وفادار افزود: از زمانی که اعلام شد دستگاه های دولتی دیگر در مجامع قضایی از همدیگر شکایت نکنند، کارگروهی برای رفع اختلافات بین دستگاهی در استانداری ها تشکیل شد ولی متاسفانه هرگونه مورد تخلفی از سوی دستگاه های دولتی به این کارگروه ارجاع شد، ترتیب اثری داده نشد.

او با اشاره به آغاز مجدد ساخت و ساز بازار ماهی فروشان و پلاژبانوان گفت بازار ماهی فروشان به دلیل اینکه در حریم ۶۰ متری دریا ساخته شده مورد انتقاد رئیس جمهور بود، در برهه ای از زمان برای این پروژه توسط دادگاه دستور توقف گرفته شد، ولی مجددا فرایند ساخت و ساز آن ادامه پیدا کرد.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان افزود: بازار ماهی فروشان و پلاژ بانوان هم یک نیاز برای شهر است، ولی راه ساخت و ساز اشتباه است، هیچ کدام از ساخت و سازهای کنونی مجوزهای زیست محیطی ندارد، موارد مورد نظر محیط زیست اعلام شد. بازار ماهی فروشان و پلاژ بانوان و اسکله نخل ناخدا مجوز محیط زیست ندارند.

او در مورد ورود فاضلاب به دریا گفت: در مقطعی آب و فاضلاب استان مدعی بود که فاضلاب یا همان پساب خروجی به دریا از تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس استاندارد است، ولی نمونه ها به چهار آزمایشگاه معتبر ارسال شد و جواب نشان دهنده عدم وجود استانداردهای زیست محیطی پساب ورودی به دریا بود.

او با بیان اینکه ۶۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب وارد دریا می شود، افزود: سال ۹۴ بخش خصوصی وارد شد و مقرر شد تا با اصلاح شبکه و ایجاد تغییرات در تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس خروجی فاضلاب را پس از تصفیه به سازمانهای مورد نیاز جهت مصارف صنعتی و فضای سبز بفروشد.

20103

کد خبر: 650346

وب گردی

وب گردی