واشقانی فراهانی: توسعه نیافتن دانش بومی علت اصلی ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه/ فناوری نانو اولویت پژوهشی کشور

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی عدم ارتباط صنعت با دانشگاه را توسعه نیافتن دانش بومی دانست و یکی از اولویت‌های پژوهشی کشور را فناوری نانو خواند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با برنامه" گفت‌و‌گوی علمی" رادیو گفت‌و‌گو یادآوری کرد موضوع نانوفناوری به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی در سال 1380 در دستور کار نظام علم و فناوری کشور قرار گرفته است. او گفت: «سند مربوط به این موضوع در همان سال تهیه و ابلاغ شد و در پی آن همواره یکی از اولویت‌های پژوهشی کشور مسئله نانو بوده و در نقشه جامع علمی کشور نیز به عنوان یکی از فناوری‌ها مورد توجه است.»

او درباره سیاست‌های حوزه پژوهش گفت: «همه سندهای بالادستی علم و فناوری کشور نشان می‌دهد موضوع نانو فناوری یکی از اولویت‌های پژوهشی کشور است و حمایت‌های لازم نیز از آن انجام شده. به عنوان یک پژوهشگر اعلام می‌کنم نانو فناوری یکی از موضوعات پژوهشی اولویت‌دار در سطح کشور در سندهای بالادستی نظام مورد توجه است، از بیشترین حمایت در سطح کشور برخوردار است و این حمایت کماکان ادامه دارد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ویژگی‌های مربوط به حوزه نانو را مدیریت پایدار افراد در این بخش برای ساماندهی حوزه نانو خواند وگفت: «این مسئله باعث شده بحث نانو فناوری در کشور نسبت به سایر زمینه‌ها از موقعیت برجسته‌تری برخوردار باشد.»

او درباره اهمیت نانو گفت: «این فناوری به دلیل کاربرد وسیعی که در حوزه‌های مختلف دارد، یکی از موضوعاتی است که در سطح جهانی نیز به عنوان موضوع حائز اهمیت مطرح شده. اگر سندهای توسعه و فناوری همه کشورهای پیشرفته را بررسی کنید، بدون استثنا می‌بینید، موضوع نانوفناوری به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی‌شان مطرح شده است.»

واشقانی تاکید کرد حوزه‌های مختلف درگیر موضوع نانو فناوری هستند و گفت: «پیشرفت در این زمینه یکی از موضوعات حیاتی در نظام علم و فناوری همه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت خوبی در نانو داشتیم. یکی از شاخص‌های تولید علم، انتشار مقالات در سطح بین‌المللی است که در این حوزه وضعیت بسیار مناسبی داریم. براساس آمار پایگاه‌هایی که در این ارتباط است و اسناد بین‌المللی، در حوزه فناوری نانو، رتبه شش جهان را داریم.»

او ادامه داد: «از نظرثبت اختراع و تجاری کردن با توجه به مشکلاتی که در سطح کلان کشور داریم، متناسب با انتشار مقالات جایگاه مناسبی را نداریم.»

واشقانی به مسئله پیوند دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: «این مسئله همیشه مورد بحث بوده البته همیشه عنوان می‌شود که این ارتباط رابطه درست و مفیدی نیست. صنعت زمانی می‌تواند از نتیجه پژوهش به خوبی بهره بگیرد که خود آن صنعت حاصل یک پژوهش بومی باشد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره علت برقرار نشدن رابطه دانشگاه و صنعت گفت: «علت اصلی طبیعت صنعت ماست. صنعت ما بر مبنای دانش بومی، توسعه پیدا نکرده. این یکی از مشکلاتی است که در همه حوزه‌ها داریم. در زمینه نانو نزدیک بودن نتایج پژوهش و تبدیل آن به ثروت در مقایسه با سایر زمینه‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار است. خوشبختانه در چند سال اخیر مسیر درستی پیش‌بینی شده که ایجاد مراکز رشد و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

20101

کد خبر: 667192

وب گردی

وب گردی