آلودگی هوا مهمان  خوزستان، زنجان، ایلام ، لرستان ، مرکزی و کرمانشاه شد

روز 2 شنبه 17 خرداد گرد و غبار بار دیگر مهمان شهرهای زنجان، ایلام و کرمانشاه شد.

به گزارش ایسکانیوز، پس از بارش های بسیار خوب باران طی سال جاری در استان ایلام، حالا نوبت گرما و گرد و غبار است که باعث شده هوای استان بسیار آلوده شود.

طبق گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام از ابتدای سال ۹۴ تا کنون هوای استان ایلام شاهد ۸۴ روز آلوده ناشی از نفوذ غبار و ریزگردها بوده است و هم اکنون این آلودگی ها ناشی از گرد و غبار در هوای گرم با شدت ادامه دارد.

هفته گذشته بود که موجی از گرد و غبار وارد استان ایلام شد و این هوای آلوده تا امروز نیز ادامه دارد و بر اساس گفته مسئولان محیط زیست استان ایلام کیفیت هوای شهرستان دهلران به علت وجود ریزگردها هم اکنون در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

یوسف شیخ الملوکی مدیر کل هواشناسی استان ایلام از آلودگی هوای این استان تا پایان این هفته خبر داد و به مهر گفت: دید افقی در مهران، دره شهر و ایوان به هفت کیلومتر رسیده است. پدیده ریزگردها از چهارشنبه هفته قبل آسمان ایلام را فراگرفته و هوای سالم شرایط دید افقی تا ۱۰ کیلومتر را مهیا می کند این در حالی است که دید افقی در شهر ایلام هم اکنون هشت کیلومتر است.

او افزود: این ریزگردهای عربی از طرف بیابان های شمال غرب عراق و شرق سوریه شکل گرفته و به تدریج وارد مرزهای کشورمان شده است.

او همچنین از تداوم گرمای هوای استان ایلام خبر داد و گفت: گرمای هوا تا دو روز آینده ماندگار است و نسبت به هفته گذشته بین پنج تا هفت درجه گرمتر می شود.

علی طاهر سارایی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام نیز گفت: کیفیت هوای شهرستان دهلران به علت وجود ریزگردها هم اکنون در وضعیت هشدار قرار گرفته و هوای شهرستان های ایلام و ایوان نیز با توجه به ورود پدیده ریزگردها هم اکنون در آستانه ورود به مرحله هشدار هستند.

این در حالی است که هم اکنون موج گرما در اکثر نقاط استان ایلام مشاهده می شود و شهرستان های مرزی ایلام مانند مهران و دهلران گرمای هوای ۵۰ درجه را تجربه می کنند.

وضعیت ناسالم هوای کرمانشاه

برای هفتمین روز از ابتدای امسال هوای کرمانشاه در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

ثریا قربانی رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به مهر گفت: هوای شهر کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار دارد.

او افزود : میانگین غلظت ذرات گرد و غبار موجود در هوای شهر کرمانشاه از ساعت ۱۲ شب تا ۹ صبح دوشنبه ۱۷ خرداد ماه ۲۱۷ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: بیشترین میزان غلظت ذرات گرد و غبار نیز بین ساعت ۷ تا ۸ صبح و به میزان ۴۲۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شده است. هم اکنون نیز میزان غلظت ذرات گرد وغبار در هوای کرمانشاه ۲۹۰ میکروگرم بوده که نشان دهنده وضعیت هشدار است.

او با اشاره به کاهش غلظت گرد و غبار از ساعت ۸ صبح امروز به بعد، افزود: متاسفانه این روند کاهشی هم اکنون کند شده است.

قربانی در پایان افزود: از ابتدای امسال هوای کرمانشاه ۷ روز در وضعیت غیرسالم قرار داشته است.

ریزگردها مهمان زنجان شدند

این در حالی است که ریزگردها باعث آلودگی هوای شهرستان زنجان نیز شده است.

علی اسدی رییس اداره محیط‌ زیست شهرستان زنجان، هوای امروز(دوشنبه 17 خرداد) زنجان را برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام کرده و در این باره به ایسنا گفت: به دلیل نشست گرد و غبار در شهر، شاخص کیفیت از میزان استاندارد بالا رفته و هم‌اکنون این میزان رقم 110 را نشان می‌دهد که برای گروه‌های حساس کاملا ناسالم است.

او افزود: طبق اعلام هواشناسی با ورود سامانه بارشی و وزش باد احتمال خروج پدیده تا پایان وقت امروز و پراکنده شدن گرد و غبار وجود دارد.

همچنین حسین سلطانی، کارشناس هواشناسی زنجان، هم‌اکنون ابری در آسمان وجود ندارد ولی چون گرد و غبار در سطوح بالا واقع شده شاخصه‌های کیفیت هوا، سالم نشان می‌دهد.

او افزود: طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده، از عصر امروز شاهد وزش باد شدید و بارش‌های رگباری در استان هستیم که در این‌صورت امیدواریم پدیده از استان خارج شود، ولی با این‌حال احتمال نشست پدیده به سطوح پایین نیز وجود دارد.

طبق مطالعات صورت گرفته رخداد خشکسالی و کاستی‌های مدیریتی در کشورهای عراق، عربستان، سوریه و کشورهای جنوبی خلیج‌فارس، راهی شدن هر‌چه بیشتر ریزگردها به سمت کشورمان را در پی دارد. با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات نقشه‌های هواشناسی در منطقه و مدل‌سازی مسیرهای گرد و غبار و حرکت ذرات معلق، امکان شناسایی کانون‌های مهم گرد و غبار را فراهم آورده که بر این اساس گزارش ها اکثر این کانون‌ها در شمال و غرب عراق و شرق سوریه قرار دارد؛ هر‌ چند در بعضی موارد توفان‌هایی با منشاء جنوب عراق و عربستان هم در این رابطه گزارش شده است.

از چهار دهه پیش تاکنون، پدیده گرد و خاک در مناطق وسیعی از جهان از جمله نواحی جنوب غرب آسیا، آسیای مرکزی، جنوب غرب آمریکای شمالی، شمال آفریقا و ... که کمربند گرد و غبار جهانی گفته می‌شود، به فراوانی دیده شده است.

به نظر می‌رسد شدت توفان‌های گرد و غبار در ایران و دفعات وقوع آن‌ها در حال افزایش است. در مقایسه با ۳۰ سال گذشته تعداد طوفان‌های قابل توجهی در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ در کشور ایران رخ داده است که رشد بسیار قابل توجهی به‌شمار می‌آید و این رقم در استان‌های غربی ایران از ۷۰ درصد به ۱۷۵ درصد افزایش داشته است. توفان‌های گرد و غبار مانند گذشته تنها در مناطق بسیار حساس و آسیب‌پذیر روی نمی‌دهد، بلکه میزان وقوع این توفان‌ها در مناطق شمال‌شرقی ایران در حوالی سبزوار و همچنین استان‌های شمال‌غربی ایران به خصوص آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان دو برابر شده است.

آلودگی هوای استان لرستان ۴ برابر حد مجاز/ میزان گرد و غبار افزایش می‌یابد

در همین راستا مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان گفت: آلودگی هوای استان چهار برابر حد مجاز است و میزان گرد و غبار تا ظهر امروز افزایش می‌یابد.

مهرداد فتحی بیرانوند به تسنیم گفت: وضعیت هوای استان لرستان در وضعیت ناسالم قرارگرفته به‌ طوری‌که در حال حاضر آلودگی هوای استان چهار برابر حد مجاز است.

او با بیان اینکه در حال حاضرpm10 341 و pm2.5 222 اعلام شده است افزود: میزان آلودگی در شهرستان پلدختر و رومشکان بیشتر است و آلودگی هوای استان لرستان تا ظهر امروز افزایش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان گفت: با توجه به اینکه کانون ریز گردها مناطق جنوبی و کشور عراق است برای مقابله با ریزگردها باید تالاب‌ها احیاء و به کاشت و حفاظت از درختان بلوط توجه شود چراکه این امر در جلوگیری از آلودگی هوا بسیار مؤثر است.

نابودی تالاب میقان تهدیدی برای مناطق هم‌جوار/ آلودگی هوای استان مرکزی

عضو هیئت‌رئیسه شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی استان مرکزی در باره آلودگی هوای استان مرکزی و اراک گفت: مراکز جمعیتی گسترده‌ای در اطراف تالاب میقان وجود دارد ازجمله شهر اراک به‌عنوان مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان که فقط ۱۵کیلومتر با این تالاب فاصله دارد و نابودی میقان زنگ خطر بزرگی ازنظر ایجاد آلودگی برای هوای اراک و تولید ریز گردهای خطرناک سولفات سدیم است.

آقاخانی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، مبنی بر راهکار نجات تالاب میقان گفت: «طرح جامع مدیریت زیست‌بوم تالاب میقان» حلقه گمشده مدیریت این زیستگاه طبیعی است که این طرح باید در قالب تعامل و مشارکت دستگاه‌های مسئول و متولی در این زمینه برای حفظ تالاب، تدوین و هر چه زودتر اجرایی شود.

او تاکید کرد: در شرایطی که ما در کشور، مناطق گردشگری و زیستگاه‌های طبیعی را فدای بهره‌برداری‌های صنعتی و معدنی می‌کنیم، اکثریت کشورهای دنیا به سمت صنعت پاک توریسم و ایجاد درآمدهای گردشگری از این مناطق پیشرفته‌اند که علاوه بر شکوفایی اقتصاد منطقه، اکوسیستم زیستگاه و زندگی آیندگان را نیز به خطر نمی‌اندازد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا نابودی تالاب میقان تهدیدی برای استان‌های دیگر و پایتخت کشور ازنظر ایجاد ریزگردها هست یا خیر؟گفت: در این زمینه که ریزگردهای تالاب میقان چه میزان برای مناطق خارج از استان مسئله ایجاد می‌کند مطالعاتی در حال انجام است، اما همان‌طور که امروز ما با ریز گردهای مناطق غرب و کشورهای هم‌جوار دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، احتمال دارد که ریزگردهای تالاب میقان نیز مشکلاتی را برای مناطق دورتر و خارج از استان ایجاد کند.

او گفت: برداشت‌های غیراصولی و بیش‌ازحد مجاز شرکت املاح معدنی ایران از منطقه تالاب میقان عمده‌ترین عامل به خطر افتادن اکوسیستم این منطقه است و با توجه به اینکه موارد زیست‌محیطی در این برداشت‌های معدنی رعایت نشده در مرجع قضایی طرح دعوا کرده‌ایم که در دست بررسی است.

20106

کد خبر: 650858

وب گردی

وب گردی