فانی روی تیغ استیضاح/ فراکسیون امید مخالف برکناری وزیر  روحانی در سال پایانی دولت یازدهم

استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی در مجلس دهم به جریان افتاده است که وی در سال پایانی مجلس نهم موفق به گرفتن رای اعتماد مجدد از مجلس شد.

ایسکانیوز-عبداله احمدی: علی اصغر فانی از آن دسته از وزرایی است که از ابتدای دولت یازدهم یکی از پر رفت و آمدترین وزرا به مجلس بوده است و در این میان، موافقان و مخالفانی داشته است.

وی در این مدت تجربه یک استیضاح ناموفق و سه کارت زرد از مجلس نهم را پشت سر گذاشته است هر چند که موافقان او معتقدند که مشکلات آموزش پرورش در تمام ادوار گذشته نیز وجود داشته و وزیر نمی تواند یک شبه مشکلات بودجه ای و مالی وزارتخانه ای که منبع درآمدی ندارد را مرتفع کند.

اما در مجلس دهم دوباره عده ای از نمایندگان که بیشتر آن ها را اصولگرایان و مستقلین تشکیل می دهند طرح استیضاح فانی را دوباره مطرح کرده و آنگونه که اکبر رنجبر زاده، عضو هیئت رئیسه گفته است این طرح با 58 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

در این طرح هدف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش حفظ منافع حدود یک میلیون فرهنگی و 12 میلیون دانش آموز و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به نسل آینده و مبارزه با تهاجمات فرهنگی عنوان شده است.

در همین حال؛جلسه کمیسیون آموزش روز یکشنبه با حضور درخواست‌کنندگان استیضاح و شخص وزیر برگزار شد و نمایندگان پرسش های خود را از وزیر در خصوص موارد شش گانه استیضاح مطرح کردند.

حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش افزود: مسائل فرهنگی ، معیشتی، استخدامی و مسائل بازنشستگان از مهمترین موضوعاتی بود که نمایندگان در قالب پرسش هایی از وزیر مطرح کردند اما با توجه به جو جلسه و تنوع موضوعات به نظر می‌رسد برای جمع بندی نهایی و تصمیم گیری در خصوص اینکه آیا پاسخ های وزیر استیضاح کنندگان را قانع کرده یا خیر به جلسه سه شنبه کمیسیون موکول شود.

این در حالی است که فراکسیون امید(اصلاح طلبان و حامیان دولت) مخالفت خود را با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مقطع زمانی کنونی اعلام کرده است.

در همین رابطه، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید از مخالفت اعضای این فراکسیون با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای مرکزی این فراکسیون خبر داده و گفته است:باتوجه به جلسه هفته گذشته فراکسیون امید برای بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش جلسه شورای مرکزی فراکسیون نیز به این موضوع اختصاص یافت وتبادل نظرهایی صورت گرفت که در نهایت فراکسیون به این نتیجه رسید که در وضعیت فعلی اولویت ما استیضاح نیست چرا که نمی خواهیم شائبه تقابل با دولت ایجاد شود ضمن اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و طرح استیضاح در چنین فضایی شاید به مصلحت دانش آموزان نباشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه وزارت آموزش و پرورش به مطالبات فرهنگیان تصریح کرد: قطعا اصلاح تیم ستادی و مدیران آموزش و پرورش برای توجه به مطالبات فرهنگیان باید مدنظر قرار گیرد و وزیر نیز قول داده این درخواست ها را پیگیری و نواقص موجود را برطرف کند اما اگر این نواقص رفع نشود، مسیر برای استیضاح همچنان باز خواهد بود لذا امیدواریم به این موارد جامه عمل پوشانده شود تا نگرانی ها در این زمینه برطرف شود.

همچنین علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در این باره به ایسکانیوز گفت: به لحاظ زمان بندی، زمان مناسبی برای استیضاح نیست اگرچه ایرادات واردی وجود دارد و غالبا مشکلات معیشتی فرهنگیان برقرار است و اتفاقی هم نیفتاده است.

وی افزود: البته شخص وزیر و مدیریت را هم نمی شود در این قضایا زیر سئوال برد. چون غالب مسائل به مشکلات مالی بر می گردد که مشکل کل دولت و مجموعه کشور است و مختص به وزارت آموزش و پرورش نیست. وی تاکید کرد: تعدای از همکاران در حال پس گرفتن امضاهای خود هستند.

محمود صادقی ، عضو دیگر فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش نیز در گفت و گو با ایسکانیوز درباره طرح استیضاح فانی خاطرنشان کرد: این مسئله که بیشتر ناشی از نگرانی های صنفی، رفاهی و معیشتی است باید بیشتر با مذاکره با دولت و وزارت آموزش و پرورش حل شودچراکه معلمان حق دارند و باید دغدغه های آنها شنیده و برطرف شود.

وی افزود:استیضاح کنندگان لزوما به دنبال این نیستند که حتما وزیر برکنار شود بلکه بیشتر می خواهند صدای شان شنیده شود که باید مجلس و دولت و رئیس جمهور این دغدغه ها را بشنوند و به آن پاسخ مناسب بدهند.

صادقی تاکیدکرد: الان شاید طرح استیضاح با این مهلت کمی که تا پایان کار دولت یازدهم وجود دارد مصلحت نیست و اگر تغییری بخواهد صورت گیرد بهتر است که خود رئیس جمهور و دولت این کاررا انجام دهند.

وی ادامه داد: در مجموع، وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه ای است که چون منابع درآمدی ندارد دائم باید در آمدهای خود از بودجه عمومی تامین کند از این رو، هر وزیری که سر کار می آید، کم و بیش با این مشکل ربروست.

در همین حال؛ محمود نگهبان سلامی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو فراکسیون امید با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان درحال پس گیری امضای درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند، گفت: بعید است که استیضاح علی اصغر فانی انجام شود.

اما حسین مقصودی، طراح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوزدر خصوص استفاده از مکانیزم های دیگر نظارتی همچون سئوال از وزیر به جای استیضاح می گوید:اگر سوابق آقای فانی را در این دوره نگاه کنید، مشاهده خواهد کرد که از وی سئوال های بسیاری شده است و از همه مهم تر وزیری است که سه کارت زرد گرفته است که طبق آئین نامه داخلی مجلس، وزیری که سه کارت زرد بگیرد باید طرح استیضاحش را مطرح کرد. وی افزود:احتمال می دهم با این انسجامی که میان استیضاح کنندگان وجود دارد، راهی جز استیضاح باقی نمانده باشد و این قصه، قصه ای است که نقطه پایانش رفتن فانی از .زارت آموزش و پرورش است.

وی همچنین درپاسخ به این سئوال که گفته می شود وزارتخانه مشکل بودجه ای دارد، گفت: یک وزیر باید اهل لابی و تلاش بوده و ریسک پذیر باشد. وزارت بهداشت نیز چنین بودجه ای در اختیار نداشت اما چگونه امروز به این عدد و رقم رسیده است؟ بنابراین آقای فلانی در جذب بودجه نیز بسیار ضعیف عملکرده است، در حالیکه وزیر باید راهکارهای قانونی جذب اعتبار را پیدا کند و در این صورت مجلس نیز همراه او خواهد بود.

همچنین غلامغلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو فراکسیون مستقلین در پاسخ به این سئوال ایسکانیوز که آیا فراکسیون مستقلیت در بزنگاه هایی همچون استیضاح وزراء با دولت همراهی می کند؟ گفت: ما معتقدیم که الان اصلا وقت استیضاح نیست و دولت در سال پایانی است و این حرف ها جایی ندارد.البته باید خواسته های استیضاح کنندگان بررسی بشود.

با استیضاح فانی مشکلی حل نمی شود

همچنین قاسم احمدی لاشکی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره طرح اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح حق نمایندگان است و آن ها اجازه بررسی دارند اما با توجه به سال پایانی دولت و همچنین آغاز به کار مجلس، زمان، زمان خوبی برای استیضاح نیست.

وی افزود: از سوی دیگر، دوستان ما همه مشکلات را روی دوش وزیر می گذارند، در حالی که فانی به تنهایی نمی تواند کاری برای فرهنگیان انجام دهد و باید از طرف دولت و مجلس حمایت شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس خاطرنشان کرد:وزیری که باید بیش از 90 درصد از بودجه وزارتخانه اش را صرف حقوق و مزایا می کند چگونه می تواند به مطالبات رسیدگی کند؟

وی افزود: گله مندی وجود دارد و فرهنگیان به مطالبات خود نرسیده اند اما اینکه توپ را صرفا به زمین فانی بیندازیم، بی انصافی است و اگر هر فرد دیگری هم وزیر باشد و رویه حمایت دولت از او نیز همین باشد، هیچ اتفاق جدید نمی افتد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس دهم تاکید کرد: اگر می خواهیم به فرد دیگری کمک کنیم بهتر از که به خود فانی که کارشناس ترین فرد در حوزه آموزش و پرورش است و اشراف کامل برمشکلات دارد، کمک کنیم.

وی تاکید کرد: با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آخرین سال فعالیت دولت مشکلی از فرهنگیان حل می شود.

201/20

کد خبر: 669576

وب گردی

وب گردی